Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

Foto: IKEA

Foto van 'Alice Boothby'

Met Piet Hein Eek heeft IKEA voor de komende jaren een spannende Nederlandse topontwerper binnengesleept. Wars van tradities. „Ik ga massaproducten ontwerpen die niet als massaproducten aanvoelen.”

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat IKEA een paar jaar met een ontwerper van buitenaf aan de haal gaat. Meestal maakt zo’n ontwerper slechts één collectie. Eek zal verschillende collecties ontwerpen, te beginnen met JASSA en in 2018 zal INDUSTRIELL wereldwijd verkocht worden. Wat we kunnen verwachten? Draadlampen, glazen en bedden van rotan.

Zelf werkt Eek inmiddels ook niet meer op kleine schaal. Eerder ontwierp hij een collectie voor Wehkamp en heeft hij een werkplaats van formaat in een oude Philips-fabriek in Eindhoven met meer dan honderd man in dienst. De ontwerper werd in de jaren negentig plotsklaps beroemd door de inmiddels iconische sloophouten kast, een reactie op de heersende drang naar perfectie. Eek: „Nu besef ik dat ik in mijn eigen voet heb geschoten. Sloophout was toen voor mij als student spotgoedkoop. Nu wil iedereen het hebben en betaal je er een fortuin voor.”

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

Tegenwoordig staat hij onder contract bij de Zweedse meubelgigant. Of hij voorwaarden heeft gesteld? „IKEA doet altijd heel geheimzinnig over nieuwe collecties en mensen die mij kennen weten dat ik mijn mond niet kan houden. Ik heb gezegd dat ik het contract niet onderteken, tenzij ik wél mag praten over mijn ontwerpen. Nu heb ik een contract met een doorgestreepte paraaf over de geheimhouding.”

Is het heel anders werken, voor zo’n megaconcern?
„Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Bij IKEA werk je met teams waar iedereen z’n belang vertegenwoordigt, ik ben gewend om alleen te werken. Daarnaast moet je rekening houden met bizarre veiligheidseisen. ‘Je kunt er mee schommelen’, zei een collega. ‘Dat klopt, het is een schommelstoel’, antwoordde ik. Collega: 'Ja, maar daar kun je met je vinger onder komen en dan gaat je vinger eraf.' Dan krijg je allemaal dilemma’s waar je je hele leven nog nooit over hebt nagedacht.

Natuurlijk heb ik veel kritische vragen gehad over mijn samenwerking met IKEA. Maar besef wel: wij leven bij de gratie van IKEA. Doordat zij in het ene kant van het spectrum werken, kan ik mooi aan de andere kant ook wat doen. Ik heb IKEA best wel nodig om iets bijzonders in de markt te kunnen zetten. Toch hebben IKEA en ik een belangrijke overeenkomst en dat zit 'm in het productieproces. Als bedrijf zijnde nemen we alle twee het hele proces als uitgangspunt. Vanaf de eerste schets, tot het in de kofferbak van de consument ligt. Zonder tachtig schakels ertussen. Dat doet IKEA, dat doe ik ook.”

Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

We hebben nog nauwelijks iets van je werk van IKEA gezien, wat kunnen we verwachten?
„Handgemaakt en serie geproduceerd. Ik heb altijd producten willen maken waarvan je niet in de gaten hebt dat het massa geproduceerd is, terwijl dat wel zo is. Voor de productie van vazen gebruik ik tien verschillende moeder- en kindermallen, zodat elk product anders lijkt. Voor je het weet zijn mensen uren bezig met uitzoeken welke ‘handgemaakte’ vaas bij IKEA het mooiste is. Er komen nog heel veel andere producten, die ook allemaal dat thema hebben. Wat ik doe is massaproductie verpersoonlijken, zo simpel als dat. De grap is dat de Marcus, hoofd design, zei: jij hebt nu een idee waar ik al jaren naar loop te zoeken.”

