Influencers krijgen jongeren weer aan het lezen

9 mei 2017 om 16:32Ingelise de Vries
Influencers krijgen jongeren weer aan het lezen
Beeld ter illustratie: Colourbox

Dj en vlogger Monica Geuze brengt dinsdag haar eerste boek My Way uit. Ze is niet de eerste online influencer die ervoor kiest om juist een papieren boek uit te brengen. Wat is voor de online grootheden de magie van een boek?

Mascha Feoktistova

Naam: Mascha Feoktistova
Leeftijd: 30
YouTube: Beautygloss & Vloggloss
Boek: Happy Life (2014) & Happy Love Life (2016)

Persoonlijk verhaal

Beautyvlogger Mascha Feoktistova (Beautygloss) was een van de eerste influencers in Nederland die een boek uitbracht. Ze werd benaderd of ze een boek wilde schrijven. „Ik dacht eerst: waarover dan?” Veel mensen gaan ervan uit dat het een beautyboek wordt, maar de vlogger kiest voor een persoonlijk boek. „Ik heb altijd gezegd dat als ik een boek zou gaan schrijven, het over mijn privéleven zou gaan.” Online deelt ze in die tijd minder over haar leven en vlogt ze ook nog niet zoveel als nu. „Doordat mijn boek een bestseller werd, dacht ik, hé, mijn volgers vinden het echt heel boeiend.” Voor Leonie ter Veld (Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet) is het anders: „Ik wilde een boek uitbrengen omdat het cool is”, zegt de foodblogger. „Dat is iets wat iedereen sinds-ie jong is op zijn bucketlist heeft staan.”

Niet iedere influencer staat te springen om een eigen boek. Zangeres, blogger en YouTuber Teske de Schepper (Teske.nl) ziet dat voorlopig nog niet gebeuren. Een aanbod heeft Teske wel vaker gehad, „wel altijd op het gebied van lifestyle en fashion. Daar heb ik altijd nee tegen gezegd.” Een boek over zichzelf ziet Teske niet zitten. „Maar heel stiekem heb ik wel altijd de droom gehad om fictie te schrijven. Of een gedichtenbundel. Maar dan moet ik eerst echt heel goed worden.”

Teske de Schepper

Naam: Teske de Schepper
Leeftijd: 21
Blog & YouTube: Teske.nl
Boek: Nee, wel een droom voor fictie

Online leven

Teske begrijpt wel waarom influencers voor een boek kiezen. „Het is toch iets heel leuks dat je in je handen kunt houden wat jij hebt gemaakt. Ons leven speelt zich vooral online af, misschien is het zo gewild omdat er weinig tastbaars overblijft.” Leonie bevestigt dat: „Je bent er eerst zelf mee bezig, dan breng je het naar buiten en vinden andere mensen er ineens wat van.”

Wouter van der Vaart, gamer op YouTube-kanaal Dodo, staat niet te springen om een boek. „Ik heb er wel over nagedacht, je ziet overal boeken oppoppen. Dat was voor mij juist de reden om het niet te doen.” Hij koos wel voor een ander project naast zijn kanaal: een gamingserver voor het spel Minecraft. Daar werken inmiddels 23 mensen aan en heeft hij al 170.000 unieke spelers op mogen ontvangen. „Ik speel meer in op mijn eigen niche. Het heeft een directe connectie met wat ik doe en ik doe hiermee iets wat ik leuk vind.”

Wouter van der Vaart

Naam: Wouter van der Vaart
Leeftijd: 23
YouTube: Dodo
Boek: Nee, ook geen ambitie

Grote achterban

Wel ziet Wouter dat je als influencer makkelijker dingen kunt realiseren als een boek uitbrengen. „Vroeger had je alleen radio, tv en de krant, als je daarin wilde komen, had je een hoop geld nodig. Nu hebben influencers een eigen platform met veel bereik. Je hebt de mogelijkheid om dingen te lanceren en het gaat tien keer harder.” Dat ziet ook Leonie: „Als influencer krijg je de mogelijkheid omdat je voor uitgeverijen interessant bent door je achterban.”

Mascha ziet ook een ander belang van een boek in: „Dit is dé manier om jonge mensen naar de boekhandel te krijgen. De generatie die ons volgt leest weinig en leest vooral op internet. Als ze een boek van een influencer kopen, kopen ze er misschien ook wel één van een andere auteur.”

Leonie ter Veld (beeld: Tine Schoemaker)

Naam: Leonie Ter Veld
Leeftijd: 27
Blog: Gewoonwateenstudentjesavondseet.nl
Boek: Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet (2014) & Gewoon wat een studentje nog meer eet (2016)