Lifestyle

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Kerstcadeautjes vol foto's. / Smartphoto.nl

Advertorial

7 DEC 2018

Voor wie de vorige eeuw nog heeft meegemaakt: het ontwikkelen van je fotorolletje was me nogal een spannende gebeurtenis. Hoeveel foto’s zouden er nu weer onscherp zijn?

Meteen maar terug naar nu, de tijd waarin we onze (smartphone)foto’s overal op terug kunnen zien. Bij de één blijven al die plaatjes standaard op het mobieltje terug te vinden - vervolgens wordt vergeten ze ook elders op te slaan – bij de ander komen de vakantie-, baby-, trouw- en wat-voor-gelegenheid-dan-ook-foto’s op tal van fotoproducten terug.

14 miljoen klanten

Wat is er op dit moment, zo aan het einde van het jaar, allemaal op fotoproductgebied te vinden? Dat kun je het beste vragen bij Smartphoto.nl, dat je eerder dit jaar misschien nog kende als Webprint. Nu maakt Smartphoto.nl onderdeel uit van een Europees bedrijf dat jaarlijks 14 miljoen klanten in 14 landen bedient. Het concern timmert behoorlijk aan de weg met ‘grootste assortiment’, ‘snelle levering’, ‘hoogste klantbeoordeling’ (gemiddeld 4 sterren) en ‘tevredenheidsgarantie.

Metro stelde Smartphoto.nl de vraag wat er in 2019 qua trends onder de fotoproducten allemaal aan komt. Het eerlijke antwoord: ,,Dat kunnen we niet beantwoorden. De wereld van fotoproducten stopt nooit. Wat er op dit moment allemaal speelt, weten we uiteraard wel.”

Belangrijke momenten

Smartphoto heeft twintig jaar ervaring in thuislevering van die fotoproducten. Juist, net vanaf die tijd dat de fotorolletjes aan het verdwijnen waren. Het bedrijf speelt in op belangrijke momenten als de verjaardag, Sinterklaas, de komst van een baby, huwelijk, Valentijn, Moederdag, Vaderdag, zomersfeer, back to school en – nu uiteraard – de kerstperiode. Smartphoto produceert in een grote fabriek alles zelf en vult bestaande producten als fotoboeken en wanddecoraties continu aan met nieuwe designs en uitvoeringen.

Tips

Dit zijn de tips van Smartphoto.nl om met een voldaan fotogevoel het volgende jaar binnen te stappen.

1 Heel populair: de kerstkaarten met glanzend reliëf en daardoor een extra luxe effect (van uiteraard jouw foto’s).

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

De luxe persoonlijke kerstkaarten.

2 Speciaal voor de decembermaand ontwikkeld: een sneeuwbol (je weet wel, die je zo leuk kunt schudden) met je persoonlijke foto.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

De sneeuwbol.

3 Voor de echte liefhebben is er de populaire kersttrui. Uiteraard ook te personaliseren met een leuke quote of tekst bij smartphoto.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

De kersttrui.

4 Nieuw: fotomagneten voor aan de wand, ook verkrijgbaar in retrodesign.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Magnetische wanddecoraties.

5 Nieuw (2): foto’s in een doosje. Zo worden je mooie herinneringen bewaard in een doosje met hip design. Retrofoto’s in een doosje zijn te personaliseren met een achtergrondkleur, design of bijpassende tekst.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Foto in een doosje.

6 Altijd te vervangen: telefoonhoesjes. Smartphone.nl merkt dat deze het hele jaar door worden vernieuwd. Voor een persoonlijk hoesje kun je dus altijd terecht.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Tele'foto'hoesje.

7 Bundelen maar: mensen vergeten nogal eens om hun foto’s ‘ergens op te zetten’. Niet opslaan kan natuurlijk funest zijn (daar gaat je lachende baby of ultieme festivalmoment). Smartphone.nl merkt dat steeds meer mensen de foto’s toch weer willen bundelen in een (digitaal) fotoboek. Tja, dat inplakken in een album, da’s al even verleden tijd.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Fotoboeken anno 21e eeuw, vormgegeven op de computer.