Word je verplicht bepaalde producten te gebruiken?
„We zijn bezig met een houtcollectie van vuren, wat oorspronkelijk in Polen gemaakt wordt en eigenlijk de basis van IKEA is. In de beginjaren werd altijd met grenen en vuren gewerkt, nu veel minder. Ik werd gevraagd of ik niet een product kon bedenken zodat men in de fabrieken in Polen weer werk zou hebben. Daar gaat een verhaal aan vooraf: de baas van IKEA is ooit geholpen door zijn Poolse leveranciers toen zijn eerste fabriek afbrandde. Zij hebben hem toen gratis van een nieuwe voorraad voorzien. Het is voor hem daarom belangrijk dat die fabrieken blijven draaien. Zo zijn er nog meer bijzonder sociale componenten: ik moet ook rotan gebruiken, omdat IKEA zo ongeveer verantwoordelijk voor tachtig procent van de rotanproductie in de wereld en ze die productie graag willen houden.”

Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

Gaan we sloophout terugzien?
„Nee, dat niet!”

Hoe zien we je signatuur dan wel terug zien in de collectie?
„Ik neem materialen en vooral omstandigheden als uitgangspunt. Als student gebruikte ik sloophout uit nood, omdat het goedkoop was. In al mijn werk zie je dat ik gebruik maak van wat er is. Dat geldt ook voor IKEA: binnen de mogelijkheden die er zijn en de fabrikanten die ze hebben probeer ik iets te maken waar mensen gelukkig van worden. Dat is mijn signatuur. En dat mag ik nu op grote schaal gaan doen. De bereidheid van IKEA om mij dit soort dingen te laten doen is heel groot, maar soms lachen we ons kapot. Ik kom natuurlijk uit een totaal andere wereld. Ik ben volledig uit de box dingen aan het verzinnen voor ze.”

Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

Hoe komen de namen van de ontwerpen tot stand? Mag je zelf ook wat verzinnen?
„Daar heb ik dus niets over te zeggen. Er is een enorme computergegenereerde poule van namen die geen bijbetekenis heeft en daar mag uit gekozen worden. Voor JASSA heeft creatief leider Karin Gustavsson eindeloos zitten scrollen.”

Heb je zelf IKEA in huis staan?
Eek: „Ja, ik heb wat accessoires. Een paar messen enzo. Maar vroeger stond mijn kinderkamer er vol mee.”

Zelf een betaalbare Piet Hein Eek in huis? Dan zul je nog even moeten wachten. Vanaf maart 2017 is de JASSA limited designcollectie verkrijgbaar. Vanaf februari 2018 ligt de collectie INDUSTRIELL in de winkels.

Piet Hein Eek presenteert eerste collectie IKEA

Views

0

Wat je vrijdag aan moet? Een kersttrui!

Deelnemers aan de foute-kerssttruienborrel in het Hilton in 2016. / ANP

Foto van 'Daisy Heyer'

Wat je vrijdag aan moet naar werk? Een kersttrui! Het is vrijdag 15 december namelijk Foute Kersttruiendag. Maar lang niet iedereen durft zo'n fout exemplaar naar werk aan te doen.

Dit jaar nog een exemplaar

Dat blijkt uit onderzoek van Dresscode.nl. Zij hielden een poll onder 1542 mensen, waaruit blijkt dat maar 21 procent van de ondervraagden een foute kersttrui in huis heeft. 2,5 procent van die mensen heeft zelfs meer dan vijf (!) foute kersttruien in huis. En van alle mensen die de trui nog niet hebben, geeft ook nog eens 18,9 procent van de ondervraagden aan er dit jaar nog een exemplaar in huis te willen halen.

Genoeg keuze voor een exemplaar voor op werk zou je denken, maar uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de ondervraagden niet meedoet aan Foute Kersttruiendag. Bijna 30 procent (29,7) weet zelfs niet eens dat de dag bestaat!

Geen (kerst)bal aan

Zonde, want een beetje foute kersttrui zou een dagje kantoor toch best een beetje opleuken volgens ons. Dat vindt ook 43,7 procent van de ondervraagden die nog geen Foute Kersttruiendag op werk heeft, maar er wel graag eentje zou willen hebben. Daarentegen vindt 40,9 procent er echt geen (kerst)bal aan: zij hoeven ook geen Foute Kersttruiendag op werk.

