Rosan de Vos
Rosan de Vos Eten & drinken 28 jun 2018
Leestijd: 2 minuten

Albert Heijn geeft meer inzicht in voedingswaarden

Heb jij geen enkel idee hoeveel suikers je op een dag naar binnen werkt? Albert Heijn lanceert donderdag een onlinedienst waarmee het consumenten meer inzicht geeft in de hoeveelheid suiker, vezels, vetten en andere voedingsstoffen die in gekochte producten zitten. Bovendien brengt de supermarktketen klanten die dat willen ook alternatieve producten onder de aandacht die bijvoorbeeld minder zout of koolhydraten bevatten.

Foto: Albert Heijn

Dat doen ze middels de bonuskaart

Albert Heijn krijgt naar eigen zeggen steeds vaker vragen van klanten over welke voedingsstoffen in producten zitten. Klanten met een geactiveerde bonuskaart kunnen tijdens het afrekenen online meer informatie krijgen over de producten die zij hebben gekocht. Daarbij worden de voedingswaarden per 100 gram getoond en worden desgevraagd ook alternatieven geshowd die minder of juist meer eiwitten, suikers of voedingsvezels bevatten. De dienst is ontwikkeld in samenwerking met het UMC Utrecht.

Momenteel zijn er bijna vier miljoen gepersonaliseerde bonuskaarten van Albert Heijn in omloop. Daarvan zijn er circa 2,4 miljoen ‘actief’ in gebruik. De supermarktketen benadrukt dat er geen afspraken zijn gemaakt met leveranciers of producenten. Producten van het eigen merk krijgen ook geen voorkeursbehandeling, verzekert de grootgrutter. De verzamelde data gebruikt de keten verder puur om de dienstverlening aan klanten te verbeteren en wordt niet aan derden verstrekt.

Het doel? Inzicht geven

„We willen klanten de keuze geven. We gaan ze niet betuttelen", vertelt Buck van der Werf die bij de supermarkt verantwoordelijk is voor onder meer dit initiatief. Hij wijst er ook op dat het klanten vrij staat om feedback te geven en dat de dienst blijvend ontwikkeld zal worden. Ook wil hij kwijt dat Albert Heijn niet de boodschapper is van wat wel en niet gezond is. „Het gaat om inzicht, niet om een claim op gezondheid."

Prof. dr Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: „In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.