Dennis Mons
Dennis Mons Fit & gezond 7 apr 2022

Interview tussen ‘bankaardappel’ en Arie Boomsma: hoe word je fit?

In de afgelopen twee jaar hebben velen van ons stilgezeten door covid. Trainer en Vondelgym-eigenaar Arie Boomsma geeft ons een aantal tips om weer een beetje in vorm te geraken, en je hoeft écht niet meteen bruut aan de slag.

„Er zit een soort vanzelfsprekendheid in dat mensen een sportschool binnenlopen, want ze moeten van zichzelf ‘iets’ doen om te bewegen. Dan wordt het soms snel heel saai. Er komt vaak een dagelijks ding tussen en dan is het snel al klaar. Het is een jojo-effect. De vraag is: waaróm willen we trainen? Een atleet traint voor een wedstrijd, of om een bepaalde prestatie te leveren.”

U en ik? Niet bepaald. En daarom vroegen we Arie Boomsma om hulp.

In gesprek met Arie Boomsma

Arie Boomsma wordt terecht gezien als een van de topcoaches van Nederland. De trainer én presentator heeft menigeen gemotiveerd om te bewegen. Zeker nu niet onnodig, aangezien veel van ons de afgelopen twee jaar stil hebben gezeten. We gingen even rondhollen met een tractorband met Boomsma voor wat pointers. (We gingen niet echt rondhollen met een tractorband, want het kan te gek ook.)

Waarom moeten we weer aan de slag? Ik zat wel lekker.

„Het is belangrijk om te bewegen. Niet alleen voor je gezondheid, maar ook om een beetje positief te blijven en het leven te kunnen leven dat je wilt. Heb je zittend werk, dan heb je energie nodig. Misschien wil je beter slapen of je hebt last van somberte? Dat zijn allemaal redenen om een bepaald type beweging te kiezen dat bij je past. Het stelt je in staat om optimaal te leven.”

Goed punt, maar hoe gaan we onszelf motiveren?

„Wacht vooral niet op motivatie. Dat komt en gaat. De ene dag wil je dingen doen en de volgende dag niet. Ik geloof enorm in het opbouwen van gewoontes en in beweging. Dingen die je elke dag kan doen. Dan hoef je niet steeds in de sportschool te zitten. Het is een kleine checklist om elke dag in even in beweging te blijven komen. Daarnaast ga je ook verstandiger eten en je slaapt beter; dan voel je je machtig. Het werkt.”

Moeten we dan ook zeulen met tractorbanden?

„Nee, joh. Het kan zo simpel zijn. Dat je bijvoorbeeld wat harder loopt als je de hond uitlaat. Of dat je niet altijd de roltrap pakt, maar een gewone trap. Of dat je de fiets wat verder van het station wegzet, of je auto helemaal achterin parkeert waardoor je even een stukje moet lopen. Zo sprokkel je snel een half uur bij elkaar. Op die manier zijn er voortdurend kansen in je dag om extra te bewegen.”

Helpt het om naar een sportschool of vereniging te gaan?

„Absoluut kan ik aanraden om naar een sportschool of vereniging te gaan, maar mensen hoeven niet te denken dat ze een sportschool moéten bezoeken. Wat we wel hebben gemerkt is dat in die omgeving verbintenis is. Het is als een niet uitgesproken afspraak tussen bezoekers en het houdt ze gaande. Het is echt wel beter dan wat mensen in hun eentje deden in coronatijd met pannen en wc-rollen.”

Hoe vind je uiteindelijk ritme?

„Het is een soort Pavlov-effect. Er zijn allemaal rituelen, en doe die zo mogelijk altijd op eenzelfde tijdstip. Je pakt je spullen bij elkaar en je pakt je fiets of de auto en je gaat naar ‘sport’ toe. Het maakt je klaar; ‘nu gaan we wat doen!’. Het is ook belangrijker dat je in ‘beweging’ denkt dan in trainen, dat is veel beter vol te houden. Desnoods ga je even in je trappenhuis rennen. Dan krijg je momentum.”

Veel mensen raken gestrest in een sportschool, vrind!

„Je moet daar niet naartoe gaan en denken, ‘oh dit is wat mensen dan doen’. Dat hou je gewoon niet vol. Zoek dus eerst uit wat je leuk vindt om te doen. Als je veel achter een bureau zit qua werk, kan ik me voorstellen dat het fijner is om een andere discipline te kiezen die de boel rechttrekt. Dans, pilates, klimmen. Die dingen zijn voor sommigen veel vanzelfsprekender dan een sportschool.”

Maar we zijn nogal lastig van de bank te duwen qua motivatie.

„Het is mijn adagium geworden: vergeet motivatie, bouw gewoontes. Voor mij is het een dagelijkse normaliteit terwijl het voor anderen misschien klinkt als een straf. Maar als ik een keer niet goed slaap, en dus nauwelijks train, is er geen man overboord. Ik maak me daar dan niet druk over. Dat geeft ook enorm veel rust.”

Hoe vind je de tijd?

„Wat enorm helpt is mijn trainingen in mijn agenda te zetten. Ik schrijf ze op als een afspraak. Als het er staat, dan ís het er. Anders zijn er zoveel prioriteiten dat beweging al snel geen ruimte krijgt. Dan haak je af, want het leven zit al te vol. Dan vraag je je af: Waar ga ik dat tussen wringen? Maar als ík het opschrijf in mijn agenda staat de training gewoon vast. Daar wijk ik niet van af. Dan moeten andere dingen wijken.”

Zijn er kleine lifehacks?

„Er zijn allerlei methodes, zoals de pomidory-oefening. Dan zet je een wekker die je er om de zoveel tijd erop wijst op te staan als je veel zittend werk doet. Ik snap wel dat mensen dat niet prettig vinden als ze in de flow zitten qua werk. Zelf geloof ik veel meer in beweging als bijvoorbeeld een kannetje water pakken of je printer in een andere ruimte zetten zodat je moet lopen. Maar neem ook zeker een smartwatch (als het kan, red.) met notificaties die je helpen herinneren om op te staan of ademhalingsoefeningen te doen.”

Maar heb jij weleens off days?

„Ja natuurlijk. En dat laat ik ook lekker gaan. Het kan ook funest worden als je je daar schuldig over voelt. Mijn kinderen leken afgelopen week een estafette te doen om verkouden en wakker te zijn midden in de nacht. Dan voel ik me de volgende dag ook wel eens zwaar. Toch ga ik dan wel even op mijn fietsje zitten om mijn hartslag omhoog te krijgen. Maar er zijn genoeg dagen dat ik gewoon ‘s avonds alleen een ademhalingsoefening doe.

Wat kun je ons bankaardappelen nog meer meegeven?

„Het mooiste van deze twee jaren, waarin het toch somberte en mineur was, vind ik wel dat er qua sport en trainen een verandering is geweest. Het gaat niet alleen om uiterlijk, sixpacks en bikini’s, maar dat mensen ook trainen voor hun leven. Om soepel en positief te worden en hun weerstand te versterken. Dat zijn veel meer duurzame motivaties.

Mocht je alsnog een stok achter de deur nodig hebben, Arie Boomsma staat elke dag in zijn Vondelgym.

Dít is het effect van een week niet sporten op je mentale gezondheid

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Interview tussen ‘bankaardappel’ en Arie Boomsma: hoe word je fit?
Sluiten