En ach, uiteindelijk zijn we toch ook gewoon eigenwijze Hollanders: 49,7 procent van de mensen trekt dit jaar toch echt een foute kersttrui aan naar werk. Foute Kersttruiendag of niet... En gelijk hebben ze!


Views

88

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'
Likeability of 5

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

De feestgangers van 'Qhotel in de sneeuw'. / Foto's: Heidi Rijsdijk

Foto van 'Lisa Vermeij'

(In samenwerking met Qmusic)

Oostenrijkse bergen, sneeuw maar ook veel zon, après-ski, schnitzels, glühwein en liveoptredens van OG3NE, Jax Jones en Gavin James. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Het Oostenrijkse Zell Am See was de afgelopen dagen het decor voor het Q-hotel in de sneeuw. Radiostation Qmusic organiseerde het festijn tot en met dinsdag voor de dertiende keer. Zelfs als je nog nooit op de latten hebt gestaan, was er genoeg te doen. Zangtrio OG3NE, singer-songwriter Gavin James en dj Jax Jones waren ingevlogen om er voor de live aanwezige luisteraars, Qmusic-dj’s en zakenrelaties van het station een muzikaal festijn van te maken. Dj Jax Jones kwam zelfs eerder van zijn huwelijksreis terug om bij het sneeuwtripje aanwezig te zijn.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

Après-ski: 'Het is vanaf de eerste minuut al een en al gezelligheid.'

Keileuke reis gewonnen

Luisteraars konden in de maand december een winterse reis winnen door een bijzonder kerstverhaal in te sturen. Lieke (25) uit Nijmegen was een van de gelukkigen. „Vorig jaar lag er op kerstavond een rat in mijn bed, doodeng! Maar wel een goed verhaal. En ik heb er nu wel een keileuke reis mee gewonnen. Het is vanaf de eerste minuut al een en al gezelligheid.” Voor luisteraars Alenka (39) en Ilona (40) was het helemaal een bijzondere trip. Ilona heeft afgelopen jaar voor het eerst kerst gevierd. Eerder kon dat nooit, omdat ze altijd Jehovagetuige was. ,,Er gaat een hele nieuwe wereld voor ons open, omdat we altijd heel streng hebben geleefd.”

Natuurtalentjes op de latten

Naast alle optredens en gezellige activiteiten zoals rodelen, een winterbarbecue en hilarische lunchquizzen, wordt er nog echt wel wat geskied. Een team van Nederlandse leraren stond elke ochtend weer te springen om Metro en alle Q-hotelgangers van de blauwe, rode of zelfs zwarte piste te begeleiden. Dennis (34) draait al heel wat jaren mee en kijkt er elk jaar weer naar uit om de Qmusic-dj’s en luisteraars les te geven. Soms zitten er echte natuurtalenten tussen. Zoals YouTuber Nanne Meijer die nog nooit eerder op ski’s had gestaan, maar na twee uurtjes als een volleerd wintersporter van de berg zoefde. Ondergetekende had er iets meer moeite mee en hield er na een stukje snowboarden op de rode piste welgeteld zestien blauwe plekken aan over. Mooi souvenir, zullen we maar zeggen.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

De zusjes OG3NE genoten met volle teugen.

Teterreteterre

s’ Avonds werd het Q-hotel omgetoverd tot een concertzaal, waar de dj’s van Q-music het publiek op heerlijke foute après-skinummertjes trakteerden. ,,Er is zo veel gezelligheid, je vergeet dan eigenlijk dat je staat te hossen op muziek die je normaal nooit luistert. En ook al sta je in zo’n warme hut te zweten in je dikke coltrui, dat maakt op dat moment allemaal niets uit. Ik vind het enig!”, aldus YouTuber Nienke Plas. En net op het moment dat je dacht ‘ik kan geen ‘teterreteterre’ meer horen’, kwam er een artiest met een spetterend optreden. De meiden van OG3NE zorgden ondanks de warme skikleding door hun prachtige performance meerdere keren voor kippenvelmomentjes. De zusjes vermaakte zich de rest van de avond trouwens prima en dansten vrolijk mee op après-skihits als Schatje Mag Ik Je Foto en Vrouwke.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

Skiën en snowboarden maakt dorstig.

