Mode

Gucci stopt met bont

In de winkels van Gucci is vanaf de lente 2018 geen bont meer te vinden. / Getty Images

Foto van 'Daisy Heyer'

12 OKT 2017

Een bontje van Gucci? Dat gaat in de toekomst nooit meer lukken. Het modehuis stopt met het gebruiken van dierenvachten in hun collecties. Dit meldt Marco Bizzarri, directeur van het modehuis.

Bizzarri vertelde genoeg van bont te hebben tijdens een lezing in Londen. Vanaf de lente van 2018 wordt er geen collectie meer van Gucci uitgebracht waarin ook maar een randje bont verwerkt is. ,,Op sociaal vlak de verantwoordelijkheid pakken is een van de kernwaardes van Gucci. Daarom zullen wij doorgaan met streven naar een beter klimaat en het beter doen voor dieren", aldus Bizzarri.

Volgens Bizzarri is het besluit voornamelijk genomen dankzij de inspanningen van de creative director van Gucci, Alessandro Michele.

Verrassend

Het besluit van Gucci is best verrassend. Het modehuis staat erom bekend veel bont in hun collecties te gebruiken. Toch volgens ze het voorbeeld van andere grote modehuizen als Giorgio Armani, Calvin Klein, Hugo Boss, Ralph Lauren en Stella McCartney.

Dierenrechtenorganisaties springen een gat in de lucht dat een groot modehuis als Gucci niets meer met bont wil produceren. De bekendste, PETA, plaatste een statement op Twitter, waar hun blijdschap duidelijk naar voren komt.

Alle kledingstukken van Gucci die nog in de winkels liggen waar wel bont in gebruikt wordt, worden volgens CNBC geveild. De opbrengst van die veilingen gaat naar het goede doel, waaronder de Italiaanse dierenrechtenorganisatie LAV.

BEKIJK OOK


Views

100+

Stella Mccartney (links) is een van de namen die naar Arnhem komt. Beeld: ANP

In juni en juli zijn déze grote modenamen in Arnhem

Stella Mccartney (links) is een van de namen die naar Arnhem komt. Beeld: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

16 MEI 2018

Fan van mode én duurzaamheid? Dan wil je in juni en juli in Arnhem zijn: daar komen wereldberoemde iconen zoals Vivienne Westwood en Stella McCartney samen om zich hard te maken voor eerlijkere en schonere mode. Tijdens het internationale evenement, dat de naam ‘State of Fashion’ draagt, gaan innovaties besproken worden die de mode-industrie fundamenteel zouden kunnen veranderen.

Minder elitair en actuele vragen

Er vond eerder een soortgelijk evenement in de stad plaats: de Arnhemse Modebiënnale. Dit was gericht op het promoten en bevorderen van de Nederlandse mode. Het evenement ging daarmee echter niet over de economische kant van mode, waar het in het buitenland wel vaak op gericht is, maar juist over de culturele, maatschappelijke en sociale invloed die mode met zich meebrengt.


Views

2k+

De GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal

Camera videoDe GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal

De roze GumShoe

Foto van 'Sofie Smulders'

21 APR 2018

In Amsterdam wordt er elk jaar zo’n 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat gekwakt. Na het dumpen van sigaretten wordt het Nederlandse straatbeeld het meest vervuild door kauwgom. Publicis One heeft met sneakers met zolen van kauwgom een ludieke manier gevonden om dit probleem in de kijker te spelen.

Het ‘house of brands’ doet veel dingen voor de overheid, zo pakten ze ook deze zaak aan voor de Gemeente Amsterdam. Na het lezen van een artikel over bovenstaand probleem, gingen ze research doen, vertelt Creative Director Mischa Schreuder: „We kwamen erachter dat kauwgom gemaakt wordt van een rubbersoort, maar dat je dat proces ook kunt omdraaien. De Engelse partij Gum-tec® had hiervoor al een techniek ontwikkeld. Toen we ons concept van de sneaker op tafel legden, vonden ze dat een geweldig idee. ‘Als jullie kauwgom uit Amsterdam sturen, maken wij daar korrels van’ zeiden ze. ”


Views

600+

‘Af en toe een printje of kleurtje mag best’

In goede handen bij Lotti. Credit: Marloes van Doorn

Foto van 'Jeroen Haverkort'

20 APR 2018

Online een kledingbox bestellen. Hoe gaat dat in zijn werk? We namen de proef op de som bij House of Einstein.

