Sarah Sitanala
Sarah Sitanala Lifestyle 15 feb 2019 / 19:00 uur

Zien we liever films met een boodschap?

De Amerikaanse filmindustrie is misschien wel de meest opzienbarende miljoenenindustrie ter wereld. In Hollywood worden jaarlijks honderden films geschreven, geregisseerd en geproduceerd. Rode lopers worden uitgerold, en prijzen uitgereikt. De afgelopen tijd heeft de industrie het echter zwaar te verduren gehad.

Zo stonden de Golden Globes van 2018 volledig in het teken van Metoo. De sterren verschenen in het zwart op de rode loper, om blijk te geven van hun steun aan de slachtoffers van seksuele intimidatie.

De cast van Three Billboards Outside of Ebbing. / AFP
De cast van Three Billboards Outside of Ebbing. / AFP

Verandering

Het lijkt erop dat het zware weer waarin de industrie verkeert, leidt tot meer aandacht voor films met een klein budget. Zo verschenen er de afgelopen jaren films in de bioscoop met betrekking op thema’s over homoseksualiteit, racisme, en verslaving. Denk aan Call Me By Your Name, Beautiful Boy, Green Book, The Favourite, Ben is Back, en het pas verschenen If Beal Street Could Talk. Is dat waar wij als kijkers meer behoefte aan hebben. Een goed verhaal, met een sterke boodschap. In plaats van de onbereikbare Hollywood-glamour?

Volgens filmjournalist Nico van den Berg is de filmindustrie, net als elke andere industrie altijd aan verandering onderhevig. „De industrie is voortdurend aan het veranderen. Kijk naar Hollywood in de jaren dertig, veertig, zestig, zeventig en tachtig. Iedere periode heeft zo zijn eigen gevoeligheden. De terugkeer naar een bepaalde moraal is in elke tijd weer anders.” Van den Berg vervolgt dat de focus van het filmmaken wellicht wel iets verschoven is. „We staan nu meer stil bij gender, ras en metoo.”

Berber Hagedoorn, media- en cultuurwetenschapper en universitair docent Media Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen benadrukt dat de filmindustrie als belangrijke taak heeft een goede representatie te vormen van onze maatschappij, „in z’n sociale en culturele talrijkheid.” Hagedoorn vervolgt dat Hollywood-films voornamelijk worden geproduceerd voor een bepaalde groep. „De laatste jaren hebben we gezien dat bepaalde minderheidsgroepen – bijvoorbeeld vrouwen – steeds beter vertegenwoordigd zijn.” Het is volgens van Hagedoorn een positieve ontwikkeling „en draagt bij aan een gevoel van bewustzijn en het debat.”

Transparantie

Onder meer het openlijk delen van en meer transparantie over ongelijkheid, zoals bijvoorbeeld de verschillen in salarissen en het feit dat er meer kansen zijn voor mensen met talent dragen hieraan bij. „Door verbeteringen in digitale technologieën en media platformen is het laagdrempeliger geworden om belangrijke vaardigheden in het maken van films te leren, te ontwikkelen, en ook content zelf makkelijker te delen met een groter publiek en daarmee weer in het oog te springen bij investeerders.”

Want marketing is een belangrijk onderdeel voor het aan de man brengen van films, zegt ook van den Berg. „Een film als BlacKkKlansman is wellicht anders dan andere films over dit onderwerp, maar de marketing was gewoon goed.”  Hagedoorn sluit zich hierbij aan: „Om ‘kleinere’ films aan de man te brengen is het cruciaal dat initiatieven op grote schaal worden gedeeld via social media en op andere belangrijke platforms. Ook media-aandacht voor meer diversiteit en inclusiviteit is hierbij belangrijk.”

Onlangs speechte actrice Natalie Portman in het kader van Time’s up: ‘Als er in een groep waar jij deel van uitmaakt alleen mensen zitten die op jou lijken, verander dan van groep. Schaam je als je collega’s er hetzelfde uitzien’. „Het delen van deze initiatieven op bijvoorbeeld Instagram draagt ook in belangrijke mate bij aan impact” aldus Hagedoorn.

Het publiek

Tot slot is ook de smaak van het publiek zeer bepalend. „Mensen willen verhalen zien over zichzelf die lijken op de wereld waarin zij leven” zegt Hagedoorn. „Daar is al heel lang behoefte aan, en de industrie gaat daar ook steeds meer op in.” Wellicht dat daarom "kleinere" art house films wisten aan te slaan bij een groter publiek én critici. Films als Call me By Your Name en Moonlight wisten daarin te slagen. „Een film als Moonlight – met een kleine productie en een laag budget – laat ook nog eens zien hoe veel talent er onder makers uit minderheidsgroepen te vinden is.

Iris van Vliet, freelance scripteditor en docent scenario schrijven aan de online schrijversacademie, laat weten dat er de afgelopen jaren inderdaad meer films zijn verschenen met een sterke maatschappelijke boodschap. „Daar zijn waarschijnlijk meerdere verklaringen voor. Het is zelden zo dat daar een eenduidige verklaring voor te geven is.” Van Vliet vervolgt dat het filmaanbod altijd een sterke relatie heeft met ontwikkelingen op maatschappelijk niveau en „daarom sterk verbonden is aan tijdsgeest.”

De filmindustrie beweegt mee met de behoefte van de ‘consument’. „Filmmakers staan onder druk om de grenzen op te zoek en met nieuwe vertellingen te komen. De kijker is veeleisender geworden” aldus van Vliet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Zien we liever films met een boodschap?
Sluiten