Jägerbombs en water

De dansvloer is de plek waar artiesten samen staan te dansen met de luisteraars, waar Jägerbombs worden afgewisseld met water (er moet ook nog een beetje gewerkt worden). En de plek waar ‘je dansjes doet die je eigenlijk niet op je werk zou moeten doen’, aldus een luisteraar.

Het zijn Qmusic-feestdagen waar je muzikale hoogtepunten beleeft, nieuwe vrienden maakt en waar je nog jaren op kunt teren. Wanneer mogen we weer?

Binnenkort zie je op deze site een video van de reis.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

DJ Joep Roelofsen met Marieke Elsinga, die verslag deed voor RTL Boulevard.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


likelovedislike
user_7773621565689246c2f6d156935675e7e4bf47d1_avataruser_897b6947eed5a5c9f795673f14eb1c721f9b8737_avataruser_8cc99793708d42dfc8e8251235ad93e8def9c702_avatar

Views

200+

Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

De kersttrui is ook dit jaar weer ontzettend populair. / Colourbox

Wat zijn de trends? In ieder geval worden er jaarlijks meer dames- dan herenexemplaren verkocht. Uit de cijfers blijkt dat we de kersttrui vooral kopen omdat hij ons doet denken aan vroeger. Daarnaast geeft de trui ons een goed en vrolijk gevoel en is deze de perfecte tegenhanger van de traditionele (nette) kerstkledij, waardoor je een casual kerst kunt beleven. Ook geeft hij ons het zogenaamde ‘cocon-gevoel’: lekker knus, warm en binnen.

Wat voor trui wordt het?

Dingen die we graag op onze kersttrui zien zijn Disney-figuren (vooral Bambi is populair) en verlichting (ja, van die knipperende kerstlampjes in je trui). Ook de samen-in-ééntrui, een kersttrui waar je met zijn tweeën in kunt, is razend populair dit jaar. Leuk om samen met je lover te dragen tijdens de feestdagen!


Views

88

Likeability of 6

Verdienen met het lezen van Metro-artikelen!

Foto van 'Metro'

In samenwerking met: Pabbl

Artikelen lezen op onze telefoons, dat doen we maar al te graag. De Pabbl-app plaatst, gebaseerd op jouw verkeuren, artikelen op je vergrendelscherm, en beloont je ervoor!

Eind vorig jaar bereikte Pabbl de mijlpaal van 75.000 installs. 75.000 gebruikers die kunnen verdienen aan het ontvangen van relevante advertenties op hun vergrendelscherm. Sinds kort is er ook een feature uitgerold waarmee je in plaats van advertenties, vooral artikelen ontvangt en hier ook gewoon mee kan verdienen!

Artikelen en verdienen – hoe werkt dat?
Je ontvangt een mix van content op je vergrendelscherm, het scherm waar je ongemerkt 150 keer per dag langs swiped. Nu ontvang je op dat scherm feilloos artikelen, gesponsorde wallpapers en normale wallpapers. Elke keer dat je je telefoon ontgrendelt je punten. Deze punten kun je inruilen voor leuke cadeaus in de Pabbl shop. Sinds deze feature kortgeleden is uitgerold, sluiten steeds meer nieuwssites aan voor nog betere toegespitste content, waaronder ook content van Metro dus.

Gebruikers waren sceptisch
Natuurlijk ben je sceptisch over een app waar je door het simpelweg gebruiken van je telefoon, makkelijk kunt verdienen. Maar bezoek de pagina van Pabbl in de Playstore en je ziet dat de app 50.000-100.000 installs en 4,6 sterren uit meer dan 10.000+ reviews heeft; blijkbaar doet Pabbl echt wel wat goed. Pabbl is een vergrendelscherm app, die elke keer als je je telefoon aandoet, mooie en relevante content zoals artikelen en wallpapers toont. Omdat een boel van deze content ‘gesponsord’ is, geeft Pabbl punten in ruil voor bijna elke keer dat je je telefoon ontgrendelt. Alleen bij artikelen en gesponsorde content ontvang je punten en er zitten limieten op zodat er geen bots aan worden gehangen die het scherm 24/7 wegswipen.

