Rolstoelmode: met wielen de catwalk op

Kelly Sue (Foto: Marcel Fossen)

Foto van 'Pim Spoor'

21 JUN 2016

In het exotische Den Helder werkt Kelly Sue Scholte-Lampers (25) dag in, dag uit om haar collectie voor 10 juli af te krijgen. Dan toont zij haar merk SUE tijdens Amsterdam Fashion Week. Een collectie voor rolstoelgebruikers.

Kelly Sue vecht voor meer diversiteit in de maatschappij en dat doet ze via de modewereld. „Met een kledingmerk voor rolstoelgebruikers hoop ik voor hen meer acceptatie en betrokkenheid in de samenleving te creëren.”

Shopfrustraties

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Tijdens haar opleiding Fashion Design aan het ROC Amsterdam realiseerde Kelly Sue zich niet dat kleding voor mensen in een rolstoel oncomfortabel zit. Een wedstrijd genaamd ‘Fashion on Wheels’ veranderde dat. „In mijn afstudeerjaar in 2014 kwam stichting De Zonnebloem met de opdracht om een kledingontwerp te maken voor rolstoelgebruikers. In een aflevering van Life 4 You werd de winnaar bekend gemaakt en dat bleek ikzelf te zijn. Ik sprak met verschillende gehandicapten over het geringe kledingaanbod dat er voor hun is en ik wilde daar verandering inbrengen.”

Een uitbundig dagje shoppen zit er voor de gemiddelde rolstoelgebruiker namelijk niet in. „Het is heel frustrerend om te gaan winkelen als je lichamelijk beperkt bent. Je bent dan gebonden aan een klein aantal kledingrekken, omdat de meeste kleding gemaakt is voor het staande silhouet. In een zitpositie valt kleding anders dan wanneer je staat en daar houden de meeste merken geen rekening mee.”

Andere verhoudingen

En dat is juist waar het bij rolstoelkleding om draait. Als je in constante zitpositie bent, dan verandert je figuur. „Rolstoelgebruikers hebben vaak een rondere buik en bredere heupen. De schouders zijn het sterkste punt van het lichaam, omdat ze hun armen veel gebruiken. Door die verhoudingen moet de snit worden aangepast.” Kelly laat een sample-broek zien met een lichte kniebuiging bij de broekspijp, verruiming bij de taille en een hogere achterkant, zodat de broek niet naar beneden trekt in de zithouding. Dit voorkomt een bouwvakkersdecolleté.

Ook is de trenchcoat op de paspop in haar kantoor aangepast met een kort achterpand en extra grote ruimte bij de schouders. „En toch zijn de items stijlvol. Waar andere rolstoelkledingmerken denken vanuit de aanpassingen, draai ik het om. Ik ben een conceptueel denker. Als ik een idee voor een item heb, ga ik gewoon tekenen. Pas daarna voer ik de aanpassingen door.”

Deze dame paste een sample van de debuutcollectie van SUE tijdens de Supportbeurs 2016 (Foto: Bas Vos)

Sleutel tot succes

„Ik vind het belangrijk dat rolstoelgebruikers keuze hebben uit een aantal basisstukken, die ze met uitgesproken kleding kunnen combineren om zo allerlei outfits samen te stellen. Ik heb voor mijn eerste collectie gekeken naar klassieke key-items, zoals een mooie pantalon en een elegante rok. Neem bijvoorbeeld de trenchcoat; die is er al sinds de jaren 40. Voor latere collecties ontwerp ik seizoensitems die passen bij de laatste trends om je kledingkast up to date houden.”

Maar wat gaan we dan zien in het Transformatorhuis op 10 juli? „Mijn collectie bestaat voor nu uit vijf verschillende stukken die in dertien verschillende stijlen de catwalk op gaan. Het ‘key-item’ wordt dan ook als thema doorgevoerd door de sleutels in de accessoires. Ik werk samen met Marianne Moerman van VJR Jewels, zij verzorgt de sieraden voor de looks. De vintage stijl van VJR past heel erg bij mijn merk. Ik ben heel blij dat Iris Ruisch (creatief directeur Fashion Week Nederland, red.) Marianne en mij bij elkaar heeft gebracht."

