Rolstoelmode: met wielen de catwalk op

Kelly Sue (Foto: Marcel Fossen)

Foto van 'Pim Spoor'

Pim Spoor

21 JUN 2016

In het exotische Den Helder werkt Kelly Sue Scholte-Lampers (25) dag in, dag uit om haar collectie voor 10 juli af te krijgen. Dan toont zij haar merk SUE tijdens Amsterdam Fashion Week. Een collectie voor rolstoelgebruikers.

Kelly Sue vecht voor meer diversiteit in de maatschappij en dat doet ze via de modewereld. „Met een kledingmerk voor rolstoelgebruikers hoop ik voor hen meer acceptatie en betrokkenheid in de samenleving te creëren.”

Shopfrustraties

Tijdens haar opleiding Fashion Design aan het ROC Amsterdam realiseerde Kelly Sue zich niet dat kleding voor mensen in een rolstoel oncomfortabel zit. Een wedstrijd genaamd ‘Fashion on Wheels’ veranderde dat. „In mijn afstudeerjaar in 2014 kwam stichting De Zonnebloem met de opdracht om een kledingontwerp te maken voor rolstoelgebruikers. In een aflevering van Life 4 You werd de winnaar bekend gemaakt en dat bleek ikzelf te zijn. Ik sprak met verschillende gehandicapten over het geringe kledingaanbod dat er voor hun is en ik wilde daar verandering inbrengen.”

Een uitbundig dagje shoppen zit er voor de gemiddelde rolstoelgebruiker namelijk niet in. „Het is heel frustrerend om te gaan winkelen als je lichamelijk beperkt bent. Je bent dan gebonden aan een klein aantal kledingrekken, omdat de meeste kleding gemaakt is voor het staande silhouet. In een zitpositie valt kleding anders dan wanneer je staat en daar houden de meeste merken geen rekening mee.”

Andere verhoudingen

En dat is juist waar het bij rolstoelkleding om draait. Als je in constante zitpositie bent, dan verandert je figuur. „Rolstoelgebruikers hebben vaak een rondere buik en bredere heupen. De schouders zijn het sterkste punt van het lichaam, omdat ze hun armen veel gebruiken. Door die verhoudingen moet de snit worden aangepast.” Kelly laat een sample-broek zien met een lichte kniebuiging bij de broekspijp, verruiming bij de taille en een hogere achterkant, zodat de broek niet naar beneden trekt in de zithouding. Dit voorkomt een bouwvakkersdecolleté.

Ook is de trenchcoat op de paspop in haar kantoor aangepast met een kort achterpand en extra grote ruimte bij de schouders. „En toch zijn de items stijlvol. Waar andere rolstoelkledingmerken denken vanuit de aanpassingen, draai ik het om. Ik ben een conceptueel denker. Als ik een idee voor een item heb, ga ik gewoon tekenen. Pas daarna voer ik de aanpassingen door.”

Deze dame paste een sample van de debuutcollectie van SUE tijdens de Supportbeurs 2016 (Foto: Bas Vos)

Sleutel tot succes

„Ik vind het belangrijk dat rolstoelgebruikers keuze hebben uit een aantal basisstukken, die ze met uitgesproken kleding kunnen combineren om zo allerlei outfits samen te stellen. Ik heb voor mijn eerste collectie gekeken naar klassieke key-items, zoals een mooie pantalon en een elegante rok. Neem bijvoorbeeld de trenchcoat; die is er al sinds de jaren 40. Voor latere collecties ontwerp ik seizoensitems die passen bij de laatste trends om je kledingkast up to date houden.”

Maar wat gaan we dan zien in het Transformatorhuis op 10 juli? „Mijn collectie bestaat voor nu uit vijf verschillende stukken die in dertien verschillende stijlen de catwalk op gaan. Het ‘key-item’ wordt dan ook als thema doorgevoerd door de sleutels in de accessoires. Ik werk samen met Marianne Moerman van VJR Jewels, zij verzorgt de sieraden voor de looks. De vintage stijl van VJR past heel erg bij mijn merk. Ik ben heel blij dat Iris Ruisch (creatief directeur Fashion Week Nederland, red.) Marianne en mij bij elkaar heeft gebracht."

Miss als model

Kelly Sue trommelt naast Marianne nog andere hulptroepen op in haar strijd voor meer diversiteit in de mode-industrie. Roos Prommenschenkel, Miss Nederland 2006 en zelf invalide, rolt namelijk mee als model in de show. „Ze is niet alleen model, maar ook ambassadeur van SUE. Zij kent het probleem en ze heeft een eigen stichting die de positie van mensen met een lichamelijke beperking probeert te verbeteren."

