Likeability of 6

Manuel Venderbos: Veel gestoorde dingen gedaan

Manuel Venderbos / Bente Maria Hilkens

Foto van 'Constance van Amstel'

1 MEI 2017

Hoe raakten ze er verzeild, waar kijken ze zelf naar en wat zouden ze nooit doen in beeld? Bekende mediamensen vertellen in Metro over hun tv-leven. Dit keer Manuel Venderbos, presentator bij het nieuwe Telegraaf VNDG.

Wanneer bedacht je: ik wil op tv?

Dat begon al toen ik als klein jongetje de grote, groene bloes van mijn vader aandeed en speelde dat ik Kermit de Kikker van Sesamstraatnieuws was. Ik stond gewoon in de ruimte te kletsen van ‘ik sta hier bij de box en mijn zusje doet dit en dit’.

Wat weet je nog van het moment dat je daadwerkelijk voor het eerst op tv was?

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Dat was voor D-lounge. Een programma van de EO waarin jongeren naar aanleiding van korte gedramatiseerde fragmenten met elkaar in discussie gingen. Ik vond het heel spannend, maar vooral veel te veel en veel te inhoudelijk. Een discussie leiden was, toen ik begin 20 was, niet echt mijn ding.

Waar ben je het meest trots op?

Op de aflevering van 3 Onderzoekt waarin we de vraag ‘Hoe is het om homo te zijn in Rusland?’ onderzochten. Het was vlak voor de Spelen in Sochi en er waren daar net ook een paar Greenpeace-activisten opgepakt. In Moskou ben ik op het een plein gaan staan met een bord waarop de slogan Smile If You’re Gay stond. En dat onder de regenboogvlag van de EO, daar ben ik echt trots op. We zagen dat het echt heftig was om daar te zijn wie je bent. Het was meteen ook het engste wat ik ooit gedaan heb.

Wat had je niet moeten doen?

Ik denk dat mijn vrouw hier een heleboel antwoorden op heeft, want ik heb zoveel gestoorde dingen gedaan. Maar ik noem het suikerexperiment dat ik vorig jaar voor Galileo (RTL 5) deed. Dat was zo heftig en dat ging bijna fout. Als ik zou weten dat het zo uit de hand zou lopen had ik het niet gedaan.

Zijn er dingen die je überhaupt nooit zou doen?

Ja, twee zelfs. Bungeejumpen is er een van. Ik heb vreselijke hoogtevrees en je zal zien dat net bij mij dat elastiek te lang is ofzo. En Adam zkt Eva VIPS zou ik ook niet doen. Los van dat ik al getrouwd ben, wil ik niet naakt op tv. De grens ligt bij een gestreepte eromheen, haha. (zoals hij onlangs bij RTL Boulevard aan de desk verscheen, red.)

Wie vind je een talent en moeten we in de gaten houden?

Ik weet niet of je Tim Hofman nog een talent mag noemen, maar ik vind hem echt een groot talent. Een intelligente jongen met humor en zelfspot en met verstand van tv-maken, dat is zeldzaam.

Waar kijk je zelf graag naar?

Naar humor. Louis CK bijvoorbeeld, de beste comedian terwereld. En ik kijk graag het liedje terug van Van der Laan en Woe van De Kwis. Heel knap hoe ze dat elke week doen. Oh, en ik kijk sowieso Arjen Lubach. Ik zou het heel tof vinden als hij het hele jaar door op tv zou zijn. Weet alleen niet of het voor die redactie haalbaar is, die werken ze zich daar echt uit de naad.

Minst leuk van het hebben van een bekende kop?

Met name dat je op momenten dat je het niet verwacht uit je bezigheid gehaald kan worden omdat mensen een selfie of handtekening willen. Ja, handtekeningenjagers bestaan echt nog!


likelove
user_46aed0c22a4b36748c55f5872d4a4eb98be7ee3e_avataruser_12b063dd63d6145e8c431f3285b52117f4dddfc8_avatar

Views

26

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Metro kruipt in de huid van een ander
Likeability of 5

Camera videoMetro kruipt in de huid van een ander

Met 'The Machine to be Another' In het FOTODOK in Utrecht kun je met behulp van virtual reality en een interactieve installatie ervaren hoe het is om eens iemand anders te zijn.