Miss als model

Kelly Sue trommelt naast Marianne nog andere hulptroepen op in haar strijd voor meer diversiteit in de mode-industrie. Roos Prommenschenkel, Miss Nederland 2006 en zelf invalide, rolt namelijk mee als model in de show. „Ze is niet alleen model, maar ook ambassadeur van SUE. Zij kent het probleem en ze heeft een eigen stichting die de positie van mensen met een lichamelijke beperking probeert te verbeteren."

Deel van de maatschappij

Kelly Sue probeert via crowdfundcampagne ‘Geld voor Elkaar’ aan een startfinanciering voor haar merk te komen. En hoe eerder hoe beter, want Kelly Sue wil het maatschappelijke probleem zo snel mogelijk aanpakken. „Ik hoop met de show en mijn kleding in het algemeen dat er meer aandacht komt voor rolstoelgebruikers. Niet alleen in de mode, maar ook in de media worden ze achtergesteld. Je ziet in tv-series en films amper karakters die in een rolstoel zitten.

„Ondanks dat we meer dan 250.000 invaliden in Nederland hebben, kijken we nog steeds op als ze ons voorbijkomen of ergens naar binnengaan. Ik kan me nog herinneren dat ik het in eerste instantie ongemakkelijk vond toen de rolstoelgebruikers op school kwamen voor Fashion on Wheels. Ik was het niet gewend en dat zijn we met z’n allen nog steeds niet. Een aantal gecaste modellen vertelde mij ook dat ze zich wel eens buitengesloten voelde. Met SUE wil ik er niet alleen voor zorgen dat rolstoelgebruikers er stijlvol uitzien. Ik wil ook dat ze meer betrokken worden in ons sociaal-maatschappelijk beeld.”

De debuutcollectie van SUE wordt 10 juli 13.00 uur getoond tijdens de 25ste editie van Amsterdam Fashion Week in het Transformatorhuis op het Westergasterrein. Kaarten zijn te bestellen via fashionweek.nl.


Views

0

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Je pyjama draag je in 2018 niet alleen thuis

Foto van 'metronieuws'

VANDAAG, 19:30

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. Deze week: PJ is terug van weggeweest.

Als je denkt dat je ’s avonds alle fashiontrends overboord kunt gooien en ongegeneerd in je tien jaar oude pyjama op de bank kunt ploffen, dan zit je er behoorlijk naast. Pyjama’s zijn namelijk een heus onderdeel van de modetrends anno 2018, zowel binnen als buitenshuis. Het heeft inmiddels zelfs zijn eigen modewoord: een ‘PJ’.

Hotelgasten blijven tegenwoordig vaker op hun kamer hangen, vertelt Paulina Fitzherbert, van het Londens hotel Claridge’s, in een interview met The New York Times. Reden genoeg dus om op deze trend in te haken. „Waarom zouden we relaxen in een kamer niet wat leuker en een tikkeltje decadenter maken?”, merkt ze op. Het resultaat: een eigen pyjamalijn, geïnspireerd op de lobby van het hotel. Deze modieuze pyjama heeft een zijden stofje, met een zwart en wit gestreept design. Een cocktail via roomservice erbij en lekker decadent genieten maar.

De Britse ontwerper Olivia von Halle is het creatieve brein achter dit alles. Sinds 2011 heeft ze haar eigen kledinglijn waarin ze de grenzen tussen nachtmode en dagelijks draagbare kleding opzoekt. Als grote namen als Rihanna, Jennifer Lopez en Gigi en Bella Hadid in 2016 haar ‘Missy’-trainingspak van cashmere buiten de deur dragen, besluit ze om deze grenzen nog wat vager te maken. Jurken die de contouren van het vrouwenlichaam volgen, met een zijden stofje en pyjama-achtige prints zijn te zien in haar ready-to-wear collectie.