Deel van de maatschappij

Kelly Sue probeert via crowdfundcampagne ‘Geld voor Elkaar’ aan een startfinanciering voor haar merk te komen. En hoe eerder hoe beter, want Kelly Sue wil het maatschappelijke probleem zo snel mogelijk aanpakken. „Ik hoop met de show en mijn kleding in het algemeen dat er meer aandacht komt voor rolstoelgebruikers. Niet alleen in de mode, maar ook in de media worden ze achtergesteld. Je ziet in tv-series en films amper karakters die in een rolstoel zitten.

„Ondanks dat we meer dan 250.000 invaliden in Nederland hebben, kijken we nog steeds op als ze ons voorbijkomen of ergens naar binnengaan. Ik kan me nog herinneren dat ik het in eerste instantie ongemakkelijk vond toen de rolstoelgebruikers op school kwamen voor Fashion on Wheels. Ik was het niet gewend en dat zijn we met z’n allen nog steeds niet. Een aantal gecaste modellen vertelde mij ook dat ze zich wel eens buitengesloten voelde. Met SUE wil ik er niet alleen voor zorgen dat rolstoelgebruikers er stijlvol uitzien. Ik wil ook dat ze meer betrokken worden in ons sociaal-maatschappelijk beeld.”

De debuutcollectie van SUE wordt 10 juli 13.00 uur getoond tijdens de 25ste editie van Amsterdam Fashion Week in het Transformatorhuis op het Westergasterrein. Kaarten zijn te bestellen via fashionweek.nl.


Log in om een reactie te plaatsen

Views

0

Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

Daisy Heyer

7 DEC 2017

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

Zó zet je op jonge leeftijd een modewebshop op

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

7 DEC 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Het is amper twee jaar geleden dat Sanne en Milou met hun studenten-ov en samples over de arm door het land reisden – het was een eerste (succesvolle) poging om hun kersverse label Daylliance aan winkels te verkopen. Tussen het schetsen door liep er nog een studie rechten en werkten ze twee dagen per week om de huur te betalen. ,,Als we er nu op terugkijken, denken we: man, hoe déden we het?”

Beeld: Unsplash

Ssst: aanschouw de beste budgetgeheimen van het web

Beeld: Unsplash

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

2 DEC 2017

Een webshop zoals Asos ken je vast al tíjden, en met jou velen anderen. Exclusief zijn de items stiekem allang niet meer, maar de behoefte om zo af en toe de online koopjesjager in je los te laten is daarmee niet afgenomen. Gelukkig kent het web nog een aantal verborgen pareltjes waar je minstens (al dan niet beter) kunt slagen.

Nasty Gal

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Déze sieraden wil je hebben volgens designer Hanna

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

24 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.

Die gouden oorbelletjes waar influencers zoals Vivian Hoorn en Claire Cliteur mee weglopen? Die zouden goed van Hanna Pranger afkomstig kunnen zijn. Ze zette tweeënhalf jaar geleden –naast haar baan- sieradenmerk ‘Eline Rosina’ op en heeft inmiddels een instagramachterban van bijna 13.000 volgers.

Foto: Marcel van der Vlugt

Zó word je een topontwerper volgens Lotte van Dijk

Foto: Marcel van der Vlugt voor FD Persoonlijk

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

16 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van blogger tot ondernemer.

Stomverbaasd was ze, toen bleek dat ze warempel genomineerd was voor het prestigieuze modefestival Hyères. Voor de buitenstaander leek het een stuk logischer – nog voor Lotte van Dijk (25) was afgestudeerd toonde ze al tijdens Paris Fashion Week. Inmiddels timmert ze aan de weg met haar eigen label Atelier.

Illustratie: Bodil Jane

Bodil Jane: "Illustreren is net topsport"

Illustratie: Bodil Jane

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

7 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Bij cupcakes voelt illustratrice Bodil Jane (27) niet héél veel. Daarom tekent ze liever maatschappelijk – maar dan wel in een vrouwelijk jasje. Het resultaat is een felgekleurd portfolio over actuele thema’s: van #girlbosses tot luchtvervuiling.

Eerste warenhuis voor bruiloften geopend in Londen

Aan trouwjurken geen gebrek bij The Wedding Gallery. / Colourbox

Foto van 'Daisy Heyer'

Daisy Heyer

31 OKT 2017

Bruiloft voor de boeg? Dan is Londen wellicht wel een fijne locatie om inkopen te doen. Daar is namelijk een compleet warenhuis voor bruiloften geopend: The Wedding Gallery