Rolstoelmode: met wielen de catwalk op

21 juni 2016 om 17:04Pim Spoor
Rolstoelmode: met wielen de catwalk op
Kelly Sue (Foto: Marcel Fossen)

In het exotische Den Helder werkt Kelly Sue Scholte-Lampers (25) dag in, dag uit om haar collectie voor 10 juli af te krijgen. Dan toont zij haar merk SUE tijdens Amsterdam Fashion Week. Een collectie voor rolstoelgebruikers.

Kelly Sue vecht voor meer diversiteit in de maatschappij en dat doet ze via de modewereld. „Met een kledingmerk voor rolstoelgebruikers hoop ik voor hen meer acceptatie en betrokkenheid in de samenleving te creëren.”

Shopfrustraties

Tijdens haar opleiding Fashion Design aan het ROC Amsterdam realiseerde Kelly Sue zich niet dat kleding voor mensen in een rolstoel oncomfortabel zit. Een wedstrijd genaamd ‘Fashion on Wheels’ veranderde dat. „In mijn afstudeerjaar in 2014 kwam stichting De Zonnebloem met de opdracht om een kledingontwerp te maken voor rolstoelgebruikers. In een aflevering van Life 4 You werd de winnaar bekend gemaakt en dat bleek ikzelf te zijn. Ik sprak met verschillende gehandicapten over het geringe kledingaanbod dat er voor hun is en ik wilde daar verandering inbrengen.”

Een uitbundig dagje shoppen zit er voor de gemiddelde rolstoelgebruiker namelijk niet in. „Het is heel frustrerend om te gaan winkelen als je lichamelijk beperkt bent. Je bent dan gebonden aan een klein aantal kledingrekken, omdat de meeste kleding gemaakt is voor het staande silhouet. In een zitpositie valt kleding anders dan wanneer je staat en daar houden de meeste merken geen rekening mee.”

 

Andere verhoudingen

En dat is juist waar het bij rolstoelkleding om draait. Als je in constante zitpositie bent, dan verandert je figuur. „Rolstoelgebruikers hebben vaak een rondere buik en bredere heupen. De schouders zijn het sterkste punt van het lichaam, omdat ze hun armen veel gebruiken. Door die verhoudingen moet de snit worden aangepast.” Kelly laat een sample-broek zien met een lichte kniebuiging bij de broekspijp, verruiming bij de taille en een hogere achterkant, zodat de broek niet naar beneden trekt in de zithouding. Dit voorkomt een bouwvakkersdecolleté.

Ook is de trenchcoat op de paspop in haar kantoor aangepast met een kort achterpand en extra grote ruimte bij de schouders. „En toch zijn de items stijlvol. Waar andere rolstoelkledingmerken denken vanuit de aanpassingen, draai ik het om. Ik ben een conceptueel denker. Als ik een idee voor een item heb, ga ik gewoon tekenen. Pas daarna voer ik de aanpassingen door.”

Deze dame paste een sample van de debuutcollectie van SUE tijdens de Supportbeurs 2016 (Foto: Bas Vos)

Sleutel tot succes

„Ik vind het belangrijk dat rolstoelgebruikers keuze hebben uit een aantal basisstukken, die ze met uitgesproken kleding kunnen combineren om zo allerlei outfits samen te stellen. Ik heb voor mijn eerste collectie gekeken naar klassieke key-items, zoals een mooie pantalon en een elegante rok. Neem bijvoorbeeld de trenchcoat; die is er al sinds de jaren 40. Voor latere collecties ontwerp ik seizoensitems die passen bij de laatste trends om je kledingkast up to date houden.”

Maar wat gaan we dan zien in het Transformatorhuis op 10 juli? „Mijn collectie bestaat voor nu uit vijf verschillende stukken die in dertien verschillende stijlen de catwalk op gaan. Het ‘key-item’ wordt dan ook als thema doorgevoerd door de sleutels in de accessoires. Ik werk samen met Marianne Moerman van VJR Jewels, zij verzorgt de sieraden voor de looks. De vintage stijl van VJR past heel erg bij mijn merk. Ik ben heel blij dat Iris Ruisch (creatief directeur Fashion Week Nederland, red.) Marianne en mij bij elkaar heeft gebracht."

Miss als model

Kelly Sue trommelt naast Marianne nog andere hulptroepen op in haar strijd voor meer diversiteit in de mode-industrie. Roos Prommenschenkel, Miss Nederland 2006 en zelf invalide, rolt namelijk mee als model in de show. „Ze is niet alleen model, maar ook ambassadeur van SUE. Zij kent het probleem en ze heeft een eigen stichting die de positie van mensen met een lichamelijke beperking probeert te verbeteren."

 

Deel van de maatschappij

Kelly Sue probeert via crowdfundcampagne ‘Geld voor Elkaar’ aan een startfinanciering voor haar merk te komen. En hoe eerder hoe beter, want Kelly Sue wil het maatschappelijke probleem zo snel mogelijk aanpakken. „Ik hoop met de show en mijn kleding in het algemeen dat er meer aandacht komt voor rolstoelgebruikers. Niet alleen in de mode, maar ook in de media worden ze achtergesteld. Je ziet in tv-series en films amper karakters die in een rolstoel zitten.

„Ondanks dat we meer dan 250.000 invaliden in Nederland hebben, kijken we nog steeds op als ze ons voorbijkomen of ergens naar binnengaan. Ik kan me nog herinneren dat ik het in eerste instantie ongemakkelijk vond toen de rolstoelgebruikers op school kwamen voor Fashion on Wheels. Ik was het niet gewend en dat zijn we met z’n allen nog steeds niet. Een aantal gecaste modellen vertelde mij ook dat ze zich wel eens buitengesloten voelde. Met SUE wil ik er niet alleen voor zorgen dat rolstoelgebruikers er stijlvol uitzien. Ik wil ook dat ze meer betrokken worden in ons sociaal-maatschappelijk beeld.”

De debuutcollectie van SUE wordt 10 juli 13.00 uur getoond tijdens de 25ste editie van Amsterdam Fashion Week in het Transformatorhuis op het Westergasterrein. Kaarten zijn te bestellen via fashionweek.nl.