Alice Boothby
Alice Boothby Lifestyle 26 jan 2017 / 07:39 uur

Alexandra Frida’s Duizend-en-een-nacht-sprookje

De Mercedes Benz Amsterdam Fashionweek (AFW) begint donderdagavond. Van donderdag tot en met zondag staat het Westergasterrein in Amsterdam voor de 26e keer in het teken van mode.

Alexandra Vollebregt (31) van het label Alexandra Frida heeft hier een half jaar naartoe gewerkt. „Ik kijk vooral erg uit naar de laatste repetitie. Dan kan ik op de catwalk toekijken en komt alles samen.”

Hoe zien de dagen voor de show er voor jou uit?
Vrij rustig, moet ik zeggen. Het is een kwestie van de laatste puntjes op de i zetten. Afgelopen weekend hebben we de doorpas gehad met de modellen, we lopen goed op schema. Dit wordt m’n derde AFW en mijn team en ik zijn inmiddels heel goed op elkaar ingespeeld. Iedere show gaat weer een stukje beter. Dit keer is het mijn eerste keer Gashouder (de grootste locatie op AFW, red.). Dat is wel heel spannend.

Waar komt de naam Alexandra Frida vandaan?
Het is een samentrekking van mijn naam en de voornaam van mijn oma, Frieda. Als jong meisje en eