Life

Science says: samen stofzuigen zorgt voor meer seks

Science says: samen stofzuigen zorgt voor meer seks

Bron: Instagram @tumblrthinks

Foto van 'Elselotte Smink'

22 JUN 2016

Sta jij regelmatig alleen te boenen? De wetenschap heeft nu een zéér geldige reden waarom je jouw lief er bij moet betrekken.

En het heeft alles te maken met meer actie tussen de lakens.

Verdelingspraktijken

Onderzoekers van de Universiteit van Texas vergeleken uitkomsten van een nationaal onderzoek naar familie en het huishouden, zo’n 22 jaar geleden, met die van nu. Wat blijkt? Vroeger had men een hele andere kijk op de verdeling in het huishouden.

In de jaren 80 hadden koppels met een traditionele verdeling, dus waarbij de één meer deed als het om het schoonhouden van het huis gaat, meer seks dan koppels die het gelijkmatig verdeelden.

Turn on

Nu is dat helemaal veranderd. Onderzoekster Sharon Sassler legt uit: „We hebben uitgevonden dat stellen die de taken goed verdelen, meer seks hebben. Vandaag de dag is liefde gebaseerd op gedeelde interesses en emoties; gelijkheid wordt erotisch gevonden.”

Mocht je benieuwd zijn naar hoe vaak de gelijke koppels tussen de lakens duiken: gemiddeld 6,8 keer per maand. Dat was één ruime steaming session meer dan de setjes waarbij de taken minder goed werden verdeeld.

Dus: reden te meer om wat vaker samen de poetslap te pakken. Misschien niet de meest romantische activiteit, maar wat eruit voort kan komen is des te leuker!

Science says: samen stofzuigen zorgt voor meer seks

Bron: Giphy

LEES OOK


Views

14

Camera videoCoachella wereldwijd ongekend populair: maar waarom?

Festivalgangers op de foto bij het reuzenrad van Coachella 2017. / Getty Images

Foto van 'Daisy Heyer'

14 APR 2018

De timeline van de gemiddelde Nederlandse dame staat na dit weekend waarschijnlijk volgestouwd met foto's en filmpjes van het immens populaire festival Coachella.

Veren, korte broekjes, feestende dames met een grote glimlach en vooral de aanblik van dat immense reuzenrad op het festivalterrein: je word er op dit moment mee doodgegooid als je je Instagram opent. Menig celebrity staat van het weekend te feesten in de hitte op het terrein van de Empire Polo Club, in Indio, Californië en ook aankomend weekend is het weer raak. Coachella is hot, maar wat vinden we toch zo leuk aan dat festival waar menig Nederlander van droomt ooit aanwezig te zijn? En waarom zou zo'n enorm festijn ergens anders nooit zoveel aandacht op social media genereren?

Metro zet een paar puntjes voor je op een rijtje en sprak met Kunna Haan, mede-eigenaresse van PaardenKracht (van die gezellige fotostands en eigen stages op bijvoorbeeld Amsterdam Open Air), verantwoordelijk voor de aankleding van verschillende festivals, social influencer en bovenal: vaste Coachella-gast.

1. De celebrity's

Eén van de redenen dat Coachella ergens anders ter wereld - bijvoorbeeld in Nederland - nooit zo goed zou werken als in het Amerikaanse Californië is dat de grootste sterren ter wereld natuurlijk van Amerikaanse bodem komen. En aangezien het festival voor hen om de hoek plaatsvindt, is het een kleine moeite om een paar uurtjes langs te komen op het festival (meestal vanwege een enorme sponsordeal en ver weg van het ‘normale’ publiek, maar ach).

„Merken zijn hier vol opgedoken door samen te werken met de sterren", meent ook Kunna. „En ook met andere influencers. Die merken organiseren vele afterparty's en dayparty’s gedurende het event. In ruil voor gratis kaartjes of verblijf wordt gevraagd of de celebrities voor de merken posten. En dat is een van de redenen waarom er zoveel van Coachella te zien is op social media."

