Renske Mennen
Renske Mennen Lifestyle 7 sep 2018
Leestijd: 2 minuten

Hunkeren naar oprechtheid online (en in het echt)

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. Vandaag over de valse beelden die we van onszelf schetsen op social media. 

Wie Nicolette van Dam volgt op Instagram, kan wel stellen dat ze een oprechte en down-to-earth uitstraling heeft. Persoonlijk vind ik dat heerlijk. Gezien haar 639.000 volgers gok ik zo dat meer mensen deze mening delen. Afgelopen vrijdag was ik bij de lancering van haar nieuwe Back to School-collectie, in samenwerking met Shoeby. Het viel me op dat niets van dit online-imago gemaakt is. Toch knap, aangezien we leven in een tijd waar alles gaat om personal branding en we er eerder van uitgaan dat iets dat we zien niet de werkelijkheid is, dan dat het wel oprecht is.

Voor die personal branding anno 2018 gaan influencers ver. De gemaakte persoonlijkheid gaat vaak boven de echte ‘ik’. Toch begint de eerste social media-schade te ontstaan. Ampere Analysis deed onder negenduizend Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar onderzoek naar het belang van social media. In 2016 stemde nog zo’n 66 procent in met het statement ‘social media is belangrijk voor mij’. Inmiddels is dit al met negen procent afgenomen. In een onderzoek onder Britse schoolkinderen zei zelfs 63 procent dat ze blij waren als social media nooit was uitgevonden. Amanuel vertelde de onderzoekers dat hij zijn Instagram-accout verwijderde op zijn zestiende: „Ik liet een oneerlijke versie van mijzelf zien, op een platform waar de meesten exact hetzelfde doen.”

Wat is echt op social media?

Juist om deze reden is CRAVING FOR PURITY een trend. De naam zegt het al: we hunkeren naar oprechtheid. Want eerlijk is eerlijk: ook famous influencers met duizenden volgers staan wel eens dronken in de kroeg of hebben een clownsmond na het slurpen van een bord spaghetti. Het zijn ook maar gewoon mensen. De ‘perfecte’ blondine Vivian Hoorn heeft zo’n 222.000 volgers, en besloot zichzelf wat minder serieus te nemen. Ze is al enige tijd te bewonderen op haar tweede Insta-account: @jaqueline_timemachine. Hier staan al haar imperfecte foto’s, welke beter te omschrijven zijn als: real life. Ze deinst niet terug voor het woord Genânt. Inderdaad: met hoofdletter G.

Om terug te komen bij Nicolette van Dam: ik vroeg naar haar inspiratie voor haar meisjescollectie. „Mijn kinderen”, antwoordde ze vol passie. „Ik heb geen enkele fashionshow bekeken ter inspiratie; ik heb alles puur op gevoel gedaan. Ik heb ook steeds gedacht: wat zouden mijn kinderen het fijnst vinden?” Toen ze kort daarna tussen alle modellen-meiden in stond met diverse etnische achtergronden, en ze helemaal in hun wereld opging dacht ik maar een ding: dit is nou een waar verhaal.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Hunkeren naar oprechtheid online (en in het echt)
Sluiten