Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

7 DEC 2017

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

De kersttrui is ook dit jaar weer ontzettend populair. / Colourbox

Wat zijn de trends? In ieder geval worden er jaarlijks meer dames- dan herenexemplaren verkocht. Uit de cijfers blijkt dat we de kersttrui vooral kopen omdat hij ons doet denken aan vroeger. Daarnaast geeft de trui ons een goed en vrolijk gevoel en is deze de perfecte tegenhanger van de traditionele (nette) kerstkledij, waardoor je een casual kerst kunt beleven. Ook geeft hij ons het zogenaamde ‘cocon-gevoel’: lekker knus, warm en binnen.

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Wat voor trui wordt het?

Dingen die we graag op onze kersttrui zien zijn Disney-figuren (vooral Bambi is populair) en verlichting (ja, van die knipperende kerstlampjes in je trui). Ook de samen-in-ééntrui, een kersttrui waar je met zijn tweeën in kunt, is razend populair dit jaar. Leuk om samen met je lover te dragen tijdens de feestdagen!


Views

88

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Geen naweeën van carnaval maar nieuwe mode

Je outfit mag best een beetje spacey! Beeld: Spencer Selover

Foto van 'Metro'

16 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ,,Mocht je iemand zien rondlopen met een space-achtige outfit, dan zijn dat niet de naweeën van carnaval."

Ik geef het eerlijk toe: toen ik als fashiontrendwatcher de eerste tekenen zag van het verlangen naar het buitenaardse, heb ik mijn hersens even flink laten kraken. Want waarom zouden we hierin geïnteresseerd zijn? Ik heb het over de Mars Yard sneaker, die in 2012 werd geboren als een resultaat van de samenwerking tussen Nike en kunstenaar Tom Sachs. De sneaker werd speciaal gemaakt voor mechanisch engineer Tommaso Rivellini van NASA.

Buitenaardse stijl

Vijf jaar later kwam de Mars Yard 2.0 sneaker. Zoals je vast wel begrijpt: een vernieuwd model. Maar daar bleef het niet bij, want dankzij de samenwerking werd deze zogeheten NIKECraft collectie uitgebreid. De Lightweight Tote Bag met een aluminium uitstraling van Nike & Sachs zag het licht in juni 2017. Binnen no time was deze tas uitverkocht. Als je iets hebt met planeten en ruimtemannen, dan is deze look sowieso iets voor jou. En als je graag voor een buitengewone (of buitenaardse) kledingstijl gaat al helemaal.

Verbeeldingskracht en visionair denken

Als klap op de vuurpijl is nu de Pantone kleur van 2018 Ultra Violet. Nu vraag je je misschien af, waar zie jij de link? Nou, dat zit hem in de betekenis ervan. Leatrice Eiseman, executive director van Pantone Kleureninstituut, vertelt in een interview met The New York Times dat het bij deze kleur gaat om originaliteit, verbeeldingskracht en visionair denken. Eiseman: „It is found in the cosmos (think of all those swirling purple nebulae!).” You got it?

Ultraviolet is dus de kleur die je creativiteit aanwakkert, en ook dé kleur die je in 2018 overal zal zien opduiken. Eiseman noemt in het interview ook namen van creatieven die zich graag omringen met deze sterke paarse gloed, zodat hun creativiteit begint te borrelen. Prince mag in dit rijtje natuurlijk niet ontbreken.

Geen naweeën van carnaval

Uiteraard zie je deze trend ook terug op de catwalk. Ontwerpen die je doen denken aan astronauten vanwege het space-gevoel in het design, tot compleet glanzend zilveren stoffen (en met compleet bedoel ik ook echt van schoen tot kraag en van tas tot sok), en ook komt ultraviolet rijkelijk terug in make up lijnen. Een dikke laag ‘creatieve, buitenaardse en inspirerende’ oogschaduw is geen overbodige luxe in 2018.

Dus mocht je vandaag iemand zien rondlopen met een space-achtige outfit, dan zijn dat niet de naweeën van carnaval. Dan is deze persoon juist helemaal ‘on trend’.