Getty Images

Zo kan het dus zomaar voorkomen dat je tijdens je bezoek aan Coachella opeens Kylie Jenner, Rihanna of Katy Perry tegen het lijf loopt. Of in ieder geval: dat gevoel hebben mensen. En dat zorgt voor een enorme boost voor de kaartverkoop. Want wie wil er nou niet twerken met Rihanna?

Kylie Jenner tijdens Coachella 2017. / Instagram: @kyliejenner

2. De social influencers

Coachella is niet alleen ongekend populair bij Nederlandse social influencers als Negin Mirsalehi (3,9 miljoen volgers op Instagram) en Kunna zelf (28,7 duizend volgers), ook de buitenlandse dames die het megagoed doen op social media moeten gezien worden op het festival. Denk bijvoorbeeld aan de Russische blogger Mary Leest, (666 duizend volgers), de Duitse Jüli Mery (480 duizend volgers) of de Poolse blogger Julia Kuczyńska (1 miljoen volgers). Coachella trekt aan, dus moeten de vloggers, bloggers en modellen er koste wat kost aanwezig zijn. Bijna alsof het om een kolossale bedrijfsborrel gaat. En zolang we alleen de Nederlandse influencers op onze festivals zien, zullen festivals als Mysterland, Amsterdam Open Air of Lowlands het - slechts - voornamelijk goed doen bij het Nederlands publiek.

De Duitse blogger Jüli Mery. / Instagram: @juelimery

De Russische Mary Leest. / Instagram: @maryleest

3. Het weer

Je kunt veel zeggen over het Nederlandse weer, maar over één ding zijn we het vast eens: het is zo veranderlijk als het maar kan. Dat is in Californië wel anders, met haar zonnige dagen en bijna minimale kans op neerslag. Kortom: de locatie waar Coachella al vanaf de start in 1999 plaatsvindt, creëert de perfecte weersomstandigheden voor een geslaagd festival. Want hoe je het ook wendt of keert, men feest toch liever in de stralende zon dan in de stromende regen.

4. Fotogeniek

Nog zo'n ding: die stralende zon zorgt ervoor dat een groot deel van die oh zo bekende festivalfoto's op Coachella worden genomen tijdens Golden Hour: een bekende term uit de fotografie, waarmee het uur vlak voor zonsondergang bedoeld wordt. Foto's die dan gemaakt worden komen vaak prachtig uit de verf vanwege het rodere, zachtere daglicht dat door de zonsondergang veroorzaakt wordt. Geen bewolking is een garantie voor goede foto's tijdens het gouden uurtje. En die garantie... die hebben we in Nederland helaas zelden.

Kunna tijdens Coachella 2017. / Instagram: @kunnahaan

„Coachella is gewoon ook heel fotogeniek", vertelt Kunna. „Het is een prachtige locatie met alle palmbomen, de open velden, het reuzenrad... En de kunstsculpturen die ze bouwen zijn ook echt te gek. Het voldoet helemaal aan de zogenaamde ‘vereisten’ van het perfecte Instagramplaatje en dat laten de bezoekers graag aan de buitenwereld zien."

Instagram: @xeniaoverdose

5. De knetterharde line-up

Oké, we geven toe dat wij in Nederland met een Pinkpop en Lowlands ook best een fijne line-up - inclusief wereldsterren - hebben, maar toch komen we niet in de buurt van de line-up van Coachella. Wie een kaartje voor het festival weet te bemachtigen, verdient sowieso al een dikke pluim (allebei de weekenden met meer dan 126.000 bezoekers waren binnen 40 minuten uitverkocht), maar diegene kan dan ook genieten van de crème de la crème uit de muziekindustrie. Drake, Pharell Williams, Lady Gaga, Lorde, Kendrick Lamar en Radiohead zijn slechts het kersje op de taart van artiesten die de afgelopen jaren voorbij zijn gekomen.

Kunna: „Coachella boekt echte wereldacts, en vooral ook wereldacts uit elk muzikaal genre. Vorig jaar waren de drie grote headliners Radiohead, Lady Gaga en Kendrick Lamar. Dit laat duidelijk de verscheidenheid zien van het muzikale programma. En dit zijn er slechts drie, maar het rijtje wereldacts is echt enorm op Coachella."