8 Personaliseren: consumenten hebben steeds vaker de wens om dingen te personaliseren. Zo maak je je mok of muismatje extra bijzonder. Maar wat smartphoto ook ziet: er ontstaan hele gepersonaliseerde kersttafels, met bijvoorbeeld een eigen sticker op een wijnfles. Menukaartjes en servetten bevatten natuurlijk familiefoto’s en de glazen zijn met een persoonlijke tekst gegraveerd.

De wereld van fotoproducten stopt nooit…

Gepersonaliseerde wijnfles.

Winactie

Om vrolijk het fotojaar uit te gaan, houden Smartphoto.nl en Metro een winactie. 25 mensen maken kans op 50 euro shoptegoed (inclusief gratis verzending en verwerking). De winnaars kunnen hun tegoed tot en met 31 maart 2019 verzilveren. Ga naar Metronieuws.nl/winacties en maak kans!

Kortingscode

Behoor je straks niet tot de winnaars? Profiteer op Smartphone.nl dan met Metro’s kortingscode METRO30. Op alle artikelen, op de cadeaubonnen na, krijg je tot en met 31 december 2018 30 procent korting als je deze feestmaandcode invult.


Links seksreacties op Instagram leiden naar virus

Instagram/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

Wie op Instagram niet alleen naar de foto's kijkt, maar bij grote accounts ook wel eens de reacties doorspit is ze waarschijnlijk wel eens opgevallen: de zogenaamde seksreacties.

Verslaafd aan mijn verhaal

Schaars gekleede modellen - tenminste, dat beweert hun profielfoto - reageren op tal van posts met teksten als: „Wedden dat jullie allemaal verslaafd raken na mijn verhaal? 👅" Verder is er een link bijgevoegd.


Pastoor 5 jaar in de cel als leider van hackersbende

Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

Je associeert de kerk misschien niet direct tech-nerds, maar ze zitten er wel. Dat hebben ze in de Verenigde Staten ontdekt op nogal opvallende wijze. Een pastoor zit daar nu vast vanwege hacken.

Hackersbende

De in Kazachstan geboren Vitali Kortsjevski (53) is pastoor, die buiten werktijd om betrokken was bij een groep hackers. Deze gaf hij de opdracht om in te breken bij Amerikaanse financiële persbureaus, zoals Business Wire, Marketwired en PR Newswire, zo weet Reuters.


De lente is begonnen, en hierom maakt ons dat blij

De koeien rennen enthousiast de wei in. / Foto: Campina

Foto van 'Sarah Sitanala'

21 MRT 2019

De lente is begonnen! Naast het feit dat het langer licht blijft buiten, de temperaturen omhoog gaan en de zon zich (hopelijk) vaker laat zien, betekent het voor sommige beroepsgroepen ook de start van een seizoen hard werken. Denk aan ijsverkopers, strandtenten, en foodtrucks, maar ook aan boeren en bloemententoonstelling Keukenhof. Naast het harde werken, lijkt de zon ook bij te dragen aan ons geluksgevoel. We zijn meer op zoek naar gezelligheid, zijn energieker en een stuk vrolijker. Of lijkt dat maar zo?

Belangrijke dag

Voor de boeren is het een belangrijke dag omdat de koeien voor het eerst dit jaar weer naar buiten mogen. Zo keek ook boer Coen uit naar de zogeheten weidegang, die traditiegetrouw op de eerste lentedag van het jaar plaatsvindt. „Het was best spannend, ik was ook wel zenuwachtig omdat ik bang was dat er iets fout zou gaan.” „Maar", zo vervolgt de boer, „alles ging goed. De koeien waren dolenthousiast en renden met zijn alle de stal uit, de weide in.”


