Sanne van Rij
Sanne van Rij Lifestyle 7 dec 2017 / 10:57 uur

Katja heeft een zwak voor het (vrouwen)pak

Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.

Standaard een pak in je kast, dat zou Katja Drovossekova (22) voor iedere vrouw willen. Saai of mannelijk is er in dat geval niet bij – haar ‘CIRCE The Label’ wordt juist gedomineerd door citroenen, roze en bordeauxrood. „Ook voor een vrouw straalt een pak kracht uit: het is The Little Black Dress van nu.”

De Amsterdamse modeonderneemster liep in 2016 stage bij een corporate bedrijf en merkte dat het vrij lastig was om leuke, professionele werkkleding te vinden. Na wat rondvraag en research bleek ze niet de enige zijn: er was zelfs een hoop vraag naar. In mei 2017 lanceerde ze daarom haar eigen label, CIRCE, dat enkel en alleen vrouwenpakken verkoopt. Feministisch vindt ze dat niet, eigentijds wél.

Foto: Angela Barendregt

Je hebt een bachelor Business Administration afgerond. Hoe rol je dan opeens de mode in?

Daar heb ik altijd al interesse in gehad: ik heb ook een stylingcursus gevolgd. Daarom ben ik vrij oplettend met betrekking tot trends. Ik spotte her en der een pak bij een designerlabel, maar niet echt bij het middensegment. Tuurlijk, H&M en Zara hebben soms een pak in hun collectie, maar die items gaan niet altijd lang mee. Goede kwaliteit voor een relatief betaalbare prijs vind je minder snel.

Hoe zet je zo’n idee dan om in een echte onderneming?

Ik volgde een ondernemersopleiding, waar een hoop mensen iets voor zichzelf beginnen. Ik heb veel met ze gepraat om te vragen naar hun aanpak. Zo kwam ik bijvoorbeeld bij een leverancier terecht en wist ik daarnaast wat ik kon verwachten. De naam van mijn bedrijf was vrij snel gevonden: ‘Circe’ is een bestaand Engels woord en staat voor een onweerstaanbare en krachtige vrouw. Dat sloot vrij naadloos aan bij het concept dat ik in gedachten had.

Foto: Circe The Label

Waarom zou je als vrouw een pak moeten hebben?

Het pak is eigenlijk net als de vrouw zelf: multifunctioneel! Je kan er zoveel kanten mee op: of je nou voor casual of formeel wil gaan. Je kan ook alleen de broek of het jasje dragen, maar bij elkaar is het al helemaal een statement. Dat past bij hoe vrouwen nu in de mode staan: minder streng, meer prints, en in sommige gevallen ook wat uitdagender. Daarnaast kan je het voor altijd in je kast laten hangen en oneindig combineren.

Je pakken zijn inderdaad vrij opvallend: roze, rood of geprint. Kan je daarmee wel een serieus bedrijf binnenwandelen?

Daarom probeer ik onderscheid in m’n pakken te maken. Ik snap best dat je citroenen of bladeren niet naar een advocatenkantoor aantrekt. De variant met streepjes of zwart is wat dat betreft weer een ander verhaal: dat kan prima. Je moet het als vrouw alleen wel durven. In de creatieve industrie wordt een pak denk ik wél altijd met open armen ontvangen.

Foto: OU Boutique Stores

Denk je dat het dragen van een pak voor een vrouw ooit net zo ‘normaal’ zal worden als voor de man?

‘Vroeger’ droeg je als vrouw een pak zodat je autoriteit kon uitstralen tegenover mannen, bijvoorbeeld in bedrijven. Pakken zijn vandaag de dag wat dat betreft al een stuk ‘normaler’ en toegankelijker: het is geen schreeuw om aandacht of anti-man, maar draagt wel een eigentijds gevoel uit. Voor sommigen is het misschien ook een hulpmiddel om je zelfverzekerder te voelen, dus ik kan alleen maar pleiten voor dat ‘normaal’ worden.

Mannenpakken zouden vaak pas écht perfect zijn wanneer ze op maat gemaakt zijn. Hoe zit dat bij jou?

Ik werk met confectiematen, dus dat is niet precies op maat. Ik probeer daarom te ontwerpen met stoffen die een stretch bevatten. In het rode pak zit bijvoorbeeld aan de achterkant een elastieken band, waardoor je meer speling qua maat hebt. Ik vind het belangrijk dat mijn pakken lekker zitten, maar wél unieke details hebben, zoals een beetje kant bij de pols en enkels of parelknopen. Ze sluiten nu in ieder geval aan bij verschillende lichaamsfiguren.

Foto: Circe The Label

Je pakken zijn relatief betaalbaar (lees: maximaal 250 euro), maar voor krachtige vrouwen van begin 20 wellicht nog wat prijzig.

Klopt, mijn doelgroep loopt eigenlijk van 22 tot en met 35 jaar. Ik verkoop vooral voor vrouwen die langzamerhand gaan afstuderen of werken en zich realiseren dat het nu mogelijk is om zo’n aankoop voor jezelf te doen. Het is een subtiele knipoog naar volwassenheid, al is het pak natuurlijk niet aan leeftijd gebonden: het staat op elke leeftijd fantastisch!

Je bent net afgestudeerd. Ga je jezelf nu fulltime op het pak storten?

Ik ga in april eerst een master in Italië volgen richting fashion branding. Ik hoop daar nog meer kennis op te kunnen doen voor mijn label en stiekem wat tips te mogen ontvangen van docenten, die allemaal in de mode-industrie werken. Wellicht geeft het zelfs ruimte om een markt in Italië op te zetten, wie weet. Als het pak ergens zou moeten werken, is het immers daar wel.

Foto: Angela Barendregt

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Katja heeft een zwak voor het (vrouwen)pak
Sluiten