„Er zijn weinig tot geen festivals in Nederland die zulke grote diverse mega-acts boeken, dat is gewoonweg te duur. Artiesten zoals bijvoorbeeld Daft Punk hebben op Coachella gespeeld, dat hebben we op een Nederlands festival helaas nog niet kunnen regelen."

„Daarbij zijn mensen in Amerika ook gewend om hogere prijzen voor tickets te betalen. Coachella draait bijvoorbeeld erg goed op de VIP kaarten (die kosten meer dan 1000 dollar. Speciale artiestentickets worden verkocht voor 5000 dollar). Hier worden er echt duizenden van verkocht. In Nederland moet je hier echt niet mee aankomen, daar zijn wij veel te nuchter voor."

Lady Gaga tijdens Coachella 2017. / Getty Images

LEES OOK


Views

200+

Lijnen 2.0: zenuw die hongersignaal geeft bevriezen

Foto: ANP

Foto van 'Cerise van Vliet'

21 MAA 2018

Wat als je echt wil afvallen, maar dat ene stemmetje in je hoofd blijft vragen om teveel en ongezond eten? Dan schakel je toch dat stemmetje uit. Uit nieuw onderzoek van wetenschappers van de Emory universiteit in Atlanta blijkt dat dat bij mensen met obesitas werkt.

De universiteit staat bekend als een van de beste universiteiten van de Zuidoostelijke Verenigde Staten en één van de beste onderzoeksuniversiteiten ter wereld. Het onderzoek dat zij nu hebben uitgevoerd wordt dan ook door verschillende bronnen baanbrekend genoemd. Het is natuurlijk ook niet niks om delen van het menselijk lichaam zelf uit te schakelen.

Weinig resultaat

In Amerika zijn 160 miljoen mensen te zwaar of hebben officieel obesitas. Slechts vijf tot tien procent van deze mensen zou op de lange termijn succes hebben met een 'gewoon' afvalprogramma. Wetenschappers van de Emory universiteit willen dit percentage omhoog brengen en bedachten hun eigen oplossing: het dempen van de signalen die het lichaam vertellen dat het honger heeft.

De proef voor deze studie bleek bijzonder effectief: maar liefst honderd procent van de proefpersonen had minder honger, zonder complicaties of andere bijeffecten. De meesten verloren binnen negentig dagen gewicht. Dat zijn fijne uitkomsten voor Amerikanen, waar tweederde van de bevolking overgewicht heeft. Maar ook in Nederland kan de techniek in de toekomst wellicht een uitkomst bieden. Hier zou één op de tien kilo's moeten verliezen voor de gezondheid.

Teveel signalen

Diëten, bootcamps in het park en alle thuiswinkel apparaten bij elkaar opgeteld kunnen er niet voor zorgen dat de Amerikaanse bevolking op de lange termijn een gezond gewicht behaalt en behoudt. En volgens dokter David Prologo - één van de wetenschappers die meewerkte aan dit onderzoek - is dat ook niet zo gek. „Mensen die overgewicht of obesitas hebben, krijgen overmatig veel hongersignalen" verklaart hij tegenover Daily Mail.

Die overactiviteit is een onderdeel van het hebben van obesitas. Als we honger hebben gaat er een signaal van de maag naar de hersenen via de zogenoemde nervus vagus. Dat is een zenuw die direct uit de hersenen ontspringt. Het doorgeven van dit signaal zorgt ervoor dat onze hersenen registreren dat we honger hebben. Bij mensen met overgewicht zou deze communicatie tussen maag en hersenen verstoord zijn.

Meer eten

Ook al zijn er genoeg calorieën binnengekomen om het lichaam op gang te houden, de maag wil meer en blijft signalen de nervus vagus door sturen. De onderzoekers hebben nu een manier gevonden om deze zenuw vrijwel pijnloos op te sporen en te bevriezen. Ongeveer de helft van de baan wordt bevroren, zodat patiënten niet hun hele eetlust verliezen.

