Ingelise de Vries
Ingelise de Vries | LinkedIn Lifestyle 17 jan 2020 / 13:44 uur

Zo ben je het Blue Monday-gevoel voor

Komende maandag is de meest miserabele dag van het jaar. Althans, zo voelt het voor veel mensen. Maar je kunt dat ellendige gevoel een beetje voorblijven.

De derde maandag van januari wordt altijd uitgeroepen tot de meest deprimerende dag van het jaar. We zijn hersteld van de feestdagen, onze goede voornemens blijken toch niet goed te werken en de dagen zijn nog steeds net even wat te kort. Wouter de Jong, auteur van de Mindgym-reeks, heeft tips.

Geef eraan toe

Zo adviseert hij om maar gewoon toe te geven aan het ellendige gevoel. „Het krampachtig nastreven van geluk en positiviteit is juist het recept om diep ongelukkig en pessimistisch te worden", legt hij uit. Juist door het los te laten word je sneller vrolijk. Je blijft een stuk minder hangen in wat er niet goed gaat!

De wijsgeer weet ook dat je gelukkiger én succesvoller bent als je wat vaker geeft. De tip? Geef volgende week eens wat meer. Je krijgt er doorgaans een goed gevoel van. Ons advies? Begin dit weekend al met oefenen. Ook als je het geluid van het draaiorgel in de winkelstraat éigenlijk verschrikkelijk vindt.

Dankbaarheid

Een beetje positiviteit kan je ook helpen op Blue Monday. Je moet dus niet gaan forceren dat alles leuk moet zijn, maar kunt je klaagzang ook een positieve draai geven. De Jong adviseert na elke klacht een zin toe te voegen met iets waar je dankbaar voor bent. Bevalt het goed? Trek deze gewoonte door! Door elke dag minimaal drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent, wordt het leven een stuk leuker.

En je goede voornemens dan?

En die goede voornemens, moet je die dan maar laten zitten? Zeker niet! Het kost namelijk best wat tijd om een goed voornemen ook echt uit te voeren. Vaak bijna een jaar, zegt oud-judoka en fitcoach Shareen Richardson. „Voor je een gewoonte helemaal eigen hebt gemaakt, ben je drie tot negen maanden verder." Een beetje geduld en discipline is dus wel nodig. Geef jezelf gerust even de ruimte om blue monday, maar probeer er een blije dinsdag van te maken.

Om je goede voornemens toch waar te maken, heeft Richardson ook wat tips. „Houd focus!", is de belangrijkste. „Bedenk een plan en houd je daaraan. Bedenk ook hoe, wat en waarom je wil veranderen." Bij bedenken hoe je iets wil veranderen, is het slim een terugvalstrategie te maken. „Wil je stoppen met roken maar word je verleid in de kroeg? Misschien moet je de komende tijd even niet naar de kroeg. Soms is het goed om het te ontwijken tot de nieuwe gewoonte erin zit. Zodat je de verleiding kunt weerstaan."

Terugval? Niet erg!

Een terugval is overigens niet erg, maar geef vooral niet op. Vooral niet als het nieuwe jaar pas drie weken is begonnen. „Stel je plan steeds bij, je zit er niet aan vast. Misschien zijn de stappen die je maakt te groot of juist te klein."

En bedenk dat een terugval niet erg is. „Je mag vallen en opstaan, dat is heel menselijk. In het begin zul je steeds je gedachten erbij moeten houden, we zijn geprogrammeerd om dingen op een bepaalde manier te doen. Een terugval is niet erg: als je de slechte gewoonte maar niet weer oppakt. Een te grote maaltijd, dat ene sigaretje of een weekje niet sporten is niet erg. Het is wel erg als je weer terugvalt in je oude ritme."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Zo ben je het Blue Monday-gevoel voor
Sluiten