7x: dit moet je doen in Helsinki
Likeability of5

6x: dit moet je doen in Helsinki

Foto: Pixabay

Foto van 'Maartje Hensen'

20 MRT 2019

Bij een Scandinavische stedentrip denk je misschien niet zo snel aan Helsinki en dat is jammer. Vaak wordt Helsinki gezien als handige plek om de boot naar Tallinn te pakken, maar deze stad heeft veel te bieden. Er is voor elk seizoen wel iets te zeggen, maar sneeuw maakt zo’n stad natuurlijk extra magisch. Hier zijn zeven dingen die je niet mag missen in Helsinki.

Naar de sauna

Het woord ‘sauna’ komt uit het Fins, dus het komt misschien niet als een verrassing dat de Finnen ontzettend van sauna’s houden. Voor de Finse mensen is een sauna dan ook geen luxe, maar een levensbehoefte. Er zijn meer sauna’s dan auto’s in Finland – dat geeft je misschien een beetje een idee van de saunagekte. In Helsinki zijn Allas Sea Pool en Löyly (wat letterlijk de stoom van de opgieting betekent) de populairste sauna’s. In de publieke gemixte ruimtes is badkleding verplicht, maar in de privésauna en de aparte mannen- en vrouwensauna mag je lekker naakt. Voor de Finse mensen is de sauna ook een sociale aangelegenheid, dus kijk er niet raar van op als iedereen met een biertje in de hand zit te kletsen in de hitte.


like
user_eb7bdb30df70229d67808da1810f25b4efc5bd2e_avatar

Likeability of5

Waarom maken wij selfies?

Foto van 'Anke Horstman'

19 MRT 2019

De meest gemaakte foto, maar wellicht ook de meest gehate van allemaal. Ja, ik heb het natuurlijk over de selfie. Hoe kan zoiets populairs ook zoveel aversie teweegbrengen? Wat doet het met je (reputatie) om zo’n foto te posten? Laten we dat eens nader bekijken…

Miljoenen of miljarden selfies per dag!

Recentere cijfers kon ik niet vinden, maar in 2016 werden er al 95 miljoen foto’s per dag geplaatst op Instagram. Holy moly! Als daarvan een kwart als selfie geplaatst werd, dan gaat het dus al om ruim 20 miljoen selfies per dag. Gezien de groei van Instagram en Snapchat sinds 2016, kun je je voorstellen hoeveel kiekjes we van ons zelf maken!


lol
user_b813bdc1492e6438db65972a8444f71a0ece22af_avatar

Hoe je je werk meer betekenis geeft

Foto van 'Lisa en Shirah'

19 MRT 2019

Het is vroeg in de ochtend en na een paar keer snoozen kom je met moeite je bed uit. ‘Waar doe ik het allemaal voor?’, denk je misschien. Een teken dat het tijd is om je werk meer betekenis te geven. Met deze vijf tips lukt dat.

1. Ontdek je drijfveren

Een hoger salaris zorgt er niet voor dat mensen harder gaan werken, bleek uit onderzoek van gedragseconoom Dan Ariely. Maar wat dan wel? Als je niet gemotiveerd bent, is het slim om te kijken wat je drijft. Waarvoor blijf je langer op kantoor? Waar kom je überhaupt je bed voor uit? Het is misschien cliché, maar door jezelf regelmatig deze vragen te stellen, voorkom je dat je er te laat achterkomt dat je dingen doet die je alleen maar energie kosten.


#86 'Dat mens is echt aartslui!'

Jelle denkt mij een groot plezier te doen met 'de lekkerste taco's van Amsterdam', maar ik zit vooral met Rottige Rosa... / Unsplash

Foto van 'Maud'

18 MRT 2019

Maud heeft een raar gevoel bij Rosa; een meisje dat haar vriendje Jelle middenin de nacht opbelde en daarna ook nog eens een hartje onder zijn foto op Instagram plaatste. Ze heeft het tot haar dagtaak gemaakt om via social media uit te vinden wie die Rosa is en wat ze van haar vriendje moet. Ondertussen is ze het luie gedrag van Rochella spuugzat. Nog altijd voert haar zwangere vriendin geen klap uit en voor Maud barst dan ook de bom. Ze heeft Rochella gesommeerd om haar spullen te pakken en te vertrekken. Iets waar Maud’s beste vriendin Jessie enorm van schrikt. ,,Je hebt een zwangere vrouw op straat gezet?!”

Ja… ik heb een zwangere vrouw op straat gezet. Als Jessie het zo hardop zegt schrik ik er zelf eigenlijk ook een beetje van, maar als ik er eerlijk over nadenk heb ik er geen spijt van. „Tsja, inderdaad. Maar het is niet alsof ik het haar niet duidelijk heb aangegeven toch? Ik heb er meerdere keren iets van gezegd. Het lijkt wel alsof ze het niet wil begrijpen. En waarom moet ik überhaupt verantwoordelijk zijn voor haar wel en wee? Ik heb haar de kans gegeven om iets anders te zoeken, maar ik krijg het idee dat ze het allemaal wel best vindt verder. Dat mens is echt aartslui!”

Na een beetje heen en weer geklets lijkt Jessie mijn kant te kiezen. „Ik had misschien wel hetzelfde gedaan als ik jou was”, geeft ze schoorvoetend toe. „Maar waar gaat ze nu dan heen?” Ik val stil. Ik heb eigenlijk geen idee. Nog altijd ken ik niet echt familie of andere vrienden van Rochella en Levi is natuurlijk absoluut geen optie. Ik slaak een diepe zucht. „Ik ga straks wel even met haar praten.”


Spotify: Apple zorgt voor oneerlijke concurrentie

De Spotify-app op een iPhone/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

17 MRT 2019

Het is hommeles tussen de twee grote muziekstreamingsdiensten Spotify en Apple Music. Laatstgenoemde wordt er namelijk van beschuldigd voor oneerlijke concurrentie te zorgen door de belasting die het apps laat betalen.

Het eerste jaar betaal je als bedrijf dertig procent, daarna wordt het vijftien als je via de App Store een abonnement afsluit. Volgens Spotify-topman Daniel Ek worden zij er zo toe gedwongen om hun abonnementen duurder te maken, wat ze voor klanten onaantrekkelijker maakt dan Apple Music.

Officiële klacht


De ultieme roadtrip door Marokko!
Likeability of5

De ultieme roadtrip door Marokko!

Foto: Pixabay

Foto van 'Maartje Hensen'

13 MRT 2019

Marokko is een land met veel verschillende landschappen, die allemaal indrukwekkend en fotogeniek zijn. Wij reizen twee weken door Marokko en zien gave plekken, zoals een steenwoestijn en een pittoresk vissersdorp. Maar het mooist is onze roadtrip van Marrakech naar de Merzouga-woestijn. Dit zijn de vijf absolute hoogtepunten die je niet mag missen:

Marrakech

Natuurlijk begin je je reis door Marokko met het verdwalen in een medina (het oudste gedeelte van een stad). Er is online al genoeg over geschreven, maar je moet zeker naar een tuin (Le Jardin Secret is een aanrader), door verschillende souks (marktjes) lopen, tajine eten (en olijven!) en een hamam bezoeken. Helaas kan je de beroemde Ben Youssef Madrasa – oude universiteit – pas weer in 2020 bezoeken in verband met restauratie.


love
user_eb7bdb30df70229d67808da1810f25b4efc5bd2e_avatar

For real? De eerste genderneutrale virtuele stem...

Foto van 'Anke Horstman'

12 MRT 2019

Hij/zij/wij/het is er! Q: ’s werelds eerste genderneutrale ‘Voice’ die een einde moet maken aan genderdiscriminatie in de technologie. Wait, what? Ja, echt. Een genderneutrale Siri zeg maar. Of we dat echt nodig hebben? De makers van Q vinden van wel…

Q is gemaakt door het bedrijf VIRTUE, het creatieve bureau van VICE Media (dat laatste kennen we allemaal wel, denk ik). VIRTUE zegt: „Techbedrijven gaan uit van een voorkeur van gebruikers voor een vrouwelijke stem in bepaalde scenario’s en een mannelijke stem voor andere doeleinden. Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat gebruikers zich zo comfortabeler voelen en het de gebruiksvriendelijkheid verhoogd. Zo wordt de mannelijke stem gebruikt in autoritaire rollen, zoals apps voor bankieren en verzekeren, en de vrouwelijke stem in dienstbare rollen, zoals Alexa en Siri.”

