Job Halkes
Job Halkes Tech 26 mrt 2015 / 16:00 uur

Review: Samsung Galaxy S6 edge, een echte blikvanger

Vanaf 10 april is het nieuwe vlaggenschip van Samsung, de Galaxy S6 en Galaxy S6 edge, te koop. Reeds in de voorbestelling gaat het hard, want de Koreaanse fabrikant heeft de productie wereldwijd verdrievoudigd. Maar is het toestel de moeite waard?

Wat is het?
De Galaxy S6 edge is de nieuwe smartphone van Samsung. Hoewel zijn voorganger de S5 goed werd ontvangen viel de verkoop wereldwijd toch wat tegen. Samsung heeft daarom besloten het hele ontwerp tegen het licht te houden. Deze nieuwe telefoon lijkt dan ook helemaal niet meer op zijn voorganger. Het plastic heeft plaatsgemaakt voor metaal en het scherm is gebogen in plaats van plat. Ook de achterkant van het toestel is vervangen door hoogwaardig Gorillaglass in plaats van plastic. Volgens Samsung is het het meest complete toestel dat ze ooit gemaakt hebben. Zo is er draadloos opladen aan boord en beschikt het over NFC om mee te kunnen betalen. Maar ook andere betaalmogelijkheden worden aangeboden via het toestel.

Wat doet het?
Tijd om de doos open te maken, het toestel op te laden en aan een grondige inspectie te onderwerpen. Wat meteen opvalt is het kraakheldere, aan de randen gebogen scherm van Gorillaglass. Als je gaat swipen lijken dingen van de rand van je telefoon af te vallen, maar dat went snel. Handig is dat je bepaalde contactpersonen een kleur kan geven. Als je telefoon op zijn kop ligt dan zal – dankzij het gebogen scherm – de omgeving van het toestel oplichten in de kleur van je contactpersoon. Leg je je vinger op de hartslagmeter, dan beantwoord je het telefoontje met vooraf ingesteld berichtje. Een andere functie van het gebogen scherm is dat berichten op de zijkant worden weergegeven. Ook kan je de rand als nachtwekker gebruiken.

Tot zover het scherm. Als we naar het toestel en de buitenkant kijken is het wel een minpuntje dat de camera er aan de achterkant uitsteekt. Verder is de afwerking erg mooi. Foto’s maken gaat erg snel met de 16 megapixel camera en de plaatjes zijn een stuk beter van kwaliteit dan we gewend waren van de S5. Wederom is er een vingerafdrukherkenning aan het toestel toegevoegd, waarmee onder meer betalen mogelijk is.

Niet alleen aan de buitenkant, maar ook de binnenkant heeft een opfrisbeurt gehad. Zo is de voorgeïnstalleerde software van Samsung grotendeels verdwenen. Alleen S Voice en S Healt vind je nog terug in deze 5.0 Androidversie. Filmpjes en games lopen erg soepel en als we de telefoon aan een benchmarktest onderwerpen, verslaat hij onder meer de iPhone 6 en HTC M9.

De accu tot slot gaat tijdens onze test makkelijk een dag mee bij normaal gebruik. Dankzij het draadloos opladen hoef je niet meer te pielen met een snoer, maar leg je het toestel gewoon op een plaatje.

Kopen?
Met dit toestel heb je echt het beste van het beste in huis wat er momenteel op de markt te verkrijgen is. Wat design betreft moet het toestel nog net de HTC One M9 voor zich dulden, maar de Koreanen hijgen de Taiwanezen in de nek. De prijs voor het toestel is wel fors. Vanaf 849 euro ben je de eigenaar van de S6 edge. Iets minder te besteden? Dan is de Galaxy S6 zonder gebogen scherm verkrijgbaar voor 699 euro. Maar voor die prijs heb je gegarandeerd een ‘wow-factor’ in handen.

Sterren: 5/5
Prijs: Vanaf 699 (niet gebogen scherm, 32 GB), Vanaf 849 (gebogen scherm, 32 GB)

Klik hier voor alle specificaties