Job Halkes
Job Halkes Tech 23 mrt 2015 / 06:00 uur

Review: HTC One M9, lichte verbeteringen

Wat is het?

Begin deze maand lanceerde het Taiwanese merk HTC zijn nieuwe vlaggenschip, de One M9, op het Mobile World Congress in Barcelona. Vol trots vertelde Peter Chou, de CEO, dat dit het beste toestel is wat het bedrijf ooit heeft voortgebracht. We mochten toen al even met het toestel spelen, maar echt goed testen was er niet bij. Nu hebben we de One M9 een week in ons bezit en is het tijd voor een wat nadere kennismaking.

Wat doet het?

De afgelopen week verschenen er al berichten op het internet dat het toestel erg heet zou worden tijdens het gebruik. En dat klopt. In het begin van de testperiode konden we onze hand er nauwelijks opleggen, zo heet was het toestel tijdens intensief gebruik. Na een softwareupdate werd het toestel gelukkig minder warm.

Wat verder opvalt is wederom het mooie design van het 5-inch toestel. Het geluid is perfect en er is genoeg geheugen aan boord om uren filmpjes en muziek mee te nemen. En mocht dit nog niet genoeg zijn, dan kan je natuurlijk een sd-kaart kwijt. Het beeldscherm is erg helder, maar vergelijkbaar met de M8. Ook wat de accu betreft kan deze twee dagen mee, zeker na de update van de software gaat dat prima. Ook de aanwezige 20 megapixel camera doet zijn werk goed en is vergelijkbaar met de concurrentie. De foto’s die we maken zijn aardig van kwaliteit, maar niet bijzonder.

Dan de software. Die draait als een zonnetje. Filmpjes en games draaien zonder al te veel moiete op dit toestel. Zware applicaties zijn geen probnleem voor deze krachtpatser. De toegevoegde HTC Sense is wat op de schop gegaan, maar dat komt de gebruiker ten goede. Want het toestel zet andere applicaties voor je klaar als je op je werk aankomt. Op basis van je locatie kan het toestel bepalen welke apps je nodig hebt. Handig.

Kopen?

HTC heeft opnieuw een prachtige telefoon in de markt gezet. Alhoewel het verschil de voorganger M8 niet heel groot is, zijn er toch wel wat puntjes aangepast. Heb je al een M8, dan zou ik niet meteen naar de winkel rennen om deze in te ruilen voor de M9. Maar wie een ouder toestel heeft en toe is aan iets nieuws loopt met deze telefoon meteen weer ver vooruit op de rest. Los is het toestel wel prijzig (749 euro), maar in combinatie met een abonnement goed betaalbaar.

Sterren: 4,5 / 5

+ geluid en design
– Foto’s niet van topkwaliteit