Tips van Renske

  1. Check #nikecraft op Instagram voor de Mars Yard collectie
  2. Heb je Justin Timberlakes performance gezien tijdens de Super Bowl? Hij eert Prince terwijl de hele arena paars kleurt. Check YouTube!
  3. De promo video van Pantone geeft perfect het buitenaardse gevoel van Ultra Violet weer: pantone.com/color-of-the-year-2018

Views

3

Likeability of 5

We willen allemaal een statement maken

Foto van 'Marije van het Hoog'

1 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Zonder dat je er vanochtend ook maar een seconde bij stilstond toen je met je slaperige ogen een outfit uit de kast trok, behoor je plotseling tot de meest trendy fashionista’s van het moment.’

Het maakt in de fashionwereld bijna niet meer uit wát je draagt, maar vooral waarom je iets draagt. Het slaat zelfs zo ver door, dat je eigenlijk niets meer uit de kast kunt trekken zonder daarmee een statement te maken. Dat je niet eens doorhebt dat je een boodschap achterlaat met je baggy jeans en witte off shoulder top, is misschien nog wel het ongemakkelijkst.

Dit was namelijk precies wat P!nk droeg tijdens haar performance op de zestigste editie van de Grammy Awards in New York afgelopen zondag. Met als statement: het gaat om haar stem en niet om de glits and glam. Uit Pinks keel kwamen de woorden van het nummer ‘Wild hearts can’t be broken’ en terwijl de zaal haar toegejuichte, werd de kledingstijl via Twitter bekroond tot ‘mom outfit’: als stoere moeder laat ze zien dat het gaat om wat je kunt, en niet om hoe je eruit ziet. Je voelt hem al aankomen, een nieuw hoogtepunt in de #TimesUp en #MeToo-beweging. Vrouwen blijven opstaan tegen seksuele intimidatie.

Maar niet alleen de statements tijdens deze Grammy Awards, of de zwart gekleurde rode loper tijdens de Golden Globes zijn een hot topic. Het lichaam wordt op allerlei manieren gebruikt om maar duidelijk te maken wat je nou echt voelt. Het ‘I’m Tired’-project beschildert naakte ruggen met persoonlijke teksten over waar men moe van is. „I’m tired of apologizing for being confident”, staat er op de rug van een plus size dame. Of neem deze: „I’m tired of being the oreo.” Hij voegt er in de comments aan toe: „You know, black on the outside but white on the inside?”

De wereld van haute couture gaat nog een stap verder. Er zijn namelijk zelfs statement-tattoos geïntroduceerd. Tijdens de Dior spring/summer 2018 collectie paraderen modellen op de catwalk met politieke uitspraken op hun sleutelbeenderen. Een van de zinnen van Diors creatieve directeur Maria Grazia Chiuri: „The imaginary is what tends to become real.”

Wat ik maar wil zeggen: jouw lichaam en kleding bepaalt wie je bent, en wat jij dus wil communiceren met de rest van de wereld. Mocht je er nu in je spijkerbroek en witte shirt bijzitten, dan kun je nog overwegen om daar je levensmissie boven te schilderen (of tatoeëren natuurlijk). Zonder dat je er vanochtend ook maar een seconde bij stilstond toen je met je slaperige ogen een outfit uit de kast trok, behoor je plotseling tot de meest trendy fashionista’s van het moment. Dat je het even weet.


like
user_7802752d3d1ecb42d7091f33b367d5fe1a2d8998_avatar

Views

1

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Likeability of 6

Er is nog een hoop racisme in de modewereld

De show van MARTAN tijdens de Amsterdam Fashion Week. Beeld: ANP

Foto van 'Metro'

26 JAN 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Terwijl je het goed bedoelt, ligt iedereen op social media continu te loeren of jij je misschien verspreekt.’

