Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Fit & gezond 11 mrt 2022

Voeding onder de loep: merk je plantaardig eten vooral in je portemonnee?

In de rubriek Voeding onder de loep delen we een wetenschappelijke kijk op voeding en gezondheid. Het internet staat vol met claims over deze twee brede onderwerpen, maar klopt de info wel? Met behulp van verschillende experts bieden we duidelijkheid. De vraag die vandaag centraal staat: is vegan eten duur, en merk je het dus vooral in je portemonnee?

Je kunt er bijna niet omheen deze week: het is de Nationale Week Zonder Vlees. Dit jaar oppert de organisatie ook om zuivel te laten liggen. Een week voornamelijk vegan eten dus – is dat niet hartstikke duur? Metro sprak erover met Lisa Stelenpool. Steltenpool is diëtist met een focus op plantaardig eten.

De impact van plantaardig eten

Dat geen vlees en geen zuivel eten goed is voor het milieu, blijkt uit de cijfers die we vinden op de website van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. De organisatie stelt dat je wanneer je als volwassene deze week geen vlees en zuivel eet, je 150 liter water, 121 kilometer autorijden, 770 gram dierenvlees en 2,4 kilo zuivel bespaart.

Naast de impact die vegan eten op het milieu heeft, laat Steltenpool weten dat er ook veel lichamelijke voordelen bij deze plantaardige eetwijze komen kijken. „Onderzoeken laten zien dat mensen die vegan eten minder kans hebben op overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. In mijn praktijk zie ik dit ook. Het wordt makkelijker om af te vallen en bloedwaardes te verbeteren.” Los van de lichamelijke voordelen hoort Steltenpool ook regelmatig van haar cliënten dat zij zich beter voelen over zichzelf. „Ze voelen zich beter, omdat ze iets goeds doen voor de planeet en niet langer bijdragen aan dierenleed.”

Hoe duur is vegan eten?

Maar dan de hamvraag: is vegan eten duurder dan wanneer er wel af en toe een stukje vlees of zuivel op jouw bord ligt? Dat is volgens de diëtist moeilijk in te schatten. „Het ligt er volledig aan hoe het eetpatroon wordt samengesteld. Koop je de nieuwste hippe vegan producten en ga je wekelijks uit eten bij een vegan restaurant? Ja, dan ben je waarschijnlijk duurder uit. Maar stel je vervangt de zalm voor kikkererwten, dan zal je een besparing merken in je portemonnee.”

Het ligt er volgens Steltenpool ook aan hoe gezond je eet. „Broccoli is duurder dan een zak chips. Ook noten, zaden, fruit en groenten zijn duur, vergeleken met snoep en koek. En bio-industrie vlees en zuivel wordt weer kunstmatig goedkoop gehouden, terwijl je voor de plantaardige variant de echte prijs betaalt.”

Supplementen bijslikken

Een ander punt om op te letten, is dat je als veganist een aantal supplementen moet bijslikken om goed gezond te blijven. Dat komt omdat sommige vitamines niet (voldoende) in plantaardige voeding aanwezig zijn. „Voedingsstoffen die niet (voldoende) in plantaardige voeding aanwezig zijn, zijn vitamine B12, vitamine D en het omega 3-vetzuur DHA. Deze raad ik dan ook allemaal aan om als supplement bij te nemen.” Deze supplementen kosten uiteraard ook geld.

Volgens Steltenpool is dat echter geen reden om niet veganistisch te eten. „Veel andere voedingsstoffen krijg je juist een stuk meer binnen met een vegan levensstijl. Vezels, bio-actieve stoffen, foliumzuur, vitamine C en magnesium bijvoorbeeld.”

Vegan eten met een klein(er) budget: zo doe je dat

Wil jij meer veganistisch eten, maar wel zo goedkoop mogelijk? Steltenpool geeft een aantal praktische tips om het bedrag op het supermarktbonnetje zo laag mogelijk te houden.

  • Aanbiedingen in de gaten houden. Er zijn vaak 1+1 acties met vegan zuivel en vleesvervangers. Steltenpool: „Vleesvervangers kun je invriezen en bij zuivel kan je kijken hoe lang het houdbaar is en vervolgens een tactisch aantal inslaan.” Metro checkte deze week de folders, en dit weekend scoor je nog veel aanbiedingen in verschillende supermarkten. Je kunt dus direct gebruikmaken van deze tip.
  • Low-budget gerechten. Volgens de diëtist zijn er genoeg vegan gerechten die je goedkoop kan inslaan. Denk aan een curry met goedkope ingrediënten zoals ui, wortel, tomatenblokjes en rode linzen.
  • Vlees vervangen door peulvruchten. In de supermarkt zijn vlees en vleesvervangers duurder dan peulvruchten. Vervang het stukje (vega)vlees voor bonen, linzen of kikkererwten om goedkoper uit te zijn.
  • Koop in bulk. Dat klinkt tegenstrijdig, maar een grote pot pindakaas van 650 gram is per kilo goedkoper dan een kleinere pot. Dat geldt vaak ook voor noten, zaden, granen en gedroogde peulvruchten.
  • Verspil niets. Volgens Steltenpool wordt ongeveer negen procent van ons voedsel weggegooid. „Dat is zonde van het eten, maar ook zonde van het geld. Door hier alert op te zijn bespaar je ook.”

Het vorige artikel uit deze rubriek vind je hier.

Voeding onder de loep: is een vleesvervanger uit de supermarkt een gezonde keuze?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
Voeding onder de loep: merk je plantaardig eten vooral in je portemonnee?
Sluiten