Dertig, zestig en negentig dagen na de behandeling voelden alle proefpersonen zich minder hongerig. Op één proefpersoon na was iedereen een deel van zijn of haar overgewicht kwijt. Gemiddeld duurt het zo'n negen tot twaalf maanden voordat de zenuw weer gaat werken. Volgens dokter Prologo genoeg tijd om een nieuw en gezond voedingspatroon aan te leren zonder constant gestoord te worden door hongersignalen.

Volgens de wetenschappers kan het bevriezen van de zenuw vooral patiënten met milde obesitas helpen. Mensen met zware obesitas krijgen namelijk vaak operaties als een maagverkleining, maar voor mensen met milde obesitas is deze optie er meestal niet. Ondertussen hebben zij wel evenveel moeite met het binnen de perken houden van hun calorie-inname. Zij worden op diëten gezet of de sportschool in gepraat, wat vervolgens op de lange termijn niet blijkt te werken. Om die reden zijn de onderzoekers erg blij met hun nieuwe manier van het bestrijden van overgewicht.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

400+

Studie wijst uit: smartphone op eettafel slecht idee

Studie wijst uit: smartphone op eettafel slecht idee

Smartphones op tafel maken dineren minder leuk Foto: Pexels / Helena Lopes

Foto van 'Sofie Smulders'

1 MAA 2018

Ligt jouw smartphone tijdens een etentje naast je bord of laat je ‘m in je broekzak zitten? Dat laatste is volgens onderzoekers een beter idee.

Wetenschappers van de Universiteit van Britisch Columbia in Canada stuurden 300 participanten naar een dinertje met vrienden of familie. Sommige proefpersonen moesten hun telefoons op tafel laten liggen, de rest had 'm opgeborgen.

Na het diner kreeg iedereen een vragenlijst voor zijn neus met als centrale vraag: hoeveel plezier heb je beleefd aan dit etentje? Proefpersonen moesten aangeven in welke mate ze afgeleid, geïnteresseerd of juist verveeld waren tijdens het eten.

Sneller afgeleid

De resultaten lieten zien dat de mensen die hun smartphone op tafel hadden liggen, het diner als minder leuk ervoeren, bovendien voelden ze zich een stuk sneller afgeleid van hun gezelschap.

„Hoe handig smartphones ook zijn, onze bevindingen bevestigen wat velen al hadden verwacht. Als we onze telefoons gebruiken wanneer we met mensen zijn waar we van houden, hebben we minder plezier - nog afgezien van de kans dat we hen ermee beledigen”, legt onderzoeker Ryan Dwyer de resultaten uit.

De onderzoekers hadden overigens verwacht dat mensen die hun smartphones naast zich op tafel hadden liggen zich minder zouden vervelen, zodat ze ernaar konden grijpen wanneer het gesprek stilviel. Deze voorspelling kwam dus niet uit.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

68

Deze muziek draaien we het liefst met Valentijnsdag

Muziek en de liefde kan zo goed samengaan.

Foto van 'Ingelise de Vries'

14 FEB 2018

Valentijnsdag, de dag van de liefde. Een dag die de een stilletjes voorbij laat gaan, terwijl de ander het uitgebreid viert. Waar het precies vandaan komt, zijn we nog steeds niet over uit. Wel is het een dag waar je inmiddels niet meer omheen kunt.

Of je nou samen bent met de liefde van je leven, een spannende date hebt, enorm veel liefdesverdriet hebt of gewoon een anti-Valentijn bent, er wordt op de 14e van februari een hoop muziek geluisterd. En als ze ergens weten wat voor muziek er wordt geluisterd, dan is het bij de streamingdiensten wel. Spotify besloot te kijken naar de data van 2016 en 2017 en kwam er zo achter wat de meest sexy, liefdevolle, verdrietige en anti-Valentijnsdag muziek is.