Jeetje, vroeger dacht ik nog dat iedereen gelijk was. Tenminste, dat leerde mijn moeder me. Inmiddels is de aap uit de mouw: van alle kanten wordt er over ongelijkheid gesproken. Terwijl je het goed bedoelt, ligt iedereen op social media continu te loeren of jij je misschien verspreekt. Is dat het geval, dan barst de bom en ga je viral. Al is dat soms misschien het beste dat je kan overkomen. Soms.

Sitting, waiting and wishing

Zoals bijvoorbeeld in het geval van model Londone Myers: een knappe zwarte vrouw die bekend is van onder andere Prada en Yves Saint Laurent. Ze postte een timelapse waarin ze backstage bij Paris Fashion Week zit te wachten op de haarstylist. Sitting, waiting and wishing, maar niemand die zich over haar ontfermt. Londone: „Ik hoef echt geen speciale behandeling te krijgen. Het enige dat ik vraag is dat haarstylisten snappen hoe ze met zwart haar overweg moeten.” Deze post ging dus viral.

De trui van H&M

Ook het relletje over ‘de trui’ van H&M kan je niet zijn ontgaan. Natuurlijk hoopte H&M dat veel mensen het item zouden opmerken, maar dat de aandacht zo groot zou zijn - dat hadden ze niet kunnen voorspellen. ‘Coolest monkey in the jungle’ stond gedrukt op de trui, die werd gedragen door een knap zwart kindje. De media gingen los: ‘Hoe verzint H&M het om een zwart kind te kiezen voor deze shoot?’ Winkels in Zuid-Afrika werden vernield door activisten, het jochie werd gephotoshopt in een trui met veel coolere teksten en zelfs de moeder van het ventje moest eraan te pas komen. Zij schreef op Facebook: „Stop crying wolf all the time, unnecessary issue here... get over it.”. Het was een shoot zoals alle andere, voegde ze er nog aan toe. Daar heeft u een punt, mevrouw.

Witte modellen met dreadlocks

Maar wat nou als je het omdraait? Dat je een catwalk presenteert vol witte modellen met dreadlocks? Modeontwerper Marc Jacobs deed het voor zijn spring/summer 2017-collectie, maar iedereen viel over hem heen. Een jaar later bood hij zijn excuses aan: „Wellicht ben ik wat ongevoelig geweest”. Of hij het meende, is een tweede.

Het moge duidelijk zijn dat racisme en fashion nog altijd een hot topic is. En de grenzen over wanneer je het juist wel of niet goed doet zijn ‘wat vaag’. Maar mocht ik nu viral gaan, omdat ik word afgeschilderd als ondoordachte witte millennial, zeg ik bij deze alvast: „Ik bedoelde het niet zo.”

Tips van Renske

- Onlangs publiceerde Wetenschap Havermoutpap een docu op NPO: Hoe kom ik van mijn vooroordelen af? Kijken!

- Het Berlijnse modelabel GmbH van Benjamin Alexander Huseby en Serhat Isik staat én strijdt voor gelijkheid tussen mensen.

- Het Amsterdamse modellenbureau The Movement Models staat voor schoonheid in alle kleuren en maten. Te volgen via @themovementmodels op Instagram.


likelove
user_7802752d3d1ecb42d7091f33b367d5fe1a2d8998_avataruser_5a51fe820cd6da96dfbf3a59c50c4878b6c221f8_avatar

Views

12

Wat je vrijdag aan moet? Een kersttrui!

Deelnemers aan de foute-kerssttruienborrel in het Hilton in 2016. / ANP

Foto van 'Daisy Heyer'

14 DEC 2017

Wat je vrijdag aan moet naar werk? Een kersttrui! Het is vrijdag 15 december namelijk Foute Kersttruiendag. Maar lang niet iedereen durft zo'n fout exemplaar naar werk aan te doen.

Dit jaar nog een exemplaar

Dat blijkt uit onderzoek van Dresscode.nl. Zij hielden een poll onder 1542 mensen, waaruit blijkt dat maar 21 procent van de ondervraagden een foute kersttrui in huis heeft. 2,5 procent van die mensen heeft zelfs meer dan vijf (!) foute kersttruien in huis. En van alle mensen die de trui nog niet hebben, geeft ook nog eens 18,9 procent van de ondervraagden aan er dit jaar nog een exemplaar in huis te willen halen.

