30 dagen geen dierlijk eten met de Vegan Challenge

30 maart 2017 om 05:59Ingelise de Vries
30 dagen geen dierlijk eten met de Vegan Challenge
Beeld ter illustratie: Colourbox

Twee keer per jaar is het weer een maand lang buffelen voor een groep Nederlanders. Ze doen mee aan de Vegan Challenge.

Tijdens de Vegan Challenge eten zo’n 20.000 Nederlanders niet alleen geen vlees en vis, maar laten ze ook zuivel, eieren en gelatine links liggen. Compleet plantaardig dus. Dertig dagen lang, is de uitdaging. Waarom?

Beeld: Colourbox

Word je er een doorgeslagen gekkie van?
Dat is niet de bedoeling. De challenge is niet bedoeld om je een hypergezonde fitgirl te maken, de focus ligt vooral op dierenleed. Of eigenlijk het verminderen ervan. Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je dertig dagen lang op een blaadje sla knabbelt. Dat blijkt in de praktijk ook vaak niet het geval: „De gemiddelde persoon eet slechts 1 procent van wat er beschikbaar is. In het begin voelt het misschien alsof je veel moet opgeven, maar het tegenovergestelde is waar. Je gaat juist veel meer smaken, keukens en gerechten uitproberen. Wij eten nu veel gevarieerder dan ooit tevoren,” vertelden de dames van Go With The Glow ons.

Wat eet je dan wel?
Als je gewend bent om veel zuivel, vis en vlees te eten, kan het nog best lastig zijn om lekker te eten én je voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook daar is de challenge voor bedoeld. Van vieze vette burgers tot chocoladetoetjes en natuurlijk ook gewoon een gezonde Hollandse maaltijd: de recepten worden je gewoon voorgeschoteld.

Beeld: Colourbox

Is dat niet saai?
Dat ligt helemaal aan jezelf! Net zoals dat je elke dag aardappels groenten en vlees kunt eten, kun je ook in een veganistische sleur raken. Maar op een andere manier koken, kan juist zorgen voor nieuwe inspiratie en compleet nieuwe gerechten. „Het grappige aan deze mythe is dat saai eten niets te maken heeft met wát je maakt, maar hoé je het maakt. Zo kunnen je spruitjes met de juiste specerijen proeven alsof ze net van de barbecue afkomen. Als je eten saai is, dan heeft dat dus meer te maken met een gebrek aan fantasie in plaats van een gebrek aan ingrediënten”, vertelde vegan crossfitter Cilla Zwarts-Voogd ons al eens.

En als het me nou niet lukt?
Je hoeft niet bang te zijn een boze menigte met rotte tomaten achter je aan te krijgen: jij bent de enige die bepaald wat en wanneer je eet. De challenge is vooral bedoeld om je een handje te helpen. Als je in een onoplettend moment toch een keer dat softijsje op smikkelt, zal niemand boos op je worden.

Als het me nou niet bevalt?
Dan schotel je jezelf gewoon lekker weer aardappelen, groenten en een verse gehaktbal naar oma’s recept voor.

Beeld: Colourbox

Aanrader? Metro Lifestyle vroeg vier mensen die het probeerden.

Michelle (26): Na een paar jaar flexanist te zijn geweest was het tijd voor een nieuwe uitdaging: de vegan challenge. Dat ging me heel goed af, tót ik na een week of vier de ingrediënten van mijn ontbijtgranen nog eens bekeek: shit, honing! Maar hey, 99% vegan eten is nog altijd meer dan ik ooit deed!

Leander (30): Als soort van goed voornemen ben ik op 1 januari gestart met 50 dagen vegan. Vooral om te kijken hoe dat is, en of het mogelijk is om mijn eetgewoontes te veranderen. Ik at vaak vlees omdat dat nou eenmaal zo ‘hoorde’. Nu ik gestopt ben met dit ‘dieet’ merk ik dat ik daadwerkelijk een ander patroon heb. Nu eet ik nog twee a drie keer per week vlees. En ik mis het niet.

Femke (20): Ik deed vooral mee uit nieuwsgierigheid en als uitdaging voor mezelf - niet omdat het beter was voor het milieu of voor de dieren (terwijl ik destijds wel al zes jaar vegetariër was). Ik denk dat ik het daarom ook niet heb volgehouden, omdat ik geen gegronde reden had.

Sabine (25): Ik deed mee met de Vegan Challenge omdat ik mezelf wilde uitdagen. Ik wilde zien of het me makkelijk af zou gaan en hoe ik me zou voelen bij het actief afstand nemen van dierlijke producten en het leed dat ermee gepaard gaat. Het ging me uiteindelijk zo goed af dat ik het doorgezet heb en nu al anderhalf jaar vegan ben.

Metro Lifestyle’s vegan favoriet

Spaghetti met basilicum-spinaziesaus

Beeld: Ingelise de Vries

Nodig:
- 300 gram (verse) pasta
- Twee tenen knoflook
- Twee eetlepels verse gember (geraspt)
- Een blikje kokosmelk (mijn voorkeur gaat uit naar volle kokosmelk, maar light werkt ook prima)
- Een theelepel suiker
- Een theelepel citroensap
- Een halve theelepel zout
- Een flinke snuf zwarte peper
- Chilipoeder naar smaak
- Een zak verse spinazie
- Wat blaadjes basilicum
- Olijfolie
- Cashewnoten, pijnboompitjes of een ander knapperig ingrediënt om mee te garneren

Hoe?
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Pers de knoflook en rasp de gember boven een pan met een beetje olijfolie en fruit beide 3 tot 5 minuten.

Voeg de kokosmelk, suiker, citroensap, knoflook (geperst), zout, peper en chilipoeder toe, roer goed door en breng zachtjes aan de kook. Voeg nu de spinazie toe en wacht tot deze geslonken is op middelhoog vuur. Voeg dan de basilicum toe en laat de pan een minuut of vijf op het vuur staan.

Pureer de boel nu in een blender of met een staafmixer. Doe de pasta en de saus in dezelfde pan en warm nog even door. Garneer op het bord met de cashewnoten of pijnboompitjes.