Foto van 'Lisa Vermeij'

17 OKT 2017

Altijd al willen weten hoe het is om in de huid van een ander te kruipen? Met 'The Machine to be Another' In het FOTODOK in Utrecht kun je met behulp van virtual reality en een interactieve installatie ervaren hoe het is om eens iemand anders te zijn.

Metro ging op onderzoek uit en kroop voor 5 minuten in de huid van Jerry, een bankier die in 2009 een psychose kreeg.

'The Machine to be Another' is een project van het kunstenaarscollectief BeAnotherLab. Zij hebben een interactieve installatie ontwikkeld, waarbij je met behulp van virtual reality kunt ervaren hoe het is om iemand anders te zijn. Door middel van fysieke aanraking wordt de beleving een echte optische illusie. Dit project is voortgekomen uit recent neurowetenschappelijk onderzoek naar de 'embodied experience', dat zich richt op het fysiek verplaatsen van jezelf in een ander.

Waarom zou je dat doen?

Hoe goed luister jij eigenlijk als iemand een persoonlijk verhaal vertelt? Het kan niet anders dan dat je afgeleid raakt door dingen om je heen. Dat is niet erg, maar sommige verhalen zijn zo intens, interessant, bijzonder of indrukwekkend dat je ze eigenlijk gewoon zelf moet beleven. Met het experiment van 'The Machine to be Another' worden al je zintuigen op scherp gezet en heb je de mogelijkheid om een verhaal helemaal in je op te nemen en beter te begrijpen.

Niet alleen zul je de gedachtegang van iemand anders beter begrijpen, maar uiteindelijk kun je jezelf ook beter begrijpen. Volgens de makers van het project (naam) vormen we onze identiteit op basis van de relatie met anderen en de sociale omgeving waarin we ons begeven. Om onszelf te kunnen begrijpen is het dus belangrijk om 'de ander' beter te begrijpen en empathie te ontwikkelen voor de situatie en gevoelens van anderen.

Welke verhalen kun je beleven?

Tijdens de 'beanotheryou' ervaring zijn er verschillende verhalen die je kunt beleven. Zoals die van Jonah, een van de half miljoen Nederlandsers die zich niet duidelijk man of vrouw voelt. Tijdens de 'beanotheryou' ervaring kroop ik in de huid van een succesvolle Utrechtse bankier genaamd Jerry, die in 2009 in een psychose terecht kwam. Hij is uiteindelijk in behandeling geweest in een kliniek en geeft nu les op de Hogeschool Verpleegkunde. Door op deze manier zijn verhaal te delen hoopt hij dat mensen beter zullen begrijpen hoe het is om met een psychose te leven.

Hoe was het?

Het hele experiment klinkt een beetje raar en dat is het ook. Raar en bijzonder tegelijk. Ik had nog nooit eerder virtual reality meegemaakt, maar aan dit experiment zat een extra dimensie: terwijl ik de video bekeek kreeg ik ook allerlei attributen aangeraakt, waardoor ik dezelfde handelingen als in de video kon ondergaan. Zo moest ik tijdens het experiment proberen om een boek te lezen, maar dat leek maar niet te lukken.

Voordat ik aan het experiment begon was voelde ik mij vrolijk en blij, maar na het experiment was er weinig meer over van deze bui. Ik voelde mij onrustig en opgejaagd Achteraf vertelde Jerry dat hij zich tijdens zijn psychose de hele tijd onrustig en eenzaam had gevoeld. Door de 'beanotheryou' ervaar je de dingen die Jerry ook heeft ervaren tijdens zijn psychose. Zo was het bijvoorbeeld onmogelijk om een tekst te lezen, iets waar Jerry gedurende zijn psychose ook last van had.

Het experiment is onderdeel van de Voorbij Wij en Zij tentoonstelling in het FOTODOK en is nog tot 20 oktober te bewonderen.


love
user_20afbd9672dd2a1fff6fe2030416b6d9dad19453_avatar

Views

81

Likeability of 6

@fetching_tigerss: ik sta liever niet voor de camera

Foto: Annegien Schilling @fetching_tigerss

Foto van 'Lisa Vermeij'

17 JUL 2017

Annegien (@fetching_tigerss) had op haar 13e binnen een halfjaar 100.000 volgers op Instagram. Inmiddels heeft de 17-jarige Annegien ruim 870.000 volgers die haar surrealistische portretten bekijken en deze week verschijnt haar eerste boek Imagine. Shoot. Create. Creatief fotograferen.

