Marathonloper Abdi Nageeye heeft routine nodig

2 mei 2017 om 10:30Annemerel de Jongh
Marathonloper Abdi Nageeye heeft routine nodig
Abdi Nageeye in actie tijdens de NN Marathon Rotterdam. Nageeye finishte als beste Nederlander. / Marco de Swart | ANP

Als Abdi Nageeye zelf mag bepalen hoe laat hij opstaat, dan gaat hij ineens allemaal smoesjes bedenken. ‘Als ik uit de routine gehaald word, wordt het moeilijk.’

Op 9 april kwam Abdi Nageeye als eerste Nederlander over de streep tijdens de Rotterdam Marathon. Hij noteerde de snelste Nederlandse tijd ooit in Rotterdam en er waren slechts twee andere Nederlanders ooit sneller dan hij op de 42,195 kilometer. Maar in Ethiopië -waar Abdi zijn meeste trainingen doet - durft hij zijn beste marathontijd eigenlijk niet hardop te zeggen. Het moet nog sneller. En daar traint hij hard voor. Maar hoe traint zo’n professioneel marathonloper eigenlijk?

Waarom heb je er voor gekozen om in Ethiopië te trainen?

In Ethiopië trainen we op hoogte en heb ik een huis dicht bij de stad. Voor de Olympische Spelen heb ik zeven maanden lang in Kenia getraind. Het was een prachtige omgeving, maar wel in de middle of nowhere. Daar kon ik letterlijk alleen maar trainen, eten en slapen. Wellicht dat ik dat volgend seizoen ook weer ga doen, maar voor nu zit ik in Ethiopië goed.

Hoe ziet een dag in Ethiopië eruit?

Mijn wekker gaat om vier uur. Dan heb ik precies tien minuten om me klaar te maken, want om tien over vier staan mijn trainingsmaten voor deur. De wekker gaat en ik trek meteen mijn kleding aan, die de avond van tevoren al is klaargelegd. Alles ligt op volgorde van hoe ik het aan moet trekken, ik moet om vier uur ’s ochtends vooral niet nadenken. Doordat ik altijd haast heb, heb ik ook geen tijd om te bedenken dat ik moe ben, of dat ik eigenlijk liever nog een paar uur wil slapen. We rijden zo’n anderhalf uur naar de training. Onderweg eet ik een wit broodje met een banaan; voor mij het perfecte ontbijt voor een training.

We trainen tien tot twaalf keer per week. Twee keer per week doen we een duurloop, op maandag en op donderdag. De duurlopen op donderdag vind ik het leukst, want dan bootsen we echt een wedstrijd na. We dragen wedstrijdkleding en schoenen. Een paar seconden voordat we van start gaan vertelt de trainer pas wat we die dag gaan lopen. Dan is het ‘40 kilometer met een pace van 3’30, 3,2,1 START!’ Na deze trainingen heb ik altijd een heel voldaan gevoel. De moeilijkste trainingen vind ik de baantrainingen die we een keer per week hebben. 16x 1000 meter bijvoorbeeld, dan ga je echt kapot. Maar na zo’n training heb je wel een goed gevoel.

Na de ochtendtraining gaan we terug naar huis, ik douche, ontbijt en ga een paar uur slapen. Tussen de middag ga ik naar een koffiebarretje met vrienden, dat doen we echt iedere dag. Vaak spelen we spelletjes, zoals Mens Erger Je niet. En dan is het om halfvijf alweer tijd voor de tweede training van de dag. We lopen vijftig minuten rustig, of gaan naar het bos om oefeningen te doen in het gras. We gaan door tot de zon onder gaat, dat is meestal rond een uurtje of halfzeven. We kletsen wat en lopen dan fluitend naar huis. Vaak komen er dan vrienden langs en gaan we theedrinken. Om half negen eet ik en om half tien lig ik in bed. Zo gaat het eigenlijk iedere dag.

Is dat nooit saai?

Ik heb die routine nodig. Als ik uit die routine gehaald word, wordt het pas moeilijk. Als ik zelf mag bepalen hoe laat ik opsta bijvoorbeeld, dan ga ik ineens allemaal smoesjes bedenken. Misschien ben ik best wel moe? Rust is ook belangrijk, toch? Als ik eraan toegeef en een training mis heb ik de hele dag een schuldgevoel. Terwijl ik nog nooit spijt gehad heb van een training. Dan heb ik juist altijd een heel goed gevoel.

In Rotterdam brak je 2.10 en liep je 2.09.34, wat is je volgende doel?

In het najaar wil ik weer een snelle marathon lopen, welke ik ga lopen daar ben ik nog niet helemaal uit. 2.09.34 is een mooie tijd, maar in Ethiopië kan ik er niet echt mee aankomen. Als ze daar naar mijn tijd vragen, zeg ik het heel zachtjes en praat ik er daarna snel overheen en zeg ik dat ik 2.07 ga lopen. 2.09 stelt daar niet zoveel voor.

Dit weekend ben je een van de hazen van Nike’s Breaking2 project, vertel, wat gaan jullie precies doen?

Op het circuit van Monza gaan drie atleten van Nike proberen om de marathonafstand onder de twee uur te lopen. Dat is megasnel, het wereldrecord is nu 2.02.57, dus ze zouden zo’n drie minuten sneller moeten lopen om dit doel te bereiken. Nike denkt dat dit mogelijk is door de juiste omstandigheden te creëren. De ondergrond van het circuit is vlak, er zitten geen scherpe bochten in en de weersomstandigheden zijn rond deze tijd van het jaar ook goed. Daarnaast is er speciale kleding ontworpen en stickers voor op het lichaam zodat de atleten minder weerstand hebben. Er is een nieuwe schoen die speciaal voor deze atleten gemaakt is en er is een drankje waar 2 keer zoveel koolhydraten inzitten zodat ze genoeg energie hebben. Ik ga drie keer twee rondjes van 2,4 kilometer hazen. Ik ben misschien nog wel zenuwachtiger dan die jongens, want ik heb net een marathon gelopen en moet straks die jongens met een pace van 2’50 gaan hazen. Maar ik heb er heel veel zin in.

Abdi Nageeye viert zijn winst als beste Nederlander tijdens de NN Marathon Rotterdam. / Marco de Swart | ANP

Over Abdi

Abdi Nageeye werd op 2 maart 1989 geboren in Somalië. Zes jaar later verhuist hij naar Nederland om bij zijn halfbroer in Den Helder te wonen. In 1999 radicaliseert zijn halfbroer en neemt hij Abdi – nog voordat hij zijn basisschool af heeft kunnen maken - mee naar Syrië. Na een paar jaar in Syrië verhuizen ze naar Somalië.

In 2005 reist hij zelf terug naar Nederland en belandt bij een gastgezin in Oldenbroek. Zijn talent ontdekte hij bij toeval toen hij – aangemoedigd door zijn gastmoeder – meedeed aan een lokale vijf kilometer wedstrijd. Zonder enkele training liep de toen achttienjarige Abdi in 17:35 naar de winst en hij wist meteen, ik word hardloper.

Via Google belandde hij bij de dichtstbijzijnde atletiekvereniging in Apeldoorn en na successen op kortere afstanden (Abdi is nog steeds Nederlands Recordhouder op de 10 en 15 kilometer) maakte Abdi in 2014 zijn debuut op de marathon in Enschede waar hij 2.11.33 noteerde. Na Rotterdam, Amsterdam, Boston en Rio (Olympische Spelen) liep Abdi afgelopen maand zijn persoonlijk beste tijd tijdens zijn tweede Rotterdam Marathon (2.09.34).