Maar soms belandt slaapmode ook onbedoeld in het straatbeeld. Wat eigenlijk ontworpen was als nachtmode, werd opgepakt als totaal het tegenovergestelde. De Oekraïense ontwerpers Zubarieva en Varetsa van het label Sleeper raakten geïnspireerd dankzij een klant, vertelden ze aan Vogue. Zij schreef hen namelijk: „I really want this silk white dress because I am having a wedding in a few months.” Met je zijden PJ naar een bruiloft. Kan gewoon.

Je kunt dankzij deze trend dus heerlijk decadent chillen op een hotelkamer, fashionable naar bruiloften toe of met de dresscode casual chique naar een zakelijke meeting. Het allermooiste aan deze trend vind ik toch dat je ’s avonds in een moeite door je bed in kunt duiken. Zo’n fancy PJ is dus nog lekker praktisch ook.

Renske’s tips

  1. De nieuwste collectie van Olivia von Halle geeft een futuristisch gevoel. Check ‘m op oliviavonhalle.com.
  2. Vloggers Monica Geuze en Queen of Jetlags brachten eind 2017 samen hun “pyjama party” kledinglijn uit. Mocht je fancy op de bank willen zitten is deze te checken via: monicaennoor.nl/
  3. Check @daily_sleeper voor hun zogenoemde ‘walking sleepwear’.

Views

2

Verdeelde reacties op 'afgehakte hoofden' bij Gucci

Camera videoVerdeelde reacties op 'afgehakte hoofden' bij Gucci

De een noemt het luguber, de ander geniaal. Foto: Twitter.

Foto van 'Hester Ramaker'

22 FEB 2018

De meningen zijn verdeeld over de modeshow van het Italiaanse modemerk Gucci. Tijdens de modeweek in Milaan liepen sommige modellen met wel een heel bijzondere accessoire over de catwalk, namelijk een replica van hun eigen hoofd.

Luguber

De een noemt het 'luguber', de ander vindt het een perfecte handtas, zo'n replica van je eigen hoofd. De accessoire verraste veel mensen tijdens de fashion week. Het zag er allemaal nogal angstaanjagend uit doordat de 'afgehakte hoofden' er precies hetzelfde uitzagen als de gezichten van de modellen zelf. De reacties op deze 'creaties' zijn verdeeld, en menigeen noemt het werk van Gucci een 'horroshow'.

Operatiezaal

Het modemerk presenteerde de najaarscollectie afgelopen woensdag. De ruimte waarin de catwalk lag was omgetoverd tot een operatiezaal waar dan ook verschillende operatietafels stonden. De genodigden zaten op stoeltjes die vergelijkbaar zijn met de stoeltjes die je doorgaans in een wachtkamer vindt.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

2

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Geen naweeën van carnaval maar nieuwe mode

Je outfit mag best een beetje spacey! Beeld: Spencer Selover

Foto van 'Metro'

16 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ,,Mocht je iemand zien rondlopen met een space-achtige outfit, dan zijn dat niet de naweeën van carnaval."

Ik geef het eerlijk toe: toen ik als fashiontrendwatcher de eerste tekenen zag van het verlangen naar het buitenaardse, heb ik mijn hersens even flink laten kraken. Want waarom zouden we hierin geïnteresseerd zijn? Ik heb het over de Mars Yard sneaker, die in 2012 werd geboren als een resultaat van de samenwerking tussen Nike en kunstenaar Tom Sachs. De sneaker werd speciaal gemaakt voor mechanisch engineer Tommaso Rivellini van NASA.

Buitenaardse stijl

Vijf jaar later kwam de Mars Yard 2.0 sneaker. Zoals je vast wel begrijpt: een vernieuwd model. Maar daar bleef het niet bij, want dankzij de samenwerking werd deze zogeheten NIKECraft collectie uitgebreid. De Lightweight Tote Bag met een aluminium uitstraling van Nike & Sachs zag het licht in juni 2017. Binnen no time was deze tas uitverkocht. Als je iets hebt met planeten en ruimtemannen, dan is deze look sowieso iets voor jou. En als je graag voor een buitengewone (of buitenaardse) kledingstijl gaat al helemaal.