Annegien was 13 jaar oud toen ze een Ipod kreeg, die gebruikte ze vooral om foto’s te maken en ze met apps te bewerken. Ze zit nog gewoon op school, maar haar kunstwerkjes worden wereldwijd bekeken en dit jaar is ze uitgeroepen tot Beste Instagrammer van Nederland. Een verdiende prijs, want als je het Instagram account van Annegien bekijkt is het net alsof je door een sprookjesalbum bladert.

Annegien zweeft met ballonnen door de lucht, kruipt onder een deken van de zee en ze knuffelt met leeuwen. De populaire Instagrammer maakt alles behalve alledaagse kiekjes en juist die bizarre situaties zorgen ervoor dat je uren door haar Instagramfeed kan scrollen.

Het lijkt erop dat je een levendige fantasie hebt, waar haal je je al die ideen vandaan?
Ik haal overal inspiratie vandaan, maar ik kijk vooral heel veel om mij heen. Ik heb mezelf aangeleerd om in foto’s te denken. Ik zie vooral veel details, als ik bijvoorbeeld een leuk bosje zie dan slaan mijn hersenen dat op in een soort archief. Later koppel ik alles aan elkaar en bedenk ik hoe ik dit kan vertalen naar een foto.

Oog in oog staan met roofdieren, een roos die uit je rug groeit, hoe echt zijn je foto’s eigenlijk?
Ik wil zoveel echte dingen maken, laat ik zeggen 90% van de foto is echt. Als ik een idee heb met een foto op het strand, dan ga ik ook echt naar het strand om een foto te maken. Ik ga daar dan zelf liggen en ik maak een foto van de zee, het zijn de kleine dingen die ik bewerk.

We willen natuurlijk allemaal weten, welke apps gebruik je?
Ik gebruik vooral veel superimpose?

Geen photoshop? Geen speciale cursussen? En fotografeer je nog steeds met je Iphone?
Nee,ik heb alles zelf aangeleerd en gebruik echt alleen apps op mijn telefoon. Inmiddels gebruik ik wel een andere camera, ik fotografeer nu met een spiegelreflexcamera.

Hoe lang ben je bezig met een post?
Ik probeer elke drie dagen iets te posten, vanaf het moment dat ik een foto online heb gezet ben ik al bezig met de volgende post. Het bedenken van een concept en observeren. Met het shooten en bewerken ben ik ongeveer een uurtje bezig.

Voel je dan geen druk om continu iets te plaatsen?
Ja, ik ben altijd door aan het werken, maar dat is het creatieve proces en ik vind het leuk om te doen. Ik ga bijna op vakantie en dan moet ik ook foto’s maken. Het is voor mij creatief gezien niet mogelijk om vooruit te werken. Alles moet spontaan, dus ik plan ook nooit berichten in.

Zijn er dingen die je nooit zou posten?
Ik hou ervan om mijn grenzen op te zoeken, maar ik zorg er wel altijd voor dat ik mij niet te kwetsbaar opstel, ik geef mezelf nooit voor 100% bloot. En ik zal nooit iets posten dat politiek getint is. Ik vind niet dat je je je moet uiten over politiek op social media. Ook zal ik nooit mijn lichaam ofzo gaan bewerken en je zult ook niet snel andere mensen in mijn foto’s zien.

Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat perfecte plaatjes op Instagram een slechte invloed hebben op jongeren, hoe zie jij Instagram?
Wat vaak gedaan wordt is dat de nadruk wordt gelegd op mensen die foto’s posten, maar het publiek zou anders naar de foto’s moeten kijken. De meeste mensen kijken naar social media alsof het real-life is, naar mijn idee is Instagram één grote kunstgalerij, waar je al je highlights post. Als je zo naar foto’s kijkt is het juist heel interessant en inspirerend. Mijn foto’s zijn een knipoog naar de werkelijkheid, je weet al dat het ‘nep’ is.

Als je in de toekomst kan kijken hoe zie je jezelf dan? Ga je verder met fotografie?
Ik moet eerst nog even mijn examen halen, maar daarna wil ik denk ik naar de kunstacademie. Ik wil wel iets gaan doen met fotografie, maar wel iets breder dus misschien ook styling en grafische vormgeving.