Installeren die hap
Het ziet er dus allemaal legit uit, installeren dan maar. Je belandt op de landingspagina en vult wat basisgegevens in en je interesses. Hierdoor wordt de content die je krijgt afgestemd op jouw persoonlijke voorkeuren. Het vergrendelscherm verschijnt, die je ontgrendelt met een soepele swipe. Vervolgens word je geleid naar de Pabbl-app waarin wordt uitgelegd wat je met je punten kan doen. Het aanbod is vrij divers: Een boel kortingen (soms tot wel 100%!!) op eten & drinken, kleding, elektronica en nog veel meer!

Lege voorraden
Kijkend naar de reviews blijkt dat je niet alles kan aanschaffen wanneer je dat wilt. De voorraden zijn vaak op. Dat komt doordat de app erg hard groeit en mensen sneller punten bij elkaar sparen dan dat ze aan producten kunnen weggeven. Het verkopen van advertenties blijkt lastiger voor Pabbl dan verwacht waardoor het lastig is om producten te financieren en komt het af en toe zelfs uit eigen zak. Maar dat kan niet voor altijd doorgaan natuurlijk. Pabbl moet nog minimaal 2x zo hard groeien willen ze de grote vraag en gespaarde punten kunnen bijbenen met nieuw aanbod.

Feiten over Pabbl:

- Pabbl is te installeren in de Playstore

- De app is Android exclusive.


like
user_5a58c6cc654b4931505d8ae3dd819f4ca6fb90ce_avataruser_384fadd091eec9bdd937419d5996ce3c53ee436a_avatar

Views

51

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Zó zet je op jonge leeftijd een modewebshop op

Foto van 'Sanne van Rij'

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Het is amper twee jaar geleden dat Sanne en Milou met hun studenten-ov en samples over de arm door het land reisden – het was een eerste (succesvolle) poging om hun kersverse label Daylliance aan winkels te verkopen. Tussen het schetsen door liep er nog een studie rechten en werkten ze twee dagen per week om de huur te betalen. ,,Als we er nu op terugkijken, denken we: man, hoe déden we het?”

Wie denkt dat een eigen kledingmerk opzetten slechts rozengeur en maneschijn is, komt bedrogen uit: het is keihard werken, blijkt wel uit het verhaal van de twee jonge modeondernemers. Ze willen het leven echter vieren, net als de vrouw waar ze voor ontwerpen – een goede outfit kan immers een steentje bijdragen aan een positief bestaan. Daarom verkopen ze veel pakken en ‘krachtige items’: kan je aan naar je werk, maar óók naar de borrel.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Sanne: „Toen ik in mijn master rechten zat, begon ik met het maken van kledingsetjes op mijn naaimachine. Die wilde ik gewoon voor de gein op een verkoopgroep op Facebook aanbieden, tot ik opeens honderden berichtjes van meisjes kreeg die óók zo’n setje wilden. Dat was het begin van Daylliance.”

Milou: „Ondanks het feit dat Sanne en ik allebei rechten studeerden, hebben we elkaar nooit op de universiteit gezien. Ik was echter ook bezig met creativiteit: zo maakte ik streetstylefoto’s voor mijn blog en begon te schrijven over leuke merken. Zodoende kwam ik Daylliance tegen.”

En toen begon het balletje te rollen?

Sanne: „Ja! Milou wilde meer weten over Daylliance, dus stelde ik voor om een kop koffie te drinken. Toen bleek dat we allebei uit dezelfde omgeving kwamen, dezelfde studie deden en op dat moment óók nog eens hetzelfde gevoel bij onze studie hadden.”

Milou: „We vonden rechten heel leuk, maar misten het creatieve en ondernemende. Eigenlijk wilden we beiden een eigen advocatenkantoor, maar voordat je dat hebt, ben je een flinke stap verder.”

Sanne: „Toen vroeg ik Milou of ze niet samen met mij aan de slag wilde voor Daylliance. We hadden snel een deal en gingen alle stoffenbeurzen af. Ik leerde Milou daarnaast in twee dagen hoe ik setjes op de naaimachine maakte.”

Waren jullie toen niet opeens héél intensief samen?

Sanne: „Jawel! Het ging van elkaar helemaal niet kennen naar elkaar dagelijks zien. Dat maakte wel dat we weinig te verliezen hadden: als ik dit met een vriendin was gaan doen, was ik constant bezig geweest met ‘wat als het fout gaat?’. In dat geval ben je namelijk ook je vriendin kwijt.”

Beeld: Daylliance

Beeld: Daylliance

Hoe verliep het opstarten dan?

Milou: „Door Sanne was Daylliance al ‘iets’, maar in de zomer van 2016 hebben we de eerste echte collectie geproduceerd. De maanden daarvoor deden we vooral dingen om geld te verdienen, zoals het bedrukken van truien. We werkten aan onze naamsbekendheid via Instagram en mond-tot-mondreclame en probeerden zo te sparen.”

Sanne: „Een dag ging toen letterlijk zo: in de ochtend bezochten we de markt, ’s middags flansten we een jurkje in elkaar en aan het eind van de dag werd er een foto gemaakt. Die plaatsten we dan de volgende dag online.”

En dat wierp dus uiteindelijk zijn vruchten af?

Sanne: „Ja! Het was al vanaf het begin nooit de bedoeling om de kleding zelf te blijven maken, het is alleen heel moeilijk om een producent te vinden. Zomer 2016 lukte dat echter toch, in Turkije, waardoor we in augustus met onze samples langs allerlei winkels in Nederland konden.”

Milou: „Veertien van de vijftien winkels kochten onze collectie in. Op de terugweg hebben we elkaar een tijdje vol ongeloof aangekeken.”

Beeld: Daylliance

Beeld: Daylliance

Maar goed, jullie studeerden nog steeds rechten?

Milou: „We waren zelfs aan het afstuderen... Dat was toch wel heel heftig in combinatie met het managen van veertien winkels. Ze kwamen aankloppen met problemen of wilden juist nog meer.”

Sanne: „Uiteindelijk zijn we toch overgestapt op ‘online exclusive’, omdat het overzicht bijna niet meer te houden was.”

Zouden jullie dit andere studenten aanraden?

Milou: „Tijdens je studie kan je uiteraard beginnen met dingen uitproberen, zoals uitzoeken hoe je een onderneming kan opstarten. De écht grote stap zou ik misschien pas na het afstuderen zetten. Als je een business wil opzetten, heb je 200 procent focus nodig.”

Sanne: „Aan de andere kant hadden we hier anders misschien niet gestaan. We zijn bijvoorbeeld door Chantal Janzen benaderd om te bloggen voor haar platform &C, heel gaaf! Stonden we bij bij de lancering opeens tussen al die bekende Nederlanders.”

Beeld: Daylliance

Beeld: Daylliance

Hebben jullie nooit overwogen om te kappen met studeren?

Sanne: „Nee! Je bent toch ergens aan begonnen. We zijn nu gelukkig allebei afgestudeerd.”

Milou: „De kennis die we bij rechten hebben opgedaan kwam ook van pas voor Daylliance: voor de algemene voorwaarden of privacy policy hoefden we geen specialist in te huren.”

Jullie ontwerpen alles zelf. Waar komt de inspiratie vandaan?

Sanne: „Deense of Franse streetstyle, andere grote merken, modeshows, maar ook natuurfoto’s. Daar hebben we laatst een print op gebaseerd.”

Milou: „We moeten allebei 100 procent achter een ontwerp staan. Als we beide ‘yes’ denken, wordt het meestal een bestseller. Designen is het enige wat we écht nog helemaal samendoen.”

Toptip voor modeondernemers in spe?

Milou: „Je moet met iets komen wat onderscheidend is en vooral een lange adem hebben. Je kan zeker wel twee tot drie jaar rekenen voor je er voor jezelf een inkomen uit kan halen.”

Sanne: „Soms is sparen en het dan in één keer goed doen ook fijn: wij hebben bijvoorbeeld heel veel uitgeprobeerd met verpakkingen en online-strategieën, terwijl dat misschien niet per se had gehoeven.”

Valt er op het gebied van Instagram nog wat te halen?

