Alice Boothby
Alice Boothby Lifestyle 3 mei 2017 / 11:05 uur

Hoe realistisch is een zomerproof lichaam trainen?

Het was nog nooit zo druk in de Nederlandse sportscholen. Niet zo gek, want het gros doet er alles aan om nog last minute een zomerproof lichaam te verwezenlijken. Want als Linda de Mol het kan, kan jij het ook. Maar hoe realistisch is dat eigenlijk?

Dat hangt ervan af waar je vandaan komt. Kom je van ver, dan zullen de kilo’s er snel afvliegen. „Maar gaat het om ‘slechts’ een paar kilo, dat moet je er écht wel harder aan trekken”, aldus gezondheidswetenschapper Annemarijn Glasbergen van HeartLife. Zou je nu beginnen, dan kun je door drie maanden lang gezonde keuzes te maken behoorlijk wat bereiken. Maar het is wel belangrijk om na te gaan uit welke overweging je dat doet.

Glasbergen: „Veel mensen beginnen nu met trainen en gezond eten omdat ze er over drie maanden goed uit willen zien op het strand. Dat is dan ook mijn bezwaar: mensen zijn zo gericht op uiterlijk vertoon dat ze soms voorbijgaan aan goed voor je lichaam zorgen. Als je esthetische resultaten wilt behalen, dan is het belangrijk je gezondheid op nummer 1 te zetten. Investeer in je gezondheid, daar is vaak nog veel winst te behalen.”

Dat afvallen is volgens Tom Barten, oprichter van Personal Body Plan, fysiologisch gezien helemaal niet zo moeilijk. Je zorgt dat je meer energie verbruikt dan er binnenkomt en vervangt ongewenste gewoontes met gewenste gewoontes. „Ik zeg weleens gekscherend dat het simpel is om af te vallen, maar iets wat simpel is, hoeft niet makkelijk te zijn. Psychologisch volhouden, daar gaat het om. En daar lopen de meeste mensen tegenaan.”

30 dagen challenges
Langetermijndenken, dát is volgens Barten het sleutelwoord als het gaat om gezond in shape komen. Niet zo gek dat hij dan ook helemaal geen voorstander is van populaire 30-dagen-challenges, die veelvuldig op Facebook, Instagram en Pinterest worden gedeeld. Binnen dertig dagen een strakke buik, gespierdere armen of ronde billen. Zo’n challenge lonkt, maar levert op de langere termijn ook weer niet zoveel op.

„Ik werk altijd met een periode van minimaal zes maanden, omdat we trachten een gedragsverandering te bereiken, geen symptoombestrijding. Al die challenges bestrijden symptomen en zijn geen structurele oplossingen. Ik ben er dan ook geen groot voorstander van.”

Ook Glasbergen ziet de challenges niet als als een oplossing: „De oefeningen kunnen best als inspiratie dienen om er vervolgens op voort te borduren met andere oefeningen, maar het schiet volledig zijn doel voorbij en is niet constructief trainen.”

100 dagen
De sportschool invliegen en opeens een wortel en drie kiwi’s per dag eten heeft dus weinig zin. Je houdt het simpelweg op langere termijn niet vol en die kilo’s zitten er sneller weer aan dan je lief is. Op korte termijn kun je namelijk helemaal geen gedragsverandering bewerkstelligen, wat cruciaal is bij fit zijn en blijven. Bewust beginnen, en doorzetten. Daar begint het mee.

Glasbergen: „Naar gedragsverandering is veel onderzoek gedaan. Als je weet wat voor keuzes je moet maken en hoe je het effectiefst moet trainen en dit 100 dagen volhoudt, is het als het ware ‘ingedaald’ en zal je lichaam gewend raken aan deze nieuwe lifestyle. Dat vraagt veel toewijding en energie, maar is wel de sleutel tot (blijvend) succes.”

Tom Barten
Tip 1: Er is geen perfect moment om te starten. Het enige perfecte moment om te starten was gisteren. De zomers zullen blijven komen.
Tip 2: Richt je op de lange termijn en stel procesdoelen. Je hebt alleen invloed op het einddoel door de acties die je tussendoor onderneemt.
Tip 3: Bedenk goed welke tools je waar voor inzet. Krachttraining gebruik je om te shapen, voeding zet je in voor je vetpercentage en cardio is een tool om je energieverbruik te verhogen, niet om calorieën af te trainen.
Tip 4: Blijf weg van crashdiëten.

Annemarijn Glasbergen
Tip 1: Focus op groenten en eiwitten, sluit geen eetcategorieën uit en kies voor volwaardige voeding, maar maak wel gezonde keuzes.
Tip 2: Bij trek, vraag je af: is er een gezonde(re) optie en heb ik die tot mijn beschikking? Is dit echt waar ik naar hunker? Of ik heb gewoon zin in iets knapperigs en is een wortel ook oké? Dat kan je écht helpen bij het bewustwordingsproces.
Tip 3: Eet niet te weinig, dan krijg je weer honger en is het in die hoedanigheid weer veel moeilijker om een gezonde keuze te maken. Dan is het alweer te laat. Verkeerde keuzes maken ligt op de loer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hoe realistisch is een zomerproof lichaam trainen?
Sluiten