'Voor de camera staan is eigenlijk niets voor mij'

Je maakt veel zelfportretten, zien we jou dan niet juist terug voor de camera?
Oh nee! Absoluut niet! Dat klinkt misschien gek, maar dat is echt niets voor mij, daar word ik heel ongemakkelijk van. Bij mijn foto’s heb ik zelf de regie in handen en weet ik goed wat ik doe.

Waar kwam het idee van een boek vandaan?
Ik werd een jaar geleden benadert door mijn uitgever. Eigenlijk past tekst niet zo goed bij mij, ik denk meer in beeld. En een boek is ook niet iets wat mensen van mij zullen verwachten, maar met mijn foto’s doe ik eigenlijk ook dingen die mensen niet van mij verwachten, dus ik dacht ja waarom niet.

Imagine. Shoot. Create. Creatief Fotograferen

Wat kunnen we van je boek verwachten?
In mijn boek leer je hoe je zelf het beste mooie foto's kunt maken. Het zijn eigenlijk drie fases, hoe je het best creatief door je camera kunt kijken, hoe je toffe concepten kunt bedenken en hoe je uiteindelijk de beste foto’s kunt maken. Het gaat niet zo zeer over de technische aspecten, maar meer over hoe creatief het meest uit een foto kunt halen.

Winactie

In haar boek geeft Annegien haar fotografie- en bewerkingsgeheimen prijs aan de hand van vele tips en voorbeelden. Wil jij kans maken op het boek van Imagine. Shoot. Create. Creatief fotograferen? Metro mag vier exemplaren weggeven. Download de Metro-app (als je hem nog niet hebt) en de rest volgt vanzelf!


like
user_63b1ca5e937b8fdebc300fdbb5b23c72ff4fa5a3_avataruser_f7ae7b9c0a0a98b80c34f68da7e056d752e11202_avatar

Views

90

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Japanse cultuur inspireert muzikant OIJ

Beeld: Hayo Eisinga

Foto van 'Ingelise de Vries'

30 JUN 2017

Hij is niet echt te definiëren als dj of band, maar zit er ergens tussenin. En dat beschrijft zanger, songwriter en producer Valentijn Crouwel ook niet echt: met een zelfgebouwde én duurzame lichtshow probeert hij als OIJ iets totaal nieuws.

Alleen in Japan

OIJ staat voor ‘only in Japan’, het land dat Valentijn inspireerde. „Ik hou van de cultuur daar”, vertelt hij aan Metro Lifestyle. „Aan de ene kant moet je er heel erg binnen de lijntjes kleuren. Overdag loopt men strak in pak en is men heel traditioneel. ’s Avonds komt er juist een extreem creatieve kant naar buiten. Die balans probeer ik ook met mijn muziek te vinden.”

Beeld: VOWTOW

Cinematische electropop noemt hij die muziek. „De eerste twee nummers van de show zijn liedjes-liedjes, vanaf het derde of vierde nummer wordt het eigenlijk een lange dancetrack. Daarmee krijg ik mensen lekker op gang. Dat is vooral fijn omdat ik nog niet de grootste artiest van de wereld ben: ik speel vaak voor een publiek dat mijn muziek nog niet kent. Nu hoeven ze niet aandachtig te luisteren, maar kunnen ze vooral lekker dansen.” Een goede sfeer creëren en mensen die genieten is het belangrijkst, volgens Valentijn.

Lichtshow

Voor de mensen die liever niet dansen, heeft Valentijn ook een creatieve oplossing bedacht: zijn show vindt plaats in een soort led-kooi. „Tijdens mijn show ben ik voornamelijk bezig, ik heb niet echt tijd voor interactie met mijn publiek. Als ik niet bezig ben met mijn toetsen, is het wel de drumpad of een track mixen.” Daarom bouwde hij zelf een kooi met verschillende lichten die voor een kleurrijke visuele show zorgen. „Ik had een tweede man op het podium nodig, dat is de led-kooi geworden.”