Liedjes voor de liefhebbers

Het platform onthulde daarom ook de meest populaire nummers als het gaat om liefde, seks, liefdesverdriet en natuurlijk de anti-liedjes. Voor iedereen blijkt een passend nummer te zijn, blijkt uit de top tien lijstjes van de streamingsdienst. Ed Sheeran, The Weeknd en Sam Smith zijn een paar van de artiesten waar we naar luisteren ten tijde van liefde, lust of liefdesverdriet.

Liefde

De Engelsman die ons al tijden overspoelt met zijn hits, Ed Sheeran, doet het goed bij de verliefde mensen. Hij wordt dan ook de koning van het moderne liefdeslied genoemd. Dat komt door onder andere Perfect, Photograph en Thinking Out Loud. Het moge duidelijk zijn dat de net verloofde Sheeran ook echt stapeldol is op zijn geliefde.

Wat sexy deuntjes betreft, grijpen we liever naar The Weeknd. Harten van luisteraars gaan sneller kloppen van zijn hits Earned It, Often en The Hills. Gratis tip voor als je die spannende date hebt morgen. Of een andere keer.

Niks met Valentijn

Wie echter een gruwelijke hekel heeft aan Valentijnsdag, kan ook gewoon terecht in de muziek. Niks zoetsappige cadeau's, dates, rozen en chocola, de haters kiezen liever voor een nummer dat ze sterker laat voelen of de onafhankelijkheid weerspiegelt. Een beetje rebels dus. En hoe doe je dat nou beter dan met No Scrubs van TLC? Precies.

Helaas zijn er ook heel wat gebroken harten zo halverwege februari. Muziek kan daarin troost geven, maar het blijkt dat we onszelf toch liever een beetje extra uitdagen tot een nog groter tranendal. En hoe doe je dat beter dan met muziek? Moeilijke tijden worden vaak van een soundtrack voorzien door Sam Smith met zijn emotionele Too Good At Goodbyes.

Wat draaien we voor Gordon?

In elk geval ben je niet alleen als je geen geluk hebt in de liefde. Ook Gordon lukt het nog steeds niet om de ware aan de haak te slaan. Nadat het programma waarin hij zou trouwen met de winnende kandidaat geen succes opleverde, is ook zijn nieuwe liefde geen succes. Een blije post van Gordon over zijn nieuwe liefde, werd door de man in kwestie meteen ontkend. Een leger advocaten komt er inmiddels aan te pas. Wat voor nummer draai je nou voor Gordon?

We vroegen het Mark van der Molen die in de middag te horen is op 3FM, samen met zijn compagnon Rámon. ,,Ik heb Death Cab For Cutie met Someday You Will Be Loved altijd een mooi liefdesliedje gevonden. Geschreven vanuit de eikel in de relatie. "Ooit word ik een verre, zwarte herinnering en zal er iemand zien die jou wel goed behandelt." Nou weet ik niet of Gordon van indierock houdt, anders is Riskay met Smell Yo Dick een goeie."

Anoul Hendriks van Radio 538 twijfelt tussen HIM van Sam Smith en Meant To Be van Bebe Rexha en Florida Georgia Line. Hij kiest toch voor Bebe. ,,Een lied dat bijna net zo vers is als het liefdesdebacle van Gordon. De New Yorkse “Bebe” (bekend van Martin Garrix - In The Name Of Love) lijkt op haar nieuwe hit zelf ook in de rug gestoken door een minnaar & geeft een soort Bob Marley-achtige twist aan de situatie: “If it’s meant to be, baby just let it be.” Het is goed zo. Everything’s gonna be alright; kop op… & voeten op het dashboard."

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

46

Millennials zijn gek op Valentijnsdag

Het is weer Valentijnsdag!

Foto van 'Metro'

14 FEB 2018

Je houdt ervan of je haat het, maar je komt er niet onder uit. Vandaag is het weer Valentijnsdag. Al een paar weken ontkom je niet aan de reclames of vragen wat er nou eigenlijk op jouw programma staat. Single of bezet: millennials zijn actiever tijdens Valentijnsdag dan ooit.