Verbeeldingskracht en visionair denken

Als klap op de vuurpijl is nu de Pantone kleur van 2018 Ultra Violet. Nu vraag je je misschien af, waar zie jij de link? Nou, dat zit hem in de betekenis ervan. Leatrice Eiseman, executive director van Pantone Kleureninstituut, vertelt in een interview met The New York Times dat het bij deze kleur gaat om originaliteit, verbeeldingskracht en visionair denken. Eiseman: „It is found in the cosmos (think of all those swirling purple nebulae!).” You got it?

Ultraviolet is dus de kleur die je creativiteit aanwakkert, en ook dé kleur die je in 2018 overal zal zien opduiken. Eiseman noemt in het interview ook namen van creatieven die zich graag omringen met deze sterke paarse gloed, zodat hun creativiteit begint te borrelen. Prince mag in dit rijtje natuurlijk niet ontbreken.

Geen naweeën van carnaval

Uiteraard zie je deze trend ook terug op de catwalk. Ontwerpen die je doen denken aan astronauten vanwege het space-gevoel in het design, tot compleet glanzend zilveren stoffen (en met compleet bedoel ik ook echt van schoen tot kraag en van tas tot sok), en ook komt ultraviolet rijkelijk terug in make up lijnen. Een dikke laag ‘creatieve, buitenaardse en inspirerende’ oogschaduw is geen overbodige luxe in 2018.

Dus mocht je vandaag iemand zien rondlopen met een space-achtige outfit, dan zijn dat niet de naweeën van carnaval. Dan is deze persoon juist helemaal ‘on trend’.

Tips van Renske

  1. Check #nikecraft op Instagram voor de Mars Yard collectie
  2. Heb je Justin Timberlakes performance gezien tijdens de Super Bowl? Hij eert Prince terwijl de hele arena paars kleurt. Check YouTube!
  3. De promo video van Pantone geeft perfect het buitenaardse gevoel van Ultra Violet weer: pantone.com/color-of-the-year-2018

Views

3

Likeability of 5

We willen allemaal een statement maken

Foto van 'Marije van het Hoog'

1 FEB 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Zonder dat je er vanochtend ook maar een seconde bij stilstond toen je met je slaperige ogen een outfit uit de kast trok, behoor je plotseling tot de meest trendy fashionista’s van het moment.’

Het maakt in de fashionwereld bijna niet meer uit wát je draagt, maar vooral waarom je iets draagt. Het slaat zelfs zo ver door, dat je eigenlijk niets meer uit de kast kunt trekken zonder daarmee een statement te maken. Dat je niet eens doorhebt dat je een boodschap achterlaat met je baggy jeans en witte off shoulder top, is misschien nog wel het ongemakkelijkst.

Dit was namelijk precies wat P!nk droeg tijdens haar performance op de zestigste editie van de Grammy Awards in New York afgelopen zondag. Met als statement: het gaat om haar stem en niet om de glits and glam. Uit Pinks keel kwamen de woorden van het nummer ‘Wild hearts can’t be broken’ en terwijl de zaal haar toegejuichte, werd de kledingstijl via Twitter bekroond tot ‘mom outfit’: als stoere moeder laat ze zien dat het gaat om wat je kunt, en niet om hoe je eruit ziet. Je voelt hem al aankomen, een nieuw hoogtepunt in de #TimesUp en #MeToo-beweging. Vrouwen blijven opstaan tegen seksuele intimidatie.

Maar niet alleen de statements tijdens deze Grammy Awards, of de zwart gekleurde rode loper tijdens de Golden Globes zijn een hot topic. Het lichaam wordt op allerlei manieren gebruikt om maar duidelijk te maken wat je nou echt voelt. Het ‘I’m Tired’-project beschildert naakte ruggen met persoonlijke teksten over waar men moe van is. „I’m tired of apologizing for being confident”, staat er op de rug van een plus size dame. Of neem deze: „I’m tired of being the oreo.” Hij voegt er in de comments aan toe: „You know, black on the outside but white on the inside?”