Beeld: Hayo Eisinga

Sinds zijn EP-release afgelopen woensdag heeft hij wat nieuws: de show is ook nog eens duurzaam. „Dat is een heel cool nieuw ding: ik heb een batterij die is opgeladen met groene energie in mijn studio. De liveshow die ik zelf doe is daardoor duurzaam.” Valentijn is er trots op. „Het is een positieve boodschap die ik naar buiten probeer te brengen. Hopelijk inspireert het mensen om outside the box te denken, of eigenlijk inside,want de batterij is een soort doos”, grapt hij. Realistisch is hij wel. „Ik zal de wereld als muzikant alleen niet redden. Maar als ik op het podium mensen kan inspireren, komen we samen een heel eind verder. We moeten aan onze toekomst denken. Ik wil dit steeds verder ontwikkelen om te kijken hoe dat beter kan.”

Beeld: Hayo Eisinga

Benieuwd naar de muziek? Je kunt OIJ's EP Wabi Sabi beluisteren op Spotify.


Views

45

Camera videoKarin Slaughter is gek op Nederland en wij op haar

Foto van 'Constance van Amstel'

22 JUN 2017

MTV Cribs is niks bij de lobby van het Amsterdamse Waldorff Astoria hotel: grote fauteuils worden er geflankeerd door enorme vazen met kakelverse bloemen, een keur aan deftig snoepgoed voor bij de koffie staat op een grote tafel uitgestald onder glazen stolpen en de grote, hoge ramen bieden uitzicht op een ruime stadstuin met hegjes.

Het ontbreekt de 46-jarige Karin Slaughter - die ook in dit hotel mag overnachten - duidelijk aan niets tijdens haar promotionele tripje aan ons land, en dat is niet zo gek: Nederland is dol op de succesvolle, Amerikaanse thrillerschrijfster. En zij op ons, zo blijkt als we even later tegenover haar zitten naar aanleiding van haar nieuwe boek Goede Dochter.

Je nieuwe boek Goede Dochter komt als eerste in Nederland uit. Waarom is dat?

„Mijn Nederlandse vertaalster is gewoon ontzettend snel! Ze vertaalt mijn boeken al bijna vanaf het begin en is de enige aan wie ik zelfs de ruwe, nog niet door de uitgeverij geredigeerde versie opstuur zodra een verhaal klaar is. Zij vindt het belangrijk om het verhaal zo goed mogelijk te kennen en stelt ook zeer gedetailleerde vragen als ze iets niet snapt. En dat is fijn, want niets is vervelender dan een slechte vertaling. En geloof mij: de Nederlandse lezers nemen geen blad voor de mond als er een keer iets niet klopt!”

Je hebt in Nederland inderdaad een ontzettend grote fanbase, enig idee hoe dat kan?

„Omdat mijn boeken voor Nederlanders heel herkenbaar zijn, denk ik. Mijn eerste reeks The Grand County speelt zich af in een klein dorp en een groot deel van Nederland is in feite een aaneenschakeling van kleinere steden en dorpen. Al die plaatsjes kennen types als de dorpsgek, de regelneef, de slet, de corrupte priester; iedereen bemoeit zich met iedereen.”

Je bent hier ook vaak. Hoe groot is de kans dat een van je boeken zich ooit in Nederland zal afspelen?

„Jaren geleden heb ik eens een boek geschreven, The Giftbook, waarin de ouders van een personage uit Friesland komen. En in Veroordeeld waren de moeder en oma Nederlands. Dat zijn leuke dingen en daar kan ik ook research voor doen, maar voor een heel boek weet ik simpelweg te weinig over de gebruiken en alledaagse dingen hier. Dat gaan lezers merken. Wat wel zou kunnen is dat ik een personage eens een bezoekje laat brengen aan Nederland.

tekst gaat verder onder de video

Je wordt ook nu weer overal aangekondigd als ‘the queen of crime’, wat vind je zelf eigenlijk van die bijnaam?

„Het eerste wat ik dacht toen ik het las was: oh, dat betekent dat ik oud ben. Wat dat betreft was ik liever the prinses of crime geweest! Maar ik moet het maar accepteren. Zo kreeg ik laatst ook een lifetime achievement award en dacht: maar daar ben ik toch nog veel te jong voor?! Maar toen ging ik eens door mijn boeken heen en zag dat ik 17 jaar bezig was en dacht: fuck, ik ben ook gewoon oud genoeg hiervoor! Ik ben vooral dankbaar dat mensen nog steeds zo geïnteresseerd zijn in mijn boeken.”

Op dit moment worden twee van je boeken vertaald voor televisiefilms. Waarom heeft dat zo lang geduurd?

