Hollandse Nieuwe: Mick Keus

1 januari 2016 om 12:59Pim Spoor
Hollandse Nieuwe: Mick Keus
Ontwerper Mick Keus | Foto: Koen Veldman

Amsterdam Fashion Week is weer in aantocht. Talloze modeontwerpers hebben alles op alles gezet om een nieuwe collectie te presenteren. Maar wie zijn die designers eigenlijk? Elke week interviewt Metro Lifestyle Nederlandse ontwerpers die showen tijdens Amsterdam Fashion Week. Dit keer: Mick Keus

Waarom nieuwe spijkerbroeken verkopen als je de oude kunt vermaken? Dat is precies wat Mick Keus dacht toen hij zijn label begon. Hij studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute en vermaakt nu tweedehands Levi’s 501-jeans tot een perfecte custom fit voor de klant.

Hoe ben je met het label gestart?
Ik startte in maart 2012. Ik kon in het huidige aanbod van jeans geen goede broek vinden die ook nog eens honderd procent katoen was. Ik ben toen zelf gaan experimenteren met fits en het vermaken van jeans. Ik merkte dat anderen mijn broeken mooi vonden en zo is het balletje gaan rollen.

Waarom tweedehands spijkerbroeken vermaken?
De nieuwe stoffen spreken me niet aan. Ik ben dol op de oude stoffen van Levi’s 501. Die hebben een echte rock-‘n-roll stijl en slijten heel mooi. Op de wereld zijn er nog zat exemplaren van te vinden, alleen is de snit gedateerd. Door die te veranderen, geef ik de jeans een tweede leven.

Wie is jouw doelgroep?
Die is heel divers. Zo is mijn oudste klant 86 jaar, maar ik vermaak ook broeken voor 16-jarigen. Ik maak het op maat, dus het is voor iedereen. Mijn voornaamste klant, zowel man als vrouw, is rond de dertig jaar oud. Ik denk dat 75 procent van mijn klantenkring uit Amsterdam komt. De overige 25 procent zijn toeristen en mensen uit de rest van Nederland.

Draag je zelf alleen maar Mick Keus-jeans?
Ja, al langer dan het merk bestaat. Ik vermaak mijn eigen Levi’s 501 jeans als zo’n tien jaar.

Heb je een groot modevoorbeeld?
De Vlaamse Ann Demeulemeester vind ik een hele toffe ontwerpster. Zij gebruikt bestaande stukken waarmee ze een volledig eigen item creëert. Zo maakt ze bijvoorbeeld van een oud colbert een nieuw damesgilet. Daarnaast inspireert Hedi Slimane (van Saint Laurent Paris) mij heel erg. Hij zet op een totaal eigen wijze een nieuw imago van rock-‘n-roll neer.

Hoe komt men aan een Mick Keus-jeans?
Klanten komen langs in mijn winkel. Na de keuze van een broek speld ik ze af en maak ik de broek op maat. Als een klant dan terug zou komen voor een andere broek, dan gaat het proces sneller omdat ik de maten al heb.

Hoe lang duurt dat proces?
Gemiddeld een week.

Werk jij als enige in het atelier?
Mijn broertje stikt de broeken, een stagiair haalt de broeken uit elkaar en ik teken en vermaak ze.

Waarom heb je gekozen om te showen op Fashion Week?
Zo kan ik mijn netwerk uitbreiden en bereik ik meer mensen, die anders nooit met mijn merk in aanraking zouden komen.

Gaan we meer zien dan alleen jeans?
De aandacht gaat naar de broeken. Zo laat ik zien dat een Mick Keus broek voor iedereen geschikt is. Ik laat verschillende stijlen zien. Zowel slim-fit als laaghangend of juist high-waisted met uitlopende pijpen.

Voel je Fashion Week stress?
Stress niet, daar doe ik niet echt aan. Maar druk voel ik zeker. Ik heb veel mensen die mij helpen. Mijn vriendin werkt fulltime aan de show en ik heb ook een choreograaf voor de modellen.

Hoe zie je de toekomst van jouw label?
De broek die ik nu op maat maak, zou ik ook graag in maatseries willen maken. Zo haal ik de broeken helemaal uit elkaar en werk ik met een nieuw patroon. Zo zou ik de jeans dus ook online kunnen verkopen. Ik verkoop nu ook eigen T-shirts en riemen, maar dat wil ik graag uitbreiden naar onder andere jassen.

Tipje van de sluier voor 16 januari?
Ik pak de show anders aan dan anderen. Ik heb 34 klanten die als model ieder één look laten zien op de catwalk. Daarnaast gaan er meerdere modellen tegelijk de brede catwalk op. De show wordt een beetje een chaos. Maar dat rebelse karakter past heel goed bij mijn label.

Mick Keus showt zijn collectie jeans op zaterdag 16 januari om 20.00 uur tijdens Amsterdam Fashion Week.

Foto's: Mick Keus