Genoeg keuze voor een exemplaar voor op werk zou je denken, maar uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de ondervraagden niet meedoet aan Foute Kersttruiendag. Bijna 30 procent (29,7) weet zelfs niet eens dat de dag bestaat!

Geen (kerst)bal aan

Zonde, want een beetje foute kersttrui zou een dagje kantoor toch best een beetje opleuken volgens ons. Dat vindt ook 43,7 procent van de ondervraagden die nog geen Foute Kersttruiendag op werk heeft, maar er wel graag eentje zou willen hebben. Daarentegen vindt 40,9 procent er echt geen (kerst)bal aan: zij hoeven ook geen Foute Kersttruiendag op werk.

En ach, uiteindelijk zijn we toch ook gewoon eigenwijze Hollanders: 49,7 procent van de mensen trekt dit jaar toch echt een foute kersttrui aan naar werk. Foute Kersttruiendag of niet... En gelijk hebben ze!


Views

88

Zó zet je op jonge leeftijd een modewebshop op

Foto van 'Sanne van Rij'

7 DEC 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Het is amper twee jaar geleden dat Sanne en Milou met hun studenten-ov en samples over de arm door het land reisden – het was een eerste (succesvolle) poging om hun kersverse label Daylliance aan winkels te verkopen. Tussen het schetsen door liep er nog een studie rechten en werkten ze twee dagen per week om de huur te betalen. ,,Als we er nu op terugkijken, denken we: man, hoe déden we het?”

Wie denkt dat een eigen kledingmerk opzetten slechts rozengeur en maneschijn is, komt bedrogen uit: het is keihard werken, blijkt wel uit het verhaal van de twee jonge modeondernemers. Ze willen het leven echter vieren, net als de vrouw waar ze voor ontwerpen – een goede outfit kan immers een steentje bijdragen aan een positief bestaan. Daarom verkopen ze veel pakken en ‘krachtige items’: kan je aan naar je werk, maar óók naar de borrel.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Sanne: „Toen ik in mijn master rechten zat, begon ik met het maken van kledingsetjes op mijn naaimachine. Die wilde ik gewoon voor de gein op een verkoopgroep op Facebook aanbieden, tot ik opeens honderden berichtjes van meisjes kreeg die óók zo’n setje wilden. Dat was het begin van Daylliance.”

Milou: „Ondanks het feit dat Sanne en ik allebei rechten studeerden, hebben we elkaar nooit op de universiteit gezien. Ik was echter ook bezig met creativiteit: zo maakte ik streetstylefoto’s voor mijn blog en begon te schrijven over leuke merken. Zodoende kwam ik Daylliance tegen.”

En toen begon het balletje te rollen?

Sanne: „Ja! Milou wilde meer weten over Daylliance, dus stelde ik voor om een kop koffie te drinken. Toen bleek dat we allebei uit dezelfde omgeving kwamen, dezelfde studie deden en op dat moment óók nog eens hetzelfde gevoel bij onze studie hadden.”

Milou: „We vonden rechten heel leuk, maar misten het creatieve en ondernemende. Eigenlijk wilden we beiden een eigen advocatenkantoor, maar voordat je dat hebt, ben je een flinke stap verder.”

Sanne: „Toen vroeg ik Milou of ze niet samen met mij aan de slag wilde voor Daylliance. We hadden snel een deal en gingen alle stoffenbeurzen af. Ik leerde Milou daarnaast in twee dagen hoe ik setjes op de naaimachine maakte.”

Waren jullie toen niet opeens héél intensief samen?

Sanne: „Jawel! Het ging van elkaar helemaal niet kennen naar elkaar dagelijks zien. Dat maakte wel dat we weinig te verliezen hadden: als ik dit met een vriendin was gaan doen, was ik constant bezig geweest met ‘wat als het fout gaat?’. In dat geval ben je namelijk ook je vriendin kwijt.”