Hmm… ik luister…


#85 'Je hebt een zwangere vrouw op straat gezet?!"

Als Rochelle in bed ligt, duik ik weer in mijn rol van FBI-agent. Opnieuw scroll ik de social media accounts van Rosa door. En tot mijn grote verbazing staat haar Instagram account ineens op openbaar!

Foto van 'Maud'

11 MRT 2019

Maud's broertje blijkt uiteindelijk achter het verrassings-Valentijnspakket te zitten. Als Maud en Jelle het ‘Valentijnsgezeik’ achter zich hebben gelaten en Jelle op de bank ligt te knorren, gaat zijn telefoon. Maud kijkt op het scherm en ziet een naam die haar direct de kriebels geeft, ondanks dat ze geen idee heeft wie het is: Rosa. Maud transformeert in een toprechercheur om uit te zoeken wie die Rosa eigenlijk is. Ondertussen irriteert ze zich steeds meer aan de zwangere Rochella die nog steeds niet uitvoert. Als Jelle een nieuwe foto op Instagram heeft gezet slaat Maud haar hart over. Er staat een hartje onder de foto. En de afzender kunnen jullie wel raden...

„Waarom plaatst een onbekende chick een hartje onder een foto van mijn vriend? Ja, die foto is een hartje waard, maar volgens mij ben ik de enige die een hartje mag plaatsen?!," roep ik naar Rochella die uiteraard nog steeds op de bank ligt. „Rustig nou, het is maar een emoji hè. Als het echt iets zou betekenen deed Rottige Rosa dat niet zo in het openbaar,” zegt ze. We hebben Rosa ondertussen gebombardeerd tot Rottige Rosa. Op de één of andere manier voelt het altijd fijn om mensen die ik niet mag een stomme bijnaam te geven.

„Ik ga hem nu bellen!" roep ik. „Ik ben er klaar mee. Ik moet weten wie die meid is!” Rochella trekt mijn telefoon uit mijn handen. „Nee, laat het gaan! Je maakt het hier alleen maar erger mee. Het is maar een reactie. Ze heeft hem niet ten huwelijk gevraagd. Chill een beetje.” Ondertussen zet ze een muziekje op mijn playlist met 90-00’s nummers. Toeval of niet; het tweede nummer dat komt is Roses van Outkast! Dat nummer heb ik vroeger grijs gedraaid, maar nu kan ik het niet aanhoren. „Zie je wel, het is een teken!”


Zelfs kippenhouder Ruud doet een weekje zonder vlees

Foto van 'Ingelise de Vries'

11 MRT 2019

Maandag begint de Nationale Week zonder Vlees. Heel Nederland wordt opgeroepen om de ossenworst en speklapjes even te laten staan en te kiezen voor de vegetarische keuken. Goed voor het milieu én je schijnt enthousiast te worden van de vleesloze gerechten.

„Elke dag vlees eten is echt allang niet meer van deze tijd”, antwoordt bedenker Isabel Boerdam op de vraag waarom ze dit initiatief heeft genomen. „En als je eenmaal een week lang vegetarisch hebt gegeten dan zie je dat het super makkelijk is. Maar veel mensen eten uit zichzelf niet zo snel vegetarisch, dus dan weet je niet wat je ermee moet. De Nationale Week Zonder Vlees laat ze het beste van de vega keuken zien.”

Bewuster eten


Ook Apple komt met vouwbare telefoon

Ook Apple komt met vouwbare telefoon

/ ANP

Foto van 'Metro'

7 MRT 2019

Na Huawei en Samsung - en het onbekendere Oppo - komt ook techgigant Apple met een vouwbare telefoon. Corning, de hoofdleverancier van het glas van Apple, werkt momenteel aan glas dat ook ver genoeg kan buigen.