De wereld van haute couture gaat nog een stap verder. Er zijn namelijk zelfs statement-tattoos geïntroduceerd. Tijdens de Dior spring/summer 2018 collectie paraderen modellen op de catwalk met politieke uitspraken op hun sleutelbeenderen. Een van de zinnen van Diors creatieve directeur Maria Grazia Chiuri: „The imaginary is what tends to become real.”

Wat ik maar wil zeggen: jouw lichaam en kleding bepaalt wie je bent, en wat jij dus wil communiceren met de rest van de wereld. Mocht je er nu in je spijkerbroek en witte shirt bijzitten, dan kun je nog overwegen om daar je levensmissie boven te schilderen (of tatoeëren natuurlijk). Zonder dat je er vanochtend ook maar een seconde bij stilstond toen je met je slaperige ogen een outfit uit de kast trok, behoor je plotseling tot de meest trendy fashionista’s van het moment. Dat je het even weet.


like
user_7802752d3d1ecb42d7091f33b367d5fe1a2d8998_avatar

Views

1

Likeability of 6

Er is nog een hoop racisme in de modewereld

De show van MARTAN tijdens de Amsterdam Fashion Week. Beeld: ANP

Foto van 'Metro'

26 JAN 2018

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘Terwijl je het goed bedoelt, ligt iedereen op social media continu te loeren of jij je misschien verspreekt.’

Jeetje, vroeger dacht ik nog dat iedereen gelijk was. Tenminste, dat leerde mijn moeder me. Inmiddels is de aap uit de mouw: van alle kanten wordt er over ongelijkheid gesproken. Terwijl je het goed bedoelt, ligt iedereen op social media continu te loeren of jij je misschien verspreekt. Is dat het geval, dan barst de bom en ga je viral. Al is dat soms misschien het beste dat je kan overkomen. Soms.

Sitting, waiting and wishing

Zoals bijvoorbeeld in het geval van model Londone Myers: een knappe zwarte vrouw die bekend is van onder andere Prada en Yves Saint Laurent. Ze postte een timelapse waarin ze backstage bij Paris Fashion Week zit te wachten op de haarstylist. Sitting, waiting and wishing, maar niemand die zich over haar ontfermt. Londone: „Ik hoef echt geen speciale behandeling te krijgen. Het enige dat ik vraag is dat haarstylisten snappen hoe ze met zwart haar overweg moeten.” Deze post ging dus viral.

De trui van H&M

Ook het relletje over ‘de trui’ van H&M kan je niet zijn ontgaan. Natuurlijk hoopte H&M dat veel mensen het item zouden opmerken, maar dat de aandacht zo groot zou zijn - dat hadden ze niet kunnen voorspellen. ‘Coolest monkey in the jungle’ stond gedrukt op de trui, die werd gedragen door een knap zwart kindje. De media gingen los: ‘Hoe verzint H&M het om een zwart kind te kiezen voor deze shoot?’ Winkels in Zuid-Afrika werden vernield door activisten, het jochie werd gephotoshopt in een trui met veel coolere teksten en zelfs de moeder van het ventje moest eraan te pas komen. Zij schreef op Facebook: „Stop crying wolf all the time, unnecessary issue here... get over it.”. Het was een shoot zoals alle andere, voegde ze er nog aan toe. Daar heeft u een punt, mevrouw.

Witte modellen met dreadlocks

Maar wat nou als je het omdraait? Dat je een catwalk presenteert vol witte modellen met dreadlocks? Modeontwerper Marc Jacobs deed het voor zijn spring/summer 2017-collectie, maar iedereen viel over hem heen. Een jaar later bood hij zijn excuses aan: „Wellicht ben ik wat ongevoelig geweest”. Of hij het meende, is een tweede.