Beeld: Daylliance

Beeld: Daylliance

Hoe verliep het opstarten dan?

Milou: „Door Sanne was Daylliance al ‘iets’, maar in de zomer van 2016 hebben we de eerste echte collectie geproduceerd. De maanden daarvoor deden we vooral dingen om geld te verdienen, zoals het bedrukken van truien. We werkten aan onze naamsbekendheid via Instagram en mond-tot-mondreclame en probeerden zo te sparen.”

Sanne: „Een dag ging toen letterlijk zo: in de ochtend bezochten we de markt, ’s middags flansten we een jurkje in elkaar en aan het eind van de dag werd er een foto gemaakt. Die plaatsten we dan de volgende dag online.”

En dat wierp dus uiteindelijk zijn vruchten af?

Sanne: „Ja! Het was al vanaf het begin nooit de bedoeling om de kleding zelf te blijven maken, het is alleen heel moeilijk om een producent te vinden. Zomer 2016 lukte dat echter toch, in Turkije, waardoor we in augustus met onze samples langs allerlei winkels in Nederland konden.”

Milou: „Veertien van de vijftien winkels kochten onze collectie in. Op de terugweg hebben we elkaar een tijdje vol ongeloof aangekeken.”

Beeld: Daylliance

Beeld: Daylliance

Maar goed, jullie studeerden nog steeds rechten?

Milou: „We waren zelfs aan het afstuderen... Dat was toch wel heel heftig in combinatie met het managen van veertien winkels. Ze kwamen aankloppen met problemen of wilden juist nog meer.”

Sanne: „Uiteindelijk zijn we toch overgestapt op ‘online exclusive’, omdat het overzicht bijna niet meer te houden was.”

Zouden jullie dit andere studenten aanraden?

Milou: „Tijdens je studie kan je uiteraard beginnen met dingen uitproberen, zoals uitzoeken hoe je een onderneming kan opstarten. De écht grote stap zou ik misschien pas na het afstuderen zetten. Als je een business wil opzetten, heb je 200 procent focus nodig.”

Sanne: „Aan de andere kant hadden we hier anders misschien niet gestaan. We zijn bijvoorbeeld door Chantal Janzen benaderd om te bloggen voor haar platform &C, heel gaaf! Stonden we bij bij de lancering opeens tussen al die bekende Nederlanders.”

Beeld: Daylliance

Beeld: Daylliance

Hebben jullie nooit overwogen om te kappen met studeren?

Sanne: „Nee! Je bent toch ergens aan begonnen. We zijn nu gelukkig allebei afgestudeerd.”

Milou: „De kennis die we bij rechten hebben opgedaan kwam ook van pas voor Daylliance: voor de algemene voorwaarden of privacy policy hoefden we geen specialist in te huren.”

Jullie ontwerpen alles zelf. Waar komt de inspiratie vandaan?

Sanne: „Deense of Franse streetstyle, andere grote merken, modeshows, maar ook natuurfoto’s. Daar hebben we laatst een print op gebaseerd.”

Milou: „We moeten allebei 100 procent achter een ontwerp staan. Als we beide ‘yes’ denken, wordt het meestal een bestseller. Designen is het enige wat we écht nog helemaal samendoen.”

Toptip voor modeondernemers in spe?

Milou: „Je moet met iets komen wat onderscheidend is en vooral een lange adem hebben. Je kan zeker wel twee tot drie jaar rekenen voor je er voor jezelf een inkomen uit kan halen.”

Sanne: „Soms is sparen en het dan in één keer goed doen ook fijn: wij hebben bijvoorbeeld heel veel uitgeprobeerd met verpakkingen en online-strategieën, terwijl dat misschien niet per se had gehoeven.”

Valt er op het gebied van Instagram nog wat te halen?

In koor: „Nee! Die markt is zo verzadigd, je kan beter wachten tot er iets nieuws komt, en daar dan vol op inzetten.”