Het bedrijf, gekend van zijn Gorilla Glass, schat dat het klaar zal zijn voor de markt tegen de tijd dat vouwbare smartphones ‘mainstream’ worden. Dit kan makkelijk nog enkele jaren duren. Apple investeerde zeker 200 miljoen dollar in de onderzoekstak van Corning.

Problemen


Wel of niet reizen naar anti-LHBT-landen?

Wel of niet reizen naar anti-LHBT-landen?

Foto: Pixabay

Foto van 'Maartje Hensen'

6 MRT 2019

Reizen is altijd politiek. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil in sterkte van paspoorten wereldwijd. Als LHBT’er is er nog een politieke laag, want in bijna de helft van alle landen ter wereld is homoseksualiteit strafbaar. In een aantal landen staat er zelfs de doodstraf op. Maar betekent dit nou dat je als LHBT’er de helft van de wereld niet kan zien? Dat je al die landen moet boycotten en maar moet gaan zitten wachten op betere tijden? Wij vinden van niet!

Over politiek gesproken

Twee weken geleden heeft Xavier Bettel, de openlijk homoseksuele premier van Luxemburg, tijdens de Europees-Arabische top in Egypte iets schokkends gedaan. Hij sprak zijn Arabische collega’s aan op de anti-LHBT-wetgeving van het Midden-Oosten. “In veel van uw landen zou ik de doodstraf kunnen krijgen”, zei Bettel nadat hij vermeldde dat hij met een man is getrouwd. Daarop volgde een ijzige stilte, volgens de tweet van een aanwezige journalist. Bettel reageerde op de tweet: “niks zeggen was voor mij geen optie”.


Een jongen aan het gamen.

Afschuw om 'weerzinwekkend' verkrachting-videospel

Een jongen aan het gamen. Unsplash

Foto van 'Metro'

5 MRT 2019

Een nieuw videospel waarin een verkrachting kan worden nagebootst heeft voor veel ophef gezorgd. In het spel staat het verkrachten van vrouwen centraal, ook kan de speler gebruikmaken van elementen als necrofilie en pedofilie.

Boycot

Gebruikers van het spel ‘Rape Day’ spelen een serieverkrachter met als taak vrouwen aan te randen, verkrachten en doden, om door te stromen naar een volgend level. De maker van het spel zegt dat het spel perfect past bij de ‘vier procent van sociopaten’ onder de bevolking. „De zombies in het spel eten mensenvlees warm, en verkrachten bruut, maar jij bent de gevaarlijkste van allemaal” aldus de maker.


Dit is de populairste gameconsole van Nederland

Foto van 'Anke Horstman'

5 MRT 2019

Even heel zwart/wit gezien: gameconsoles definiëren wie je bent, waar je van houdt en hoe je in het leven staat. De keuze die je maakt, maakt je automatisch onderdeel van de groep: de Nintendo, PlayStation of Xbox-groep. Net als motorrijders, groet je elkaar bij het passeren. Bij een verjaardag vraag je altijd eerst wie welke console heeft, zodat je daarna een kringetje kan vormen en de rest tactisch kan uitsluiten. Want de personen die een andere console hebben gekozen, dat zijn maar rare lui.

In dat opzicht hebben consoles nogal wat weg van voetbalclubs, en lijken gamers soms op een groep fanatieke supporters. Deze branche wordt daardoor ook erg competitief. Dus wie wint nu de strijd tussen de drie grootmachten? Wij vroegen ons af welke consoles het populairst zijn in Nederland, en wat we daarvan kunnen leren in vergelijken met andere landen.

Een stukje voorgeschiedenis


#84 Afgelopen week was ik een social media stalker

Nou ik denk dat dit zo ongeveer mijn look was toen ik die reactie op Instagram zag. Al lijkt dit meisje totaal niet op mij hoor, maar wat moet ik nou?! / Pexels

Foto van 'Maud'

4 MRT 2019

Maud heeft een Valentijnspakket gehad van een geheime aanbidder. Hoewel ze zelf vooral nieuwsgierig is van wie het pakket kan zijn, vindt haar lover Jelle het vooral helemaal niks dat ze geen flauw benul heeft. De romantische Valentijnsavond die zij tweetjes hadden moeten hebben, veranderde in een nukkige avond waarin Jelle zelfs boos op haar werd! Als ze uiteindelijk het ‘Valentijnsgezeik’ naar de achtergrond is verdwenen en Jelle op de bank ligt te knorren, gaat zijn telefoon. Maud kijkt op het scherm en ziet een naam die haar direct de kriebels geeft, ondanks dat ze geen idee heeft wie het is: Rosa. Wat moet Rosa van Jelle op dit tijdstip?!

Ik heb mijn talent als rechercheur de afgelopen weken uit de kast getrokken. Natuurlijk heb ik niets tegen Jelle gezegd. Ik weet dat je écht in de allergiezone van een man gaat zitten als je hem gaat vragen wie dat was die hem gebeld had. Helemaal als het zijn kleine nichtje van 13, een dronken collega of gewoon een oud klasgenoot die irritant deed was. En dat je dan zelf ook niet weet waarom die persoon jou nou weer moest hebben, middenin de nacht.

Hetzelfde als dat Valentijnscadeau van mij, daar kon ik zelf ook niets aan doen. Ik had mijn allerliefste broertje toch geappt? Nou, dat was dus de aanrichter van mijn Valentijnsleed. Het was lief bedoeld natuurlijk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel pissed was dat Max zijn geheime missie niet op de dag zelf bekend had gemaakt, maar het pas de volgende dag bevestigde toen hij mijn appje las. Het speet hem ontzettend dat er ruzie door veroorzaakt was. Eind goed, al goed zou je zeggen. Jelle opgelucht, maar die weet niet dat ik de bewuste avond op zijn telefoon heb lopen loeren. En dat ik heel wat ‘Rosa-Research’ heb gedaan de afgelopen dagen.


Stop met jezelf vergelijken met anderen

Foto van 'Lisa en Shirah'

4 MRT 2019

Iedereen weet dat vergelijken met anderen je niet gelukkiger maakt, maar toch doen we het bijna allemaal. Deze vijf tips helpen je hier voor eens en voor altijd mee stoppen.

1. Besef dat je nooit klaar bent met vergelijken

Het gekke van vergelijken is dat je er nooit klaar mee bent. Er is altijd wel iemand op deze aardbol die het beter voor elkaar lijkt te hebben. En ook al heb je straks de baan, auto of kledingmaat waarvan je droomde; je bedenkt altijd wel weer iets nieuws. Door in te zien dat je tot je dood kunt blijven vergelijken, is het makkelijker om hiermee te stoppen. Besef ook dat het je niet gelukkiger maakt. Integendeel zelfs. Vergelijken geeft je het gevoel dat je nooit goed genoeg bent en staat plezier in de weg. Zoals Theodore Roosevelt mooi zei: “Comparison is the thief of joy.”


Gaaf! Slapen in een boomvilla in de Drentse natuur

Gaaf! Slapen in een boomvilla in de Drentse natuur

Foto’s: Guido Rikkers

In samenwerking met Drenthe

4 MRT 2019

Wakker worden tussen de boomtoppen, ontbijten naast de eekhoorns en ’s avonds samen sterrenkijken door het glazen dak. Dat kan in de nieuwe boomvilla’s middenin de Drentse natuur. In drie van de vier villa’s kan je met maximaal zes personen overnachten. De vierde boomvilla is bedoeld als dagverblijf en is een bijzondere locatie voor bijvoorbeeld een vergadering of actieve familiedag.

Oerprovincie van Nederland

In Drenthe vind je rust en avontuur: met je blote voeten in het zand, koken met de verse ingrediënten die je zelf hebt geplukt of zwemmen in een van de meren. De rijke historie, verhalen en natuur in de provincie maken dat Drenthe ook wel de Oerprovincie van Nederland wordt genoemd.