„Omdat ik het eerste niet wilde. Ik zag dat er te veel veranderd moest worden aan het originele verhaal waardoor ik het niet meer herkende. Wat nu verfilmd wordt zijn twee losse verhalen, maar ik heb ook series geschreven. Het probleem daarmee was altijd dat tv-makers van elk boek uit een reeks een losse, op zichzelf staande afleveringen wilden maken, terwijl de hoofdpersoon juist door de gebeurtenissen verandert. Toen Breaking Bad een succes was, was Hollywood in shock: konden mensen zo lang hun aandacht ergens bijhouden? De komst van het binge-watchen heeft mijn blik op het verfilmen van mijn boeken wel veranderd.

Oh? Komt er dan ook een tv-serie aan over je serie-personages Will Trend of Sara Linton?

„Misschien… we zullen het zien..”, glimlacht Slaughter mysterieus terwijl ze van een simpel glaasje water nipt.

Het boek Goede Dochter ligt vanaf nu in de boekhandel.


Views

49

Nederlandse cameraman Planet Earth 2: enorme eer

Een slingeraapje in Guatamala./BBC

Foto van 'Constance van Amstel'

17 MAA 2017

De beelden van de Nederlandse natuurfilmer Michael Sanderson (33) zijn te zien in het fenomenale Planet Earth 2.

Is in Planet Earth zitten een droom voor elke natuurfilmer?

Ja, dat denk ik wel. Voor mensen die van natuurfilms houden is dit wel de top. Miljoenen mensen zien dankzij de BBC jouw beelden, dat is een enorme eer.

In de aflevering Jungles zien we zowel jouw beelden van de slingeraapjes in Guatemala als de rivierdolfijnen in Brazilië. Hoe lang ben je daar geweest?

Het waren twee verschillende expedities, waarvoor ik in totaal zo’n twee maanden op pad ben geweest. Ja, dat is vrij kort als je ziet dat er uiteindelijk maar een paar minuten van het materiaal in de serie te zien zijn. Natuurlijk zou ik wel een hele film over alleen die dieren kunnen maken. Maar BBC heeft van tevoren een script bedacht en daar moet je je aan houden.

Hoe gaat dat met zo’n script? Wilde dieren doen toch niet wat jij wilt?

Vooraf is er een soort storyboard waarop staat welke shots ze graag zouden zien. Soms lukt dat en soms ook niet. Dan moet je het zelf anders aanpakken. En soms zie je iets moois dat niet in het script staat, maar wat later toch gebruikt wordt in de serie. Uiteindelijk wordt het altijd anders dan van tevoren uitgedacht.

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit tijdens zo’n expeditie?

Toen we in Brazilië waren voor de rivierdolfijnen zaten we midden in het Amazonegebied. Op draaidagen stonden we in alle vroegte op zodat we nog in het donker per bootje naar de dolfijnen konden gaan zoeken. Je kan ze binnen tien minuten vinden, maar ook een hele dag zoeken zonder resultaat. Ik moest dit met een drone filmen, dus toen we ze hadden gevonden bestond er een kans dat als de drone eenmaal in de lucht was, de dieren alweer weg waren. Zo is elke dag weer anders.

Wat moet een natuurfilm hebben om aan te slaan?

Ten eerste moet het er heel mooi uitzien. Je moet denken: dit kan niet echt zijn. Het moet draaien om charismatische dieren die iets doen en het moet ergens beginnen en eindigen. Liefst met een beetje spanning. Het is soms net een feature film, maar dit is wat zich dagelijks afspeelt in de natuur. Dat laten zien is het belangrijkst.

Wat gaat jou te ver?

Ik vind dat het te ver gaat als je de dieren verstoort. Dieren hebben hun eigen manier om aan te geven hoe ver je kunt gaan. Maar eigenlijk zijn de beelden dan al niet meer bruikbaar.

Wat is het mooiste wat je ooit gefilmd hebt?

Dat was in Guatemala, bij dezelfde slingerapen als die te zien zijn in Planet Earth. Ik maak daarover nog een andere film voor National Geographic en tijdens het filmen daarvoor was ik getuige van een heel intiem moment tussen een moeder en een baby-aapje. Die moeder maakte een smakgeluidje zodat de baby wist dat ze moest gaan drinken. Ik zat daar alleen in die boom midden in die jungle van Guatemala en was getuige van dit intieme moment, het allermooiste ooit.

