NSMBL.nl
NSMBL.nl Lifestyle 10 apr 2020 / 10:00 uur

Thuisworkouts niets voor jou? Ga touwtjespringen

Nu we aan huis gekluisterd zitten, vliegen de thuisworkouts ons om de oren. Is het niks voor jou om oefeningen van een schermpje te volgen of wil je nog iets meer cardio in je workouts? Ga dan touwtjespringen. Daar word je niet alleen blij van, je wordt er ook behoorlijk fit van.

Touwtjespringen heeft namelijk meer voordelen dan je denkt (behalve voor je onderburen).

Voordelen van touwtjespringen

We kennen touwtjespringen natuurlijk nog van het schoolplein op de basisschool. Maar niet alleen op het schoolplein wordt fanatiek gesprongen, ook tijdens CrossFit- en bokslessen komt de beweging terug. Touwtjespringen is makkelijk en effectief en daarom de perfecte oefening voor thuis. Daarnaast heeft het ook nog talloze voordelen, wij zetten de belangrijkste op een rij.

1. Veel en snel calorieën verbranden

Met touwtjespringen verhoog je je hartslag en daarmee verbrand je dus snel calorieën. Het is fijn dat je zelf de intensiteit kunt bepalen bij deze oefening. Wil je snel springen of liever wat langzamer? Het kan allemaal, maar met stevig doorspringen verbrand iemand van zeventig kilo ongeveer 744 calorieën per uur. Wel even volhouden dus.

2. Coördinatie en motoriek verbeteren

Niet alleen verbrandt je snel veel calorieën met touwtjespringen, ook verbeter je je coördinatie en motoriek. Veel boksers gebruiken de oefening omdat je een precieze timing nodig hebt en handen en voeten goed moeten samenwerken. Het helpt om je boven- en onderlichaam te laten samenwerken met je brein. Wil je je balans en coördinatie verbeteren? Pak dat touw dan maar uit de kast.

3. Spieren en botten versterken

Uit een onderzoek van het Journal of Applied Physiology blijkt dat de botdichtheid van jonge vrouwen, die drie keer per week tien sprongen maakten voor zes maanden lang, toenam. Dat betekent dat je spieren en botten enorm versterken van touwtjespringen. Tijdens het touwtjespringen wordt niet alleen je core aangesproken, ook je schouders, armen en rugspieren worden getraind. En natuurlijk gebruik je ook je beenspieren.

4. Kan altijd en overal

Hét allergrootste voordeel is misschien wel dat je altijd en overal kunt touwtjespringen. Als je een springtouw hebt, kan je direct aan de slag. Perfect voor als je nu dagen thuis zit of even een oefening buiten wilt doen. Natuurlijk wel met voldoende afstand.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Thuisworkouts niets voor jou? Ga touwtjespringen
Sluiten