De controversiële campagnes van SuitSupply

De controversiële campagnes van Suitsupply

De lentecampagne van dit jaar genaamd Toy Boys zorgt opnieuw voor ophef.

Foto van 'Puck Roest'

Puck Roest

26 FEB 2016

Het lijkt wel een jaarlijks terugkerend fenomeen: ophef rondom de nieuwste reclamecampagne van Suitsupply. Het modemerk brengt geregeld campagnes uit die tot woede leiden vanwege vermeend seksisme. Meestal met ontblote vrouwen in de hoofdrol.

Vorig jaar werden de reclameposters in Amsterdam bij meerdere tramhaltes afgeplakt met tape. Dit jaar kozen tegenstanders voor maandverband om de abri's te kuisen. Op social media zijn dit keer zelfs enkele doodsbedreigingen geplaatst. Wij hebben een overzicht gemaakt van de omstreden van campagnes van Suitsupply die in zowel binnen- als buitenland voor ophef zorgen.

1 2010: Shameless

Zes jaar geleden werd het mannenlabel op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie omdat de campagne „in strijd zou zijn met de goede smaak en het fatsoen”. De seksueel getinte campagne leverde in dat jaar de op één na meeste klachten op. Maar uiteindelijk pakte het goed uit voor het modemerk, aangezien de reclameposters ook op buitenlandse belangstelling konden rekenen. Zo besteedde zowel The Huffington Post als The Guardian aandacht aan de campagne.

2 2011: Fits like skin

In 2011 koos het modemerk wederom voor naakt. Want ja, sex sells. Dit keer werden er blote lichamen van dames getoond en weer kon het pakkenlabel rekenen op een hoop gratis publiciteit.

3 2014: Spring Summer

Never change a winning team, is duidelijk het motto van SuitSupply. Twee jaar geleden koos het merk wederom voor een sexy fotoshoot voor de zomerse campagne. In de campagne werden mannen in pakken omringd door een grote hoeveelheid topless vrouwen. Het bedrijf kreeg dat jaar veel kritiek van medewerkers van de flagship store in New York. De beelden werden seksistisch genoemd en de medewerkers vonden dat vrouwen enkel als lust- en statusobjecten werden gezien.

4 2015: Supply into the blue

Vorig jaar pakte het bedrijf de doeltreffende reclamestrategie er weer bij. Dit keer koos het echter voor onderwaterkiekjes. In de Amsterdamse wijk de Baarsjes was men minder blij met deze foto's. De posters werden dan ook zorgvuldig afgeplakt met ducttape.

3 2016: Toy Boys

Dit jaar is het ze weer gelukt. In de lentecampagne genaamd 'Toy Boys' worden kleine versies van mannelijke modellen afgebeeld waarvan er een aantal op opvallende plekken hangen. Wederom is niet iedereen te spreken over de foto's. Zo worden ze op social media 'walgelijk' genoemd. SuitSupply wordt opnieuw beschuldigd van seksisme.

Aangezien het modemerk flink wat succes heeft geboekt met de controversiële campagnes, verwachten wij niet dat het de strategie zal aanpassen. Wij zijn benieuwd hoe het merk ons volgend jaar weer gaat choqueren. Daarnaast zijn we geïnteresseerd in jouw mening. Zijn de campagnes van SuitSupply too much of gaat het hier gewoon om succesvolle reclame?


Log in om een reactie te plaatsen

Views

3

Kersttrui nog altijd immens populair

Ho ho ho, tijd voor (de) kerst(trui). / Toa Heftiba, Unsplash

Foto van 'Daisy Heyer'

Daisy Heyer

7 DEC 2017

Met de kerst in aantocht start - naast de zoektocht naar leuke kersttrends voor in de boom - ook de jacht naar die ene perfecte, spuuglelijke kersttrui. Want dat het fleurig gekleurde kledingstuk nog steeds in de mode is, dat is een feit. De kersttrui is voor de derde kerst op rij niet meer weg te denken uit ons kerstritueel.

Dat de oh zo foute, maar toch zo leuke trui, ook dit jaar weer populair is, blijkt uit cijfers van webwinkel Beslist.nl. Die signaleert dat ongeveer een miljoen Nederlanders op zoek zijn naar het perfecte, afzichtelijke exemplaar. De foute kersttrui is bezig aan een flinke opmars en de vraag ernaar is met maar liefst 360 procent gestegen in vergelijking met 2014, toen de kersttrui nog niet mainstream was.

Zó zet je op jonge leeftijd een modewebshop op

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

7 DEC 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Het is amper twee jaar geleden dat Sanne en Milou met hun studenten-ov en samples over de arm door het land reisden – het was een eerste (succesvolle) poging om hun kersverse label Daylliance aan winkels te verkopen. Tussen het schetsen door liep er nog een studie rechten en werkten ze twee dagen per week om de huur te betalen. ,,Als we er nu op terugkijken, denken we: man, hoe déden we het?”

Beeld: Unsplash

Ssst: aanschouw de beste budgetgeheimen van het web

Beeld: Unsplash

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

2 DEC 2017

Een webshop zoals Asos ken je vast al tíjden, en met jou velen anderen. Exclusief zijn de items stiekem allang niet meer, maar de behoefte om zo af en toe de online koopjesjager in je los te laten is daarmee niet afgenomen. Gelukkig kent het web nog een aantal verborgen pareltjes waar je minstens (al dan niet beter) kunt slagen.

Nasty Gal

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Déze sieraden wil je hebben volgens designer Hanna

Hanna Pranger | Foto: Joy Berdina

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

24 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.

Die gouden oorbelletjes waar influencers zoals Vivian Hoorn en Claire Cliteur mee weglopen? Die zouden goed van Hanna Pranger afkomstig kunnen zijn. Ze zette tweeënhalf jaar geleden –naast haar baan- sieradenmerk ‘Eline Rosina’ op en heeft inmiddels een instagramachterban van bijna 13.000 volgers.

Foto: Marcel van der Vlugt

Zó word je een topontwerper volgens Lotte van Dijk

Foto: Marcel van der Vlugt voor FD Persoonlijk

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

16 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van blogger tot ondernemer.

Stomverbaasd was ze, toen bleek dat ze warempel genomineerd was voor het prestigieuze modefestival Hyères. Voor de buitenstaander leek het een stuk logischer – nog voor Lotte van Dijk (25) was afgestudeerd toonde ze al tijdens Paris Fashion Week. Inmiddels timmert ze aan de weg met haar eigen label Atelier.

Illustratie: Bodil Jane

Bodil Jane: "Illustreren is net topsport"

Illustratie: Bodil Jane

Foto van 'Sanne van Rij'

Sanne van Rij

7 NOV 2017

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot sieradendesigner.

Bij cupcakes voelt illustratrice Bodil Jane (27) niet héél veel. Daarom tekent ze liever maatschappelijk – maar dan wel in een vrouwelijk jasje. Het resultaat is een felgekleurd portfolio over actuele thema’s: van #girlbosses tot luchtvervuiling.

Eerste warenhuis voor bruiloften geopend in Londen

Aan trouwjurken geen gebrek bij The Wedding Gallery. / Colourbox

Foto van 'Daisy Heyer'

Daisy Heyer

31 OKT 2017

Bruiloft voor de boeg? Dan is Londen wellicht wel een fijne locatie om inkopen te doen. Daar is namelijk een compleet warenhuis voor bruiloften geopend: The Wedding Gallery