Versjes van Lars: liefhebben op rijm

28 november 2016 om 13:24Evie Westland
Versjes van Lars: liefhebben op rijm

Zijn studie journalistiek rondde hij wel af, maar het werd Lars van der Werf (29) al snel duidelijk dat werken als journalist niet zijn droombaan was. „Met alle respect voor jou, maar ik wilde niet andermans verhalen opschrijven. Ik wil mijn eigen verhalen maken.”

Die verhalen giet hij in de vorm van gedichtjes, toepasselijk de ‘Versjes van Lars’ gedoopt. Ik spreek de Rotterdammer in hart en nieren op, waar kan het ook anders, Rotterdam Centraal. Over de stugge leraren op de opleiding journalistiek, de kansen én de oppervlakkigheid van Instagram en lief doen tegen elkaar.

Kort maar krachtig

De Versjes van Lars kenmerken zich als kort maar krachtig en veelal met een liefdevolle boodschap. En ook: makkelijk te begrijpen voor een grote doelgroep. „Instappoëzie”, noemt de dichter het zelf. „Op deze manier kunnen mensen gemakkelijk kennis maken met dichten, om daarna verder te kijken.”

 
 

Ouderwets

Van der Werf volgde de School voor Journalistiek in Utrecht. Een mooie tijd, want hij hield er „vrienden voor het leven” aan over. „Maar soms ook zó ouderwets. Frustrerend kon dat zijn. Ik kwam er in een tijd dat de leraren nog niéts begrepen van internet. We deden ooit een voorstel om voor een schoolproject een digitale krant te maken, in plaats van een printeditie. Vonden ze niets: er moest ook een papieren editie bij.”

Zelf zag de versjesschrijver direct welke kansen social media boden, en nog altijd bieden. „Veel kunstenaars vinden het lastig om geld te verdienen met hun werk, terwijl het makkelijker dan ooit is om te publiceren. Je hebt niet per se een uitgever meer nodig om bekend te worden bij een groot publiek.”

 

Toen hij zelf een uitgever zocht voor het uitgeven van zijn gedichtenboekje, was hij al zo mateloos populair dat hij alleen een Tweet met de woorden „Ik zoek een uitgever” het wijde web op hoefde te slingeren. Binnen no time had hij drie aanbiedingen voor het uitgeven van zijn versjes in boekvorm.

#HebLief

Tegelijkertijd kan het ook oppervlakkig zijn, al dat ge-Instagram. „Mensen die puur en alleen bezig zijn met hoe succesvol ze zijn en wat ze allemaal krijgen van grote merken, dat vind ik zo’n leeg bestaan.”

Liever dan samenwerkingen aangaan met grote merken, verspreidt Van der Werf de boodschap „heb lief”. „Dat is een gedachte die wat meer uitgedragen zou mogen worden. Gelukkig heb ik nu een positie waarin ik anderen wijs mag maken wat ik vind.”