Feestdagenmonitor

In 2017 vierde één op de drie Nederlanders Valentijnsdag. Die groep die zo fanatiek de liefde celebreert, geeft elk jaar meer geld uit aan de liefde dan een jaar eerder. Waar we in 2013 nog gemiddeld zo’n 46 euro spendeerden, kwamen we vorig jaar op 55 euro gemiddeld uit. Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar de cijfers onder 1500 Nederlanders met de Feestdagenmonitor.

Millennials zijn het meest fan van Valentijnsdag: gemiddeld 40 procent van de mensen geboren tussen 1980 en 2000 viert deze liefdesdag.

Online en offline cadeau's kopen

Van de 1500 ondervraagde mensen die Valentijn viert, koopt meer dan de helft een cadeau voor een geliefde. Mannen geven iets meer uit dan vrouwen: gemiddeld veertig euro meer dan de dames. De geschenken worden door bijna 30 procent online gekocht. Vrouwen gaan liever zelf naar een winkel met ruim 73 procent. Een derde van de millennials gaf dit jaar meer uit dan vorig jaar.

Samen uit óf samen thuis

Restaurants kunnen zich tijdens Valentijn maar beter goed voorbereiden, 32 procent van de millennials ging vorig jaar uit eten om de liefde te vieren. In 2013 was dat nog veel minder met 22 procent. Niet alleen restaurants doen het goed: ook een nachtje in een hotel, een avondje theater of een dagje dierentuin zijn favoriet.

Maar het liefst blijven we gewoon thuis. Vorig jaar knuffelde bijna 70 procent gewoon lekker op de bank.


Views

68

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

300+

Boek legt uit waarom vrouwenvriendschap prachtig is

Foto: Pixabay

Foto van 'Cerise van Vliet'

12 FEB 2018

'Stuur je even een appje als je thuis bent?' Hoe vaak heb jij deze zin tegen een vriendin gezegd? Hopelijk heel vaak, want wij kunnen bijna geen uitspraak bedenken die duidelijker maakt dat je om iemand geeft. Dat je het belangrijk vindt dat degene heelhuids thuiskomt.

Niet gek dus dat schrijfster Kayleen Schaefer deze zin gebruikte als titel voor haar boek over vrouwenvriendschap: 'Text me when you get home'. Want vriendschap tussen vrouwen, dat blijkt zelfs in 2018 nog steeds een lastig dingetje. In plaats van oprecht om elkaar te geven en samen sterker te staan, zien veel vrouwen elkaar nog steeds als concurrenten en is er onderling veel afgunst.

Minder rechten

Schaefer schrijft dat vrouwen vroeger standaard veel minder rechten hadden dan mannen. Dat vrouwen niet gewenst waren op de universiteit en dat het wetboek ze ook niet zo belangrijk vond, weten we wel. Maar dat ook 'vriendschap' geen term was voor vrouwen, is minder bekend. Alleen als man gebruikte je de term 'vriend' en het verwees altijd naar een andere man.

De schrijfster beschrijft de hele ontwikkeling van vrouwenvriendschap. Vanaf het moment dat vrouwen het woord vriend niet in de mond namen tot hedendaagse vrouwen die zichzelf verbinden om samen de wereld te veroveren. Ze schrijft over hoe vrouwen maar al te vaak liever met mannen omgaan en proberen 'one of the guys' te zijn.

Voor haar boek interviewde de schrijfster veel verschillende mensen. Onder andere ook vrouwen die een vriendin verloren in een auto-ongeluk. Opvallend genoeg bleek uit deze gesprekken dat zij vaak niet begrepen werden. Waarom waren ze zo verdrietig over het verlies van een vriendin? Het verlies van een echtgenoot of broer werd echter wel begrepen.

Al met al heeft het boek, dat meer leest als een romantische komedie, een diepe boodschap voor alle vrouwen: 'Er is niet één liefdesverhaal in leven' schrijft Schaefer. En als je heel veel geluk hebt, zijn je vrienden hoofdrolspelers in deze verschillende liefdesverhalen. Het is tijd dat we elkaar zo gaan zien.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

91