Je werkte ook aan De Nieuwe Wildernis. Moet je per se naar de andere kant van de wereld om mooie natuur te spotten?

Nee. Kijk maar eens naar een gewoon weiland, als je daar even gaat zitten dan spelen zich daar al zoveel drama’s af. Soms ga ik naar de andere kant van de wereld en zie ik amper beesten. En dan kom ik in Nederland en zie ik overal dieren. Ik denk dan: waarom ga ik nou weg?

Je filmt nu voor De wilde Stad, kan je daar iets over vertellen?

Het is weer van de producers van De Nieuwe Wildernis en Holland: Natuur in de Delta. Dit keer speelt het gewoon in Amsterdam en laat de dieren zien die in de stad leven. Het verhaal wordt verteld vanuit een kat die van huis gaat als de baas gaat werken. Hij laat je dan die dieren zien. Ik filmde bijvoorbeeld al eendjes die van het dak afspringen van 5 hoog. Dat was heel interessant om te filmen, vooral de reactie van mensen die het zagen!

Wat is je ultieme droom?

Wolven zijn voor mij al heel lang een van mijn topdieren, die vind ik zo mooi. Ik wil daar graag iets mee doen. Weet niet wanneer en waar nog. Ik maakte tijdens mijn studie een film over wolven die steeds meer vanuit Polen in Duitsland kwamen. Twaalf jaar later zijn ze ook in Nederland. Dat had ik niet verwacht. Wie weet kan ik straks die film hier wel maken.

Planet Earth II is vanaf nu te koop op dvd en blue ray

Win Planet Earth II met je eigen natuurfilmpje

Mussen in de tuin? Eendjes in het park? Ze kunnen je helpen. Wil jij kans maken op de blu-ray van Planet Earth II? Maak dan zelf een mooi natuurfilmpje van maximaal 1 minuut en stuur dat met je naam en huisadres naar Metro via marketing@metronieuws.nl. Die drie mooiste filmpjes krijgen de box thuisgestuurd.

Lees voor je begint nog even de tips van Michael Sanderson:

  • “Als je dieren filmt, is het vooral heel belangrijk vooraf een verhaal te verzinnen. Al zijn het maar drie shots: het heeft een begin en een eind nodig. Maak in elk geval totaalshot van het gebied waar het dier leeft, een establishing shot. Dat kan ook achteraf, maar het is belangrijk om naast close-ups ook een totaal beeld te laten zien.”
  • ,,En heel ook heel belangrijk: Als je een beest volgt, laat hem dan ook uit het scherm vliegen of lopen. We zijn geneigd het dier als door een verrekijker te blijven volgen, maar dat kan je niet snijden. Dat moet je altijd in je hoofd hebben. Hoe vertel ik het verhaal? Die vraag moet je onthouden.”

Views

0

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
Young Influential #4: Igrien Liu

Young Influential #4: Igrien Liu

Foto: Igrien Liu

Foto van 'Evie Westland'

2 MAA 2017

Jonge vloggers, bloggers en YouTubers zijn de nieuwe bekende Nederlanders. Wat drijft hen? Hoe verkopen zij zichzelf zonder authenticiteit te verliezen? Metro Lifestyle vraagt het aan hen in de nieuwe rubriek Young Influentials. Deze keer: Igrien Liu (30).

Blogger Igrien Liu ging van fiscalist naar fotograaf. Ze zei haar veilige baan in het fiscaal recht op en richtte zich vol op haar blog The Avantguardian; een luxury lifestyleblog met een focus op mode, reizen, beauty en eten. „Het is mijn passie: dit is waar ik voor wakker word in de ochtend.”

Foto: Igrien Liu

Wie?

Igrien is fotografe en content creator uit Amsterdam. Ongeveer twee jaar geleden startte ze met haar blog, sinds een half jaartje heeft ze het „professioneler aangepakt”. En dat betekent concreet: grote projecten in samenwerking met bekende merken. „Afgelopen week ging ik naar Los Angeles voor een show van Tommy Hilfiger en komende week vlieg ik naar New York met Sacha Shoes. Ja, ik mag niet klagen!”

Het gaat de Amsterdamse voor de wind. Zo werd ze vorig jaar door webshop Zalando uitgeroepen tot Creative Content Icon van Nederland. „Dat was een heel mooie bekroning op mijn werk.”

