De controversiële campagnes van Suitsupply

26 februari 2016 om 14:44Puck Roest
De controversiële campagnes van Suitsupply
De lentecampagne van dit jaar genaamd Toy Boys zorgt opnieuw voor ophef.

Het lijkt wel een jaarlijks terugkerend fenomeen: ophef rondom de nieuwste reclamecampagne van Suitsupply. Het modemerk brengt geregeld campagnes uit die tot woede leiden vanwege vermeend seksisme. Meestal met ontblote vrouwen in de hoofdrol.

Vorig jaar werden de reclameposters in Amsterdam bij meerdere tramhaltes afgeplakt met tape. Dit jaar kozen tegenstanders voor maandverband om de abri's te kuisen. Op social media zijn dit keer zelfs enkele doodsbedreigingen geplaatst. Wij hebben een overzicht gemaakt van de omstreden van campagnes van Suitsupply die in zowel binnen- als buitenland voor ophef zorgen.

1 2010: Shameless

Zes jaar geleden werd het mannenlabel op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie omdat de campagne „in strijd zou zijn met de goede smaak en het fatsoen”. De seksueel getinte campagne leverde in dat jaar de op één na meeste klachten op. Maar uiteindelijk pakte het goed uit voor het modemerk, aangezien de reclameposters ook op buitenlandse belangstelling konden rekenen. Zo besteedde zowel The Huffington Post als The Guardian aandacht aan de campagne.

2 2011: Fits like skin

In 2011 koos het modemerk wederom voor naakt. Want ja, sex sells. Dit keer werden er blote lichamen van dames getoond en weer kon het pakkenlabel rekenen op een hoop gratis publiciteit.

3 2014: Spring Summer

Never change a winning team, is duidelijk het motto van SuitSupply. Twee jaar geleden koos het merk wederom voor een sexy fotoshoot voor de zomerse campagne. In de campagne werden mannen in pakken omringd door een grote hoeveelheid topless vrouwen. Het bedrijf kreeg dat jaar veel kritiek van medewerkers van de flagship store in New York. De beelden werden seksistisch genoemd en de medewerkers vonden dat vrouwen enkel als lust- en statusobjecten werden gezien.

4 2015: Supply into the blue

Vorig jaar pakte het bedrijf de doeltreffende reclamestrategie er weer bij. Dit keer koos het echter voor onderwaterkiekjes. In de Amsterdamse wijk de Baarsjes was men minder blij met deze foto's. De posters werden dan ook zorgvuldig afgeplakt met ducttape.

3 2016: Toy Boys

Dit jaar is het ze weer gelukt. In de lentecampagne genaamd 'Toy Boys' worden kleine versies van mannelijke modellen afgebeeld waarvan er een aantal op opvallende plekken hangen. Wederom is niet iedereen te spreken over de foto's. Zo worden ze op social media 'walgelijk' genoemd. SuitSupply wordt opnieuw beschuldigd van seksisme.

Aangezien het modemerk flink wat succes heeft geboekt met de controversiële campagnes, verwachten wij niet dat het de strategie zal aanpassen. Wij zijn benieuwd hoe het merk ons volgend jaar weer gaat choqueren. Daarnaast zijn we geïnteresseerd in jouw mening. Zijn de campagnes van SuitSupply too much of gaat het hier gewoon om succesvolle reclame?