In koor: „Nee! Die markt is zo verzadigd, je kan beter wachten tot er iets nieuws komt, en daar dan vol op inzetten.”


Views

49

Beeld: Unsplash

Ssst: aanschouw de beste budgetgeheimen van het web

Beeld: Unsplash

Foto van 'Sanne van Rij'

Een webshop zoals Asos ken je vast al tíjden, en met jou velen anderen. Exclusief zijn de items stiekem allang niet meer, maar de behoefte om zo af en toe de online koopjesjager in je los te laten is daarmee niet afgenomen. Gelukkig kent het web nog een aantal verborgen pareltjes waar je minstens (al dan niet beter) kunt slagen.

Nasty Gal

Goed, als je de serie #girlboss op Netflix een kansje hebt gegeven, ken je deze al, maar we willen ‘m toch niet onvermeld laten. Nasty Gal werd in 2006 opgericht door Sophia Amoruso en begon als een shop op Ebay, waar ze vintagekleding verkocht. Het merk veranderde al snel in een miljoenenbedrijf met talloze fans, maar ging in 2016 failliet. Winkelen kunnen we er echter nog steeds, omdat Boohoo het merk heeft overgenomen (en iets met wereldwijde bezorging). Wat je kan verwachten op Nasty Gal? Nou, zo ongeveer alle items waar bekende Instagrammers in lopen, bijvoorbeeld. Noem een trend, en Nasty Gal verkoopt het, al dan niet op haar eigen (geinige) manier. Topplek voor die fluwelen flared jeans of geelkleurige pilotenbril en allemaal enorm betaalbaar.

Missguided

Niet alles hier is de moeite waard, maar soit. Wanneer je de Britse shop goed doorspit kom je ongetwijfeld een item tegen waar je hart een sprongetje van maakt. De sleutelwoorden van Missguided? Trendgevoelig (lichtelijk a la Nasty Gal), feestelijk (soms iets té, maar wederom: doorspitten) en vaak (stevige) sale. De jassen zijn vrijwel altijd de moeite waard – faux fur exemplaren en trenchcoats in overvloed. Ook wanneer je goed uit wil pakken, met glitter en al, is dit je plek.

UNIQLO

Een flinke tegenhanger van bovenstaande twee en vooral een prettige winkelomgeving voor de minimalisten onder ons. Op UNIQLO vind je namelijk –fantastisch voor die prijs, dat moet gezegd worden- een handjevol basic items die wat Scandinavisch aandoen. Denk: turtle necks en sweaters in letterlijk elke kleur die je kunt bedenken. Je scoort al een kasjmieren trui voor 70 euro, wat (de kenners zullen dit bevestigen) een koopje is. Mocht je nou geen enorm luxepaardje zijn: voor de rest van de truien betaal je vaak niet meer dan 30 euro. Erg fijne plek voor een sportieve parka of wollen sweater om in te verdrinken.

Aéryne

Aéryne is een Zweeds online label dat huisvest in Parijs. Klinkt als het beste van twee werelden, en dat is het dus ook. Wat er te halen valt? Nou, een hoop moderne, krachtige designs, met een rauw randje. Een echte mix tussen het vrouwelijke van Parijs en het minimalistische van Scandinavië. Soms beland je bij shops waarbij je bíjna niet naar het prijsgedeelte durft te kijken, wat bij Aéryne in eerste instantie dus ook het geval lijkt. Des te leuker dat je zelden meer betaalt dan bij Zara.

Storets

Wederom, insta-proof en harstikke betaalbaar. Storets mag dan al wel gevonden zijn door een hoop instagrammers (check #storetsonme maar eens), de naam hoor je in Nederland nog maar weinig vallen, terwijl het toch dé plek is om een top met ruffles of off-shoulder exemplaar in de wacht te slepen. Op deze Koreaanse webshop is vrijwel alles onder de 100 euro, wat méér dan goed nieuws is. Als je op zoek bent naar een kek printje, rok van tule of een opvallend jasje, zit je hier goed.


Views

300+

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Déze sieraden wil je hebben volgens designer Hanna

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Foto van 'Sanne van Rij'

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.