Intakegesprek

Lotti bekijkt me van top tot teen. „Ik denk maat 50, large. Wijdte zit rond de 32.” Normaal doe je een intakegesprek met een outfitter via Facetime of Skype als je bij House of Einstein een kledingbox bestelt. Maar wij wilden weten hoe dat ‘online personal shoppen’ nu echt werkt en gingen hoogstpersoonlijk bij ze langs voor de personal touch. „Om de juiste kleding voor je te kunnen selecteren, houden we als eerste een telefonische kennismaking”, zegt Lotti. „Hierin neem ik kort met jou je wensen door. Wat vind je mooi? Wat voor werk doe je? Wat zijn je hobbies? Wat is je budget? Wat zijn je maten? Dat soort vragen.”


Views

100+

Sneaker Gumshoe heeft een zool gemaakt van kauwgom

Camera videoSneaker Gumshoe heeft een zool gemaakt van kauwgom

De Gumshoe

Foto van 'Sofie Smulders'

20 APR 2018

Irritant hè, als er een stuk kauwgom aan je schoenzool blijft plakken? Met de introductie van een unieke sneaker met kauwgomzolen moeten bewoners van Amsterdam en omstreken zich bewust worden van het kauwgomprobleem van de stad.

De gumshoes, zoals Amsterdam Metropolitan Area de sneakers gedoopt heeft, moeten mensen aan het denken zetten. Kauwgom ontsiert de straten, blijft zo’n 20 tot 25 jaar plakken en kost miljoenen euro’s om te verwijderen. Bovendien hebben dieren er ook last van. En dan te bedenken dat er alleen al in Amsterdam 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat belandt.


Views

400+

Van showroom tot showroem!

Michael Vinke op z'n lofty manner's in z'n showroom Lofty Manner

Foto van 'Iris Hermans'

20 APR 2018

Een transparant kijkje in de steeds vernieuwende wereld der showrooms van het World Fashion Centre.

50

Zelfs de paspoppen van ontwerper Bas Kosters zijn bijzonder


Views

200+

4 manieren om duurzaam je modegevoel te behouden

Camera video4 manieren om duurzaam je modegevoel te behouden

Bij het Fair Fashion Festival kun je naar workshops of modeshows over duurzame mode. We proberen er mensen te informeren, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen.” / Foto: Mara de Pater

Foto van 'E.Westland'

20 APR 2018

Minder lang douchen, vaker kiezen voor een vegetarische of vegan variant van je diner en in plaats van de auto met de fiets naar werk. Steeds meer mensen kiezen ervoor om duurzamer te leven. Maar hoe kun je op een duurzame manier tóch modieus voor de dag komen? Metro zet vier duurzame mode-alternatieven op een rijtje.

Kies voor lease

Of het nu om je telefoonabonnement, Netflix-account of auto gaat: van het maandelijks betalen van een bedrag voor een product of service staan we in Nederland allang niet meer gek te kijken. Maar wist je dat je zelfs je kleding kunt leasen? Het Nederlandse merk Mud Jeans biedt deze mogelijkheid. Voor een eenmalig instapbedrag van 20 euro heb je de broek, vervolgens betaal je één jaar lang 7,50 euro per maand.


Views

1k+

Foto: ANP
Likeability of 5

Rubberen handschoen en plastic jurk: ‘bizar’ is mode

Foto: ANP

Foto van 'Sanne van Rij'

18 APR 2018

Rubberen schoonmaakhandschoenen alleen bestemd voor een schoonmaaksessie of twee? Nee joh, allang niet meer. Calvin Klein verkoopt ze ‘gewoon’ voor 315 euro, net als een scala aan andere modemerken: bizarre mode én prijskaartjes lijken namelijk steeds vaker de trend. Vraag blijft: waarom?

