Dit is waarom we impulsaankopen en miskopen doen
Als je online shopt, lonkt een ogenschijnlijk eindeloos aanbod tegen (doorgaans) zachtere prijzen dan in fysieke winkels. Daardoor is de verleiding soms nauwelijks te weerstaan: het recept voor impulsaankopen én miskopen.
Dat blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Billink.
Online de meeste miskopen
De voornaamste reden dat ‘we’ graag shoppen via het internet, is het vinden van de laagste prijs (56 procent). Andere redenen zijn tijdbesparing doordat je niet naar de winkel hoeft te gaan (51 procent) en het grotere assortiment en ruimere keuze in bijvoorbeeld maten (37 procent). Dat je online doorgaans binnen een paar muisklikken een bestelling hebt gedaan en de prijzen lager zijn, maakt de kans op impulsaankopen groter.
Met name uitverkoop en hoge kortingen maken ons vatbaar voor impulsaankopen. Vooral jongeren (18-34 jaar) zijn hier gevoelig voor: 87 procent van hen geeft aan weleens impulsaankopen te doen, vaak uit verveling of vanwege het volgen van trends. Maar online vinden ook de meeste miskopen plaats. 43 procent van de ondervraagden heeft in de afgelopen zes maanden een miskoop gedaan. In bijna driekwart van de gevallen ging het om een online aankoop. Het gevolg: een overdaad aan retourzendingen en frustratie over het terugkrijgen van het aankoopbedrag.
Prijsbewust online
Volgens het onderzoek zijn Nederlanders online extra prijsbewust. De voornaamste reden dat een aankoop wordt gestaakt, is dat de verzendkosten te hoog zijn (65 procent) of dat er onverwachte extra kosten zijn, zoals niet goed van tevoren gecommuniceerde verzendkosten (39 procent). Daarnaast zegt 31 procent een aankoop niet door te zetten als het betaalproces onveilig aanvoelt. Ook onzekerheid over het product (29 procent), een onduidelijk retourbeleid (29 procent) en het verplicht aanmaken van een account (28 procent) spelen een rol in het afhaken.
Het aanbieden van de gebruikelijke betaalopties is de belangrijkste factor die bijdraagt aan het vertrouwen in een webshop (62 procent), gevolgd door gratis retourneren (60 procent), benaderbare klantenservice via verschillende kanalen (43 procent) en veel positieve recensies met minimaal vier van de vijf sterren (41 procent). Achteraf betalen (39 procent) werd genoemd boven een retourtermijn van minimaal 30 dagen (31 procent) en duidelijke weergave van het bedrijfsadres (20 procent).
De Alpen zijn toeristen zat: tijdsloten en gedragscodes moeten de rust terugbrengen
Zo kwamen fraudeurs weg met maandenlang gratis reizen in het ov
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F2022-05-18-220204.161.jpg)