Die gouden oorbelletjes waar influencers zoals Vivian Hoorn en Claire Cliteur mee weglopen? Die zouden goed van Hanna Pranger afkomstig kunnen zijn. Ze zette tweeënhalf jaar geleden –naast haar baan- sieradenmerk ‘Eline Rosina’ op en heeft inmiddels een instagramachterban van bijna 13.000 volgers.

Hanna sloot tijdens haar studieperiode in Amerika een bijzondere vriendschap met Elizabeth Rosina. Dat in combinatie met haar tweede naam, Eline, vormt nu de naam van haar jewellerylabel. Ze verkoopt enkel en alleen oorbellen – daar lag altijd al de fascinatie op sieradengebied. Haar designs zijn inmiddels te koop in meer dan 60 winkels, naast haar eigen internationale webshop.

Waar komt je liefde voor sieraden vandaan?

,,Ik heb rechten gestudeerd in Nijmegen, maar miste enorm het creatieve aspect. Ik dacht altijd dat ik advocaat wilde worden, maar dat leek me opeens niet meer zo heel erg leuk. Toen realiseerde ik me dat ik al sinds jonge leeftijd in de weer was met armbandjes en kralen. Ik kreeg mijn eerste oorpiercing toen ik vier jaar oud was: van die ‘fantastische’ roze knopjes. Op twaalfjarige leeftijd had ik al drie piercings aan iedere kant. Stiekem genomen zonder de toestemming van mijn ouders…”

Een sieradenlabel opstarten was dus eigenlijk een hele logische keuze?

,,Uiteindelijk wel! Ik ben nu tweeënhalf jaar bezig, waarvan anderhalf jaar fulltime. Ik heb Eline Rosina opgestart naast mijn vaste baan: dat werkte destijds supergoed voor mij, omdat er minder financiële druk op het bedrijf lag. Ik begon dan ook klein – een kennis maakte de website en ik dook bovenop Facebook en Instagram.”

Heb je nooit overwogen om ook andere sieraden te designen?

,,Ik wil me juist onderscheiden door alleen oorbellen te verkopen. Ik hoop dat mensen bij Eline Rosina denken: ah, dat is dat leuke oorbellenmerk! Waar ik inspiratie vandaan haal? Tijdschriften, Pinterest, Instagram... Maar ook wat er gebeurt in andere landen: in Amerika en Scandinavië lopen ze bijvoorbeeld best wel voor.”

Beeld: Eline Rosina

Beeld: Eline Rosina

Waar loop je tegenaan tijdens het runnen van je label?

,,Poe, zoveel! Het begin was natuurlijk heel erg spannend. Vooral het kenbaar maken van het ondernemen: als je eenmaal aan de buitenwereld hebt verteld dat je aan de slag gaat, moet je ook wel. Daarnaast worden mijn producten in Thailand geproduceerd en dan zit je met deadlines. Je hoopt altijd maar dat alles op tijd aankomt, maar dat is natuurlijk nooit zo, ha.”

Wat zijn nu dé sieradentrends?

,,Wat betreft oorbellen mag alles steeds groter én bij elkaar. Goud is daarnaast veel populairder dan zilver: waar het vroeger nog weleens geassocieerd werd met ordinair, is dat nu helemaal niet meer het geval. Ondanks de trends is het handig om bepaalde basicsieraden aan te schaffen zonder te veel tierelantijn: kleine knopjes en ringetjes kan je blijven combineren.”

Beeld: Eline Rosina

Beeld: Eline Rosina

Je eigen lievelingslabels?

,,Jane Koenich en Monocraft. Vooral achter het Nederlandse Monocraft schuilt een mooi verhaal: zij maakt álle sieraden zelf.”

Goede tip voor sieradendesigners in de dop?

,,Maak professionele foto’s voor je website en social media! Trek écht een groot deel van je budget voor shoots uit. Samenwerken met influencers werkt ook altijd goed. Daarbij moet ik wel eerlijk vermelden dat ik het voordeel had dat influencers soms ook met wilden werken. Ik hoef niet altijd aan ze te ‘trekken’, zij benaderen mij af en toe ook.”


Views

70