Creativiteit

Dat klinkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar hoe pak je zoiets dan in vredesnaam aan – zodat je op een dag kunt zeggen: ik stop met mijn baan en ga mijn geld verdienen met mijn blog? „Eigenlijk ging het heel geleidelijk”, legt Igrien uit. „Ik was altijd al bezig met mijn creativiteit, met name schrijven en fotograferen. Maar ik zag niet echt hoe je er financieel van kon rondkomen, dus ik zag het meer als een hobby. Tegenwoordig is dat wel anders: iedereen kan hier een business van maken.” En zo blijkt: iedereen met een internetverbinding en een flinke dosis creativiteit, kan een online influencer worden.

Zelf omschrijft Igrien haar stijl als „feminien, minimalistisch en een beetje edgy. Maar vooral gewoon heel vrouwelijk. Ze richt zich op de zogenaamde „professionele millennial”. Die heeft „wel wat geld te besteden, gaat lekker uit eten en maakt mooie reizen”. Ze snijdt ook serieuzere onderwerpen aan. „Denk bijvoorbeeld aan artikelen als: ‘Hoe vind je jouw passie’ of ‘Hoe overwin je een burn-out?’- maar wel áltijd met een positieve insteek.”

Foto: Igrien Liu

In deze rubriek wordt iedere maand een nieuwe Young Influential aan je voorgesteld op Metro Lifestyle. Wil je meer weten of je aanmelden? Mail dan naar metrolifestyle@metronieuws.nl.


Views

0

Young Influential #3: Chéréneffe Fleur

Young Influential #3: Chéréneffe Fleur

Foto: Instagram @chereneffefleur

Foto van 'Evie Westland'

7 FEB 2017

Jonge vloggers, bloggers en YouTubers zijn de nieuwe Bekende Nederlanders. Wat drijft hen? Hoe verkopen zij zichzelf zonder authenticiteit te verliezen? Metro Lifestyle vraagt het hen in de nieuwe rubriek Young Influentials. Deze keer: Chéréneffe Fleur (22).

Ze is nog jong, maar toen ze een fulltime baan aangeboden kreeg als Campain Manager bedankte Chéréneffe Fleur vriendelijk. Goed salaris, vaste inkomsten en zekerheid. In plaats daarvan koos ze ervoor om haar eigen online magazine te lanceren. Met succes, want inmiddels heeft ze al mensen in dienst.

FMLLE

De Rotterdamse Chéréneffe lanceerde iets meer dan een maand geleden haar online magazine FMLLE.nl – een platform met rubrieken als mode, beauty, eten, gezondheid, lifestyle en reizen. „Zo’n twee jaar geleden begon ik mijn eigen blog, waarin ik schreef over mijn dagelijks leven. Hoewel ik dat nog steeds heel leuk vind, raakte ik ook geïnspireerd door Amerikaanse bloggers en vloggers. En toen dacht ik: waarom zou ik zelf niet een site beginnen over datgene waar mijn interesse en expertise ligt?”

En zo geschiedde, een nieuw online platform was geboren. „Ik zat al in verschillende Facebookgroepen met meiden onder elkaar. FMLLE is eigenlijk een soort opvolger daarvan: vrouwen hebben een bepaalde vraag en krijgen van ons antwoord. Zo maken we bijvoorbeeld video’s waarin we mannen aanspreken op straat en vragen wat ze wel en niet leuk vinden aan vrouwen.”

Risico

Het gaat de jonge onderneemster voor de wind. Ze heeft inmiddels twee mensen in dienst en twee freelance schrijvers. „In het begin dacht ik: dat kan ik zelf ook allemaal wel. Maar daar ben ik van terug gekomen, ik denk dat ieders kracht ergens anders ligt.” Spijt van het afwijzen van een fulltime baan heeft ze geen moment. „Soms denk ik: heb ik wel de juiste keuze gemaakt? Het is natuurlijk een enorm risico wat je neemt. Toch doe ik liever iets wat ik écht leuk vind met een risico, dan dat ik altijd blijf twijfelen of ik de juiste beslissing heb gemaakt.”

Foto: Instagram @chereneffefleur

In deze rubriek wordt iedere maand een nieuwe Young Influential aan je voorgesteld op Metro Lifestyle. Wil je meer weten of je aanmelden? Mail dan naar metrolifestyle@metronieuws.nl.


Views

0