Een afwasje in stijl

De laatste collectie van Calvin Klein verscheen afgelopen september al op de catwalk, maar is nu ook in het online modeschap te vinden: een goed moment om te kijken welke stukken nou écht in het straatbeeld zullen opduiken. We zien een kleurrijke jas op links, een doodnormaal rokje op rechts en t-shirts in overvloed – niks vreemds op het eerste gezicht. Tot je bij de accessoire-afdeling belandt en op een paar felroze, rubberen schoonmaakhandschoenen stuit. Niet bezaaid met diamanten, goud, of andere decadente toevoegingen, wél 315 euro.  Voor een sleutelhanger met enorme pompon betaal je nog tien euro meer.


like
user_818e142b2bd8fb22a70551c3bea2eb27492264b0_avatar

Views

2k+

Retro-mode: Ugly was the way to go in de eighties

Foto van 'Renske Mennen'

29 MRT 2018

Als ik zeg „Oops! I did it again”, en „Toxic”, dan weet iedereen dat het niet over mijn liefdesleven gaat, maar over the one and only Britney Spears. En of je Britney nou haat of van haar houdt, ze doet je sowieso aan vroeger denken. En precies om deze reden is de inmiddels 36 jaar oude popzangeres nu het gezicht van de spring/summer-campagne van modehuis Kenzo. Ze brengt hiermee namelijk de jarentachtig-attitude terug. En dat doet ze exact zoals we Britney kennen: met navelpiercing, jeansstoffen en sweatshirts.

„Ugly was the way to go in the ’80s”, vertelt Britney in een interview met Vogue. „Het was allemaal vreselijk lelijk, maar er was ook iets verfrissends aan het feit dat we er niets om gaven wat iemand anders van onze kleding dacht.” Deze nostalgische collectie La Collection Memento N°2 is een regelrechte ode aan de in 1986 gelanceerde Kenzo-jeans. Zelfs het originele Kenzo-logo is gebruikt op de kleding. Creatieve directeuren Carol Lim en Humberto Leon lichten toe dat de betekenis nog verder gaat dan enkel de referentie naar de eighties: „Deze collectie is een eerbetoon aan zelfexpressie. Voor ons als Amerikanen, nu meer dan ooit, is het tijd om diversiteit en vrijdenken te vieren.”

Deze jaren tachtig campagne is niet de enige verschijning in de modewereld die nostalgische herinneringen oproept. Wie ondanks de Hollandse vorst, regen en wolken toch de zonnebrillen van celebrities in de gaten heeft gehouden, ziet dat de cat eye look weer helemaal terug is. Onder anderen Rihanna en Solange dragen ontwerpen in deze stijl van George Keburia. Hij vertelt in een interview met Dazed: „Ik heb verschillende muziekvideo's en afbeeldingen uit de jaren tachtig bekeken. Ik vond leuk hoe funky, levendig en grappig dit decennium was.”


Views

100+

Bont en leer verdwijnen uit de mode. Zou het écht?

Actrice Chrissy Chung in een nepbonten outfit op een show van het juwelenmerk Montblanc. Foto Getty Images

Foto van 'Renske Mennen'

27 MRT 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Alleen het schuldgevoel verdwijnt.’

Het einde van ‘fur trade’ fashion komt steeds dichterbij, en daar zijn dierenactivisten maar al te blij mee. Want hoewel er een steeds groter taboe rust op het dragen van bont, is het voor grote modehuizen nog altijd een keerpunt wanneer dit zachte materiaal wordt verbannen uit hun collectie. Deze week leidden Versace en Furla de krantenkoppen. Donatella Versace, artistiek directeur en vicepresident, vertelt in een interview met 1843magazine: „Fur? I am out of that. I don’t want to kill animals to make fashion. It doesn’t feel right.”

Het voelt niet goed meer dus. Furla stopt ook met het gebruik van bont. Zoals het modemerk het zelf omschrijft: „All products will be #furlafurfree.” Een woordgrap waardoor je toch twee keer nadenkt over de betekenis van hun naam. Enfin, de aankondigingen zijn er, en andere grote namen gingen hen al voor. Sinds deze spring/summer 2018-collectie is Gucci volledig #furfree, en ook Armani, Hugo Boss, Tommy Hilfiger en Calvin Klein hebben deze stap al gezet. Stella McCartney slaat nog een slag met een vegan-filosofie. „Made without leather or fur”, verschijnt direct in beeld als je hun homepage bezoekt.