Het moge duidelijk zijn dat racisme en fashion nog altijd een hot topic is. En de grenzen over wanneer je het juist wel of niet goed doet zijn ‘wat vaag’. Maar mocht ik nu viral gaan, omdat ik word afgeschilderd als ondoordachte witte millennial, zeg ik bij deze alvast: „Ik bedoelde het niet zo.”

Tips van Renske

- Onlangs publiceerde Wetenschap Havermoutpap een docu op NPO: Hoe kom ik van mijn vooroordelen af? Kijken!

- Het Berlijnse modelabel GmbH van Benjamin Alexander Huseby en Serhat Isik staat én strijdt voor gelijkheid tussen mensen.

- Het Amsterdamse modellenbureau The Movement Models staat voor schoonheid in alle kleuren en maten. Te volgen via @themovementmodels op Instagram.


likelove
user_7802752d3d1ecb42d7091f33b367d5fe1a2d8998_avataruser_5a51fe820cd6da96dfbf3a59c50c4878b6c221f8_avatar

Views

12

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Wat je vrijdag aan moet? Een kersttrui!

Deelnemers aan de foute-kerssttruienborrel in het Hilton in 2016. / ANP

Foto van 'Daisy Heyer'

14 DEC 2017

Wat je vrijdag aan moet naar werk? Een kersttrui! Het is vrijdag 15 december namelijk Foute Kersttruiendag. Maar lang niet iedereen durft zo'n fout exemplaar naar werk aan te doen.

Dit jaar nog een exemplaar

Dat blijkt uit onderzoek van Dresscode.nl. Zij hielden een poll onder 1542 mensen, waaruit blijkt dat maar 21 procent van de ondervraagden een foute kersttrui in huis heeft. 2,5 procent van die mensen heeft zelfs meer dan vijf (!) foute kersttruien in huis. En van alle mensen die de trui nog niet hebben, geeft ook nog eens 18,9 procent van de ondervraagden aan er dit jaar nog een exemplaar in huis te willen halen.

Genoeg keuze voor een exemplaar voor op werk zou je denken, maar uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de ondervraagden niet meedoet aan Foute Kersttruiendag. Bijna 30 procent (29,7) weet zelfs niet eens dat de dag bestaat!

Geen (kerst)bal aan

Zonde, want een beetje foute kersttrui zou een dagje kantoor toch best een beetje opleuken volgens ons. Dat vindt ook 43,7 procent van de ondervraagden die nog geen Foute Kersttruiendag op werk heeft, maar er wel graag eentje zou willen hebben. Daarentegen vindt 40,9 procent er echt geen (kerst)bal aan: zij hoeven ook geen Foute Kersttruiendag op werk.

En ach, uiteindelijk zijn we toch ook gewoon eigenwijze Hollanders: 49,7 procent van de mensen trekt dit jaar toch echt een foute kersttrui aan naar werk. Foute Kersttruiendag of niet... En gelijk hebben ze!


Views

88

Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

7 DEC 2017

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

De kersttrui is ook dit jaar weer ontzettend populair. / Colourbox

Wat zijn de trends? In ieder geval worden er jaarlijks meer dames- dan herenexemplaren verkocht. Uit de cijfers blijkt dat we de kersttrui vooral kopen omdat hij ons doet denken aan vroeger. Daarnaast geeft de trui ons een goed en vrolijk gevoel en is deze de perfecte tegenhanger van de traditionele (nette) kerstkledij, waardoor je een casual kerst kunt beleven. Ook geeft hij ons het zogenaamde ‘cocon-gevoel’: lekker knus, warm en binnen.

Wat voor trui wordt het?

Dingen die we graag op onze kersttrui zien zijn Disney-figuren (vooral Bambi is populair) en verlichting (ja, van die knipperende kerstlampjes in je trui). Ook de samen-in-ééntrui, een kersttrui waar je met zijn tweeën in kunt, is razend populair dit jaar. Leuk om samen met je lover te dragen tijdens de feestdagen!


Views

88