Views

49

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Beeld: Unsplash

Ssst: aanschouw de beste budgetgeheimen van het web

Beeld: Unsplash

Foto van 'Sanne van Rij'

2 DEC 2017

Een webshop zoals Asos ken je vast al tíjden, en met jou velen anderen. Exclusief zijn de items stiekem allang niet meer, maar de behoefte om zo af en toe de online koopjesjager in je los te laten is daarmee niet afgenomen. Gelukkig kent het web nog een aantal verborgen pareltjes waar je minstens (al dan niet beter) kunt slagen.

Nasty Gal

Goed, als je de serie #girlboss op Netflix een kansje hebt gegeven, ken je deze al, maar we willen ‘m toch niet onvermeld laten. Nasty Gal werd in 2006 opgericht door Sophia Amoruso en begon als een shop op Ebay, waar ze vintagekleding verkocht. Het merk veranderde al snel in een miljoenenbedrijf met talloze fans, maar ging in 2016 failliet. Winkelen kunnen we er echter nog steeds, omdat Boohoo het merk heeft overgenomen (en iets met wereldwijde bezorging). Wat je kan verwachten op Nasty Gal? Nou, zo ongeveer alle items waar bekende Instagrammers in lopen, bijvoorbeeld. Noem een trend, en Nasty Gal verkoopt het, al dan niet op haar eigen (geinige) manier. Topplek voor die fluwelen flared jeans of geelkleurige pilotenbril en allemaal enorm betaalbaar.

Missguided

Niet alles hier is de moeite waard, maar soit. Wanneer je de Britse shop goed doorspit kom je ongetwijfeld een item tegen waar je hart een sprongetje van maakt. De sleutelwoorden van Missguided? Trendgevoelig (lichtelijk a la Nasty Gal), feestelijk (soms iets té, maar wederom: doorspitten) en vaak (stevige) sale. De jassen zijn vrijwel altijd de moeite waard – faux fur exemplaren en trenchcoats in overvloed. Ook wanneer je goed uit wil pakken, met glitter en al, is dit je plek.

UNIQLO

Een flinke tegenhanger van bovenstaande twee en vooral een prettige winkelomgeving voor de minimalisten onder ons. Op UNIQLO vind je namelijk –fantastisch voor die prijs, dat moet gezegd worden- een handjevol basic items die wat Scandinavisch aandoen. Denk: turtle necks en sweaters in letterlijk elke kleur die je kunt bedenken. Je scoort al een kasjmieren trui voor 70 euro, wat (de kenners zullen dit bevestigen) een koopje is. Mocht je nou geen enorm luxepaardje zijn: voor de rest van de truien betaal je vaak niet meer dan 30 euro. Erg fijne plek voor een sportieve parka of wollen sweater om in te verdrinken.

Aéryne

Aéryne is een Zweeds online label dat huisvest in Parijs. Klinkt als het beste van twee werelden, en dat is het dus ook. Wat er te halen valt? Nou, een hoop moderne, krachtige designs, met een rauw randje. Een echte mix tussen het vrouwelijke van Parijs en het minimalistische van Scandinavië. Soms beland je bij shops waarbij je bíjna niet naar het prijsgedeelte durft te kijken, wat bij Aéryne in eerste instantie dus ook het geval lijkt. Des te leuker dat je zelden meer betaalt dan bij Zara.

Storets

Wederom, insta-proof en harstikke betaalbaar. Storets mag dan al wel gevonden zijn door een hoop instagrammers (check #storetsonme maar eens), de naam hoor je in Nederland nog maar weinig vallen, terwijl het toch dé plek is om een top met ruffles of off-shoulder exemplaar in de wacht te slepen. Op deze Koreaanse webshop is vrijwel alles onder de 100 euro, wat méér dan goed nieuws is. Als je op zoek bent naar een kek printje, rok van tule of een opvallend jasje, zit je hier goed.


Views

300+

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Déze sieraden wil je hebben volgens designer Hanna

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Foto van 'Sanne van Rij'

24 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.

Die gouden oorbelletjes waar influencers zoals Vivian Hoorn en Claire Cliteur mee weglopen? Die zouden goed van Hanna Pranger afkomstig kunnen zijn. Ze zette tweeënhalf jaar geleden –naast haar baan- sieradenmerk ‘Eline Rosina’ op en heeft inmiddels een instagramachterban van bijna 13.000 volgers.

Hanna sloot tijdens haar studieperiode in Amerika een bijzondere vriendschap met Elizabeth Rosina. Dat in combinatie met haar tweede naam, Eline, vormt nu de naam van haar jewellerylabel. Ze verkoopt enkel en alleen oorbellen – daar lag altijd al de fascinatie op sieradengebied. Haar designs zijn inmiddels te koop in meer dan 60 winkels, naast haar eigen internationale webshop.

Waar komt je liefde voor sieraden vandaan?

,,Ik heb rechten gestudeerd in Nijmegen, maar miste enorm het creatieve aspect. Ik dacht altijd dat ik advocaat wilde worden, maar dat leek me opeens niet meer zo heel erg leuk. Toen realiseerde ik me dat ik al sinds jonge leeftijd in de weer was met armbandjes en kralen. Ik kreeg mijn eerste oorpiercing toen ik vier jaar oud was: van die ‘fantastische’ roze knopjes. Op twaalfjarige leeftijd had ik al drie piercings aan iedere kant. Stiekem genomen zonder de toestemming van mijn ouders…”

Een sieradenlabel opstarten was dus eigenlijk een hele logische keuze?

,,Uiteindelijk wel! Ik ben nu tweeënhalf jaar bezig, waarvan anderhalf jaar fulltime. Ik heb Eline Rosina opgestart naast mijn vaste baan: dat werkte destijds supergoed voor mij, omdat er minder financiële druk op het bedrijf lag. Ik begon dan ook klein – een kennis maakte de website en ik dook bovenop Facebook en Instagram.”

Heb je nooit overwogen om ook andere sieraden te designen?

,,Ik wil me juist onderscheiden door alleen oorbellen te verkopen. Ik hoop dat mensen bij Eline Rosina denken: ah, dat is dat leuke oorbellenmerk! Waar ik inspiratie vandaan haal? Tijdschriften, Pinterest, Instagram... Maar ook wat er gebeurt in andere landen: in Amerika en Scandinavië lopen ze bijvoorbeeld best wel voor.”

Beeld: Eline Rosina

Beeld: Eline Rosina

Waar loop je tegenaan tijdens het runnen van je label?

,,Poe, zoveel! Het begin was natuurlijk heel erg spannend. Vooral het kenbaar maken van het ondernemen: als je eenmaal aan de buitenwereld hebt verteld dat je aan de slag gaat, moet je ook wel. Daarnaast worden mijn producten in Thailand geproduceerd en dan zit je met deadlines. Je hoopt altijd maar dat alles op tijd aankomt, maar dat is natuurlijk nooit zo, ha.”

Wat zijn nu dé sieradentrends?

,,Wat betreft oorbellen mag alles steeds groter én bij elkaar. Goud is daarnaast veel populairder dan zilver: waar het vroeger nog weleens geassocieerd werd met ordinair, is dat nu helemaal niet meer het geval. Ondanks de trends is het handig om bepaalde basicsieraden aan te schaffen zonder te veel tierelantijn: kleine knopjes en ringetjes kan je blijven combineren.”

Beeld: Eline Rosina

Beeld: Eline Rosina

Je eigen lievelingslabels?

,,Jane Koenich en Monocraft. Vooral achter het Nederlandse Monocraft schuilt een mooi verhaal: zij maakt álle sieraden zelf.”

Goede tip voor sieradendesigners in de dop?

,,Maak professionele foto’s voor je website en social media! Trek écht een groot deel van je budget voor shoots uit. Samenwerken met influencers werkt ook altijd goed. Daarbij moet ik wel eerlijk vermelden dat ik het voordeel had dat influencers soms ook met wilden werken. Ik hoef niet altijd aan ze te ‘trekken’, zij benaderen mij af en toe ook.”


Views

70