Views

200+

Designtalenten werken samen, met tips van Viktor & Rolf

Modetalenten werken samen met tips van Viktor & Rolf

De vijf jonge designers met als derde van links Martijn Nekoui van MOAM.

Foto van 'Erik Jonk'

8 MRT 2018

Jonge talenten werkten samen aan modecollectie en werden getipt door Viktor & Rolf.

Het wordt een megaspannende dag, donderdag 8 maart, voor vijf jonge modedesigners. Maandenlang hebben zij samengewerkt aan een collectie en nu mag de wereld het zien. We hebben het dan over de lancering van MOAM Collective International in Amsterdam.

Roos uit Den Haag


Views

100+

Lacoste vervangt krokodil door bedreigde diersoort

Lacoste vervangt krokodil door bedreigde diersoort

Modeshow van Lacoste Foto: AFP

Foto van 'Sofie Smulders'

2 MRT 2018

Een Lacoste-polo zonder de befaamde krokodil op de borst? Dan moet het wel een nepper zijn! Toch niet, het kledingmerk kiest op een aantal limited edition-polo’s voor een ander dier.

Met de Save our Species-campagne vraagt het Franse label aandacht voor bedreigde diersoorten, weet Adweek. Lacoste zet daarom deze dieren in de schijnwerper, op de plek waar normaal gesproken de krokodil staat.

Neushoorn in plaats van krokofil


Views

200+

Gids: de mooiste 'Instagram plekjes' in Nederland

Foto: Unsplash

Foto van 'Elselotte Smink'

26 FEB 2018

Instagrammers en (mode)bloggers voorzien ons dagelijks van de prachtigste foto’s. We noemen shots met gekleurde outfits tegen grafisch zwart-witte achtergronden en vice versa, nieuwe sneakers op een vloer die zo uit een kunstwerk lijkt te komen en close-ups van gezichten met op de achtergrond een dromerig tafereel.

Waar worden die foto’s toch gemaakt? Wat zijn in Nederland de meest fotogenieke gevels, muren en spots om op de kiek te zetten? Metro Lifestyle somt, met dank aan tal van inzendingen, op (en schroom vooral niet om aan te vullen!).

Hoxton, Amsterdam


Views

900+

Je pyjama draag je in 2018 niet alleen thuis

Foto van 'metronieuws'

25 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. Deze week: PJ is terug van weggeweest.

Als je denkt dat je ’s avonds alle fashiontrends overboord kunt gooien en ongegeneerd in je tien jaar oude pyjama op de bank kunt ploffen, dan zit je er behoorlijk naast. Pyjama’s zijn namelijk een heus onderdeel van de modetrends anno 2018, zowel binnen als buitenshuis. Het heeft inmiddels zelfs zijn eigen modewoord: een ‘PJ’.

Hotelgasten blijven tegenwoordig vaker op hun kamer hangen, vertelt Paulina Fitzherbert, van het Londens hotel Claridge’s, in een interview met The New York Times. Reden genoeg dus om op deze trend in te haken. „Waarom zouden we relaxen in een kamer niet wat leuker en een tikkeltje decadenter maken?”, merkt ze op. Het resultaat: een eigen pyjamalijn, geïnspireerd op de lobby van het hotel. Deze modieuze pyjama heeft een zijden stofje, met een zwart en wit gestreept design. Een cocktail via roomservice erbij en lekker decadent genieten maar.


Views

100+

Verdeelde reacties op 'afgehakte hoofden' bij Gucci

Camera videoVerdeelde reacties op 'afgehakte hoofden' bij Gucci

De een noemt het luguber, de ander geniaal. Foto: Twitter.

Foto van 'Hester Ramaker'

22 FEB 2018

De meningen zijn verdeeld over de modeshow van het Italiaanse modemerk Gucci. Tijdens de modeweek in Milaan liepen sommige modellen met wel een heel bijzondere accessoire over de catwalk, namelijk een replica van hun eigen hoofd.

Luguber


Views

200+

Geen naweeën van carnaval maar nieuwe mode

Je outfit mag best een beetje spacey! Beeld: Spencer Selover

Foto van 'Metro'

16 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ,,Mocht je iemand zien rondlopen met een space-achtige outfit, dan zijn dat niet de naweeën van carnaval."

Ik geef het eerlijk toe: toen ik als fashiontrendwatcher de eerste tekenen zag van het verlangen naar het buitenaardse, heb ik mijn hersens even flink laten kraken. Want waarom zouden we hierin geïnteresseerd zijn? Ik heb het over de Mars Yard sneaker, die in 2012 werd geboren als een resultaat van de samenwerking tussen Nike en kunstenaar Tom Sachs. De sneaker werd speciaal gemaakt voor mechanisch engineer Tommaso Rivellini van NASA.

Buitenaardse stijl


Views

100+

Likeability of 5

We willen allemaal een statement maken

Foto van 'Marije van het Hoog'

1 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Zonder dat je er vanochtend ook maar een seconde bij stilstond toen je met je slaperige ogen een outfit uit de kast trok, behoor je plotseling tot de meest trendy fashionista’s van het moment.’

Het maakt in de fashionwereld bijna niet meer uit wát je draagt, maar vooral waarom je iets draagt. Het slaat zelfs zo ver door, dat je eigenlijk niets meer uit de kast kunt trekken zonder daarmee een statement te maken. Dat je niet eens doorhebt dat je een boodschap achterlaat met je baggy jeans en witte off shoulder top, is misschien nog wel het ongemakkelijkst.

Dit was namelijk precies wat P!nk droeg tijdens haar performance op de zestigste editie van de Grammy Awards in New York afgelopen zondag. Met als statement: het gaat om haar stem en niet om de glits and glam. Uit Pinks keel kwamen de woorden van het nummer ‘Wild hearts can’t be broken’ en terwijl de zaal haar toegejuichte, werd de kledingstijl via Twitter bekroond tot ‘mom outfit’: als stoere moeder laat ze zien dat het gaat om wat je kunt, en niet om hoe je eruit ziet. Je voelt hem al aankomen, een nieuw hoogtepunt in de #TimesUp en #MeToo-beweging. Vrouwen blijven opstaan tegen seksuele intimidatie.


like
user_7802752d3d1ecb42d7091f33b367d5fe1a2d8998_avatar

Views

100+

Likeability of 6

Er is nog een hoop racisme in de modewereld

De show van MARTAN tijdens de Amsterdam Fashion Week. Beeld: ANP

Foto van 'Metro'

26 JAN 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Terwijl je het goed bedoelt, ligt iedereen op social media continu te loeren of jij je misschien verspreekt.’

Jeetje, vroeger dacht ik nog dat iedereen gelijk was. Tenminste, dat leerde mijn moeder me. Inmiddels is de aap uit de mouw: van alle kanten wordt er over ongelijkheid gesproken. Terwijl je het goed bedoelt, ligt iedereen op social media continu te loeren of jij je misschien verspreekt. Is dat het geval, dan barst de bom en ga je viral. Al is dat soms misschien het beste dat je kan overkomen. Soms.

Sitting, waiting and wishing


likelove
user_7802752d3d1ecb42d7091f33b367d5fe1a2d8998_avataruser_5a51fe820cd6da96dfbf3a59c50c4878b6c221f8_avatar

Views

900+

Wat je vrijdag aan moet? Een kersttrui!

Deelnemers aan de foute-kerssttruienborrel in het Hilton in 2016. / ANP

Foto van 'Daisy Heyer'

14 DEC 2017

Wat je vrijdag aan moet naar werk? Een kersttrui! Het is vrijdag 15 december namelijk Foute Kersttruiendag. Maar lang niet iedereen durft zo'n fout exemplaar naar werk aan te doen.

Dit jaar nog een exemplaar

Dat blijkt uit onderzoek van Dresscode.nl. Zij hielden een poll onder 1542 mensen, waaruit blijkt dat maar 21 procent van de ondervraagden een foute kersttrui in huis heeft. 2,5 procent van die mensen heeft zelfs meer dan vijf (!) foute kersttruien in huis. En van alle mensen die de trui nog niet hebben, geeft ook nog eens 18,9 procent van de ondervraagden aan er dit jaar nog een exemplaar in huis te willen halen.


Views

1k+

Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

7 DEC 2017

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

De kersttrui is ook dit jaar weer ontzettend populair. / Colourbox


Views

300+