Lisa en Shirah
Lisa en Shirah Fit & gezond 20 nov 2017 / 07:32 uur

Dit kun je NU doen als je gestrest bent

Om je minder gestrest te voelen, hoef je niet meteen een ticket naar een tropisch oord te boeken of een cursus mindfulness te volgen. Er zijn ook kleine oplossingen die je vandaag nog helpen.

Vertraag in plaats van versnel

Als je het druk hebt, is het heel verleidelijk om alles zo snel mogelijk en het liefst tegelijk te doen. Zoals een mail beantwoorden terwijl je een boterham eet en bellen als je op de fiets zit. Juist op de momenten dat je je gestrest voelt, is het verstandig om het tegenovergestelde te doen: vertragen. Doe alles wat je moet doen, zo langzaam mogelijk. Bijna in slow-motion. Loop langzamer dan normaal, eet langzamer dan normaal, praat langzamer dan normaal en rijd langzamer dan normaal.

Verveel je 5 minuten

Vervelen is waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt als je het druk hebt. Toch is het juist een goed idee. Het is dé manier om te ontspannen en nieuwe ideeën op te doen. Leg alles voor 5 minuten (of langer!) aan de kant en kijk naar buiten, dagdroom of sluit even je ogen. Gun jezelf ook minimaal één avond per week vrij. Alleen kijken naar een legere agenda maakt je al minder gestrest.

Lees ook: de 7 beste manieren om je leven te versimpelen

Ruim op

Niet voor niets is minimaliseren populair. Minder spullen geeft namelijk meer rust in je hoofd. Opruimen is een slimme manier om je snel meer ontspannen te voelen. Neem een paar minuten de tijd om je bureau zo netjes mogelijk te maken. Gooi onbelangrijke dingen weg en geef alles een vaste plek. Of geef je huis een kleine make-over door hoek voor hoek op te ruimen. Zelfs in de trein kun je minimaliseren: deel je tas opnieuw netjes in en gooi weg wat je niet nodig hebt.

Schud je lichaam

Je collega’s, medereizigers of familieleden kijken je misschien gek aan als je ineens je lichaam begint te schudden. Niets van aantrekken, want het is een hele effectieve manier om te ontstressen. Je focust je zo even op iets anders en je maakt je spieren losser.

Tip: met je handen als kommetjes op je ledematen kloppen, is ook een goede manier om te ontspannen.

Zet je telefoon uit

De telefoon wordt ook wel een ‘sta-in-de-weg voor geluk’ genoemd. Het kan je continu het gevoel geven dat je iets moet. Van reageren op WhatsApp tot het scrollen door Instagram. Door je telefoon uit te zetten, heb je minder prikkels en dus minder stress. Iets minder rigoureus: je notificaties uitzetten en je telefoon op stil zetten.

Lees ook: zo ben je vandaag geen slaaf van je smartphone

Schrijf je gedachten op

Schrijf alles wat je niet wilt vergeten, moet doen of waar je je druk om maakt op een leeg vel papier. Piekergedachten worden zo concreet, waardoor je het later meer van een afstand kunt bekijken. Het helpt ook om jezelf iedere dag een vast piekerkwartier te geven, in de ochtend of in de avond. Zo beperk je de tijd dat je je ergens druk om maakt.

OVER ZENZOEKERS

Wij, Lisa en Shirah, schrijven voor Metro over de 1001 manieren om je meer ontspannen te voelen in het openbaar vervoer met mindfulness, meditatie en yoga. En nee, dat hoeft echt niet zweverig te zijn! Op Zenzoekers.nl kun je onze zoektocht naar meer zen in ons dagelijks leven volgen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit kun je NU doen als je gestrest bent
Sluiten