Bregje Simons
Bregje Simons Lifestyle 26 jan 2018
Leestijd: 1 minuut

‘Niks doen’ is nu een officieel lifestyle-concept

Het is dé trend van 2018: niksen! Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord, het schijnt een typisch Nederlandse trend te zijn en het internet is er zeer enthousiast over. ”Het Deense hygge is er niks bij”, stelt de lifestyle-blog Woolly.

‘Doing something without a purpose’

De site beschrijft de ‘nieuwe’, door Nederlanders ontwikkelde, lifestyle-trend als volgt:

Niksen means doing nothing or, more specifically, “doing something without a purpose, like staring out the window, hanging out, or listening to music” 

Letterlijk vertaald houdt dat in dat ‘niksen’ inhoudt dat je de bewuste keuze maakt om iets te doen wat geen doel heeft.

Vergeleken met de Amerikanen, lijken Nederlanders heel relaxed en tevreden. De werkelijkheid ligt echter wat gecompliceerder. De term burn-out vliegt ons om de oren en instanties om je daarbij te begeleiden schieten als paddestoelen uit de grond. Volgens Woolly is dat precies de reden dat wij Nederlanders de lifestyle ‘niksen’ in het leven hebben geroepen.

‘Niksen’ als mindfulness

Op het blog wordt ‘niksen’ gepromoot als een soort mindfulness, wat ons gelukkiger, gezonder en veerkrachtig moet maken. Het leert ons om in het moment te leven.

Ja, je leest het goed: in plaats van nadenken over wat je allemaal nog moet doen en van taak naar taak hoppen, moeten we allemaal af en toe een momentje ‘niksen’ inlassen. Daar worden we gelukkig van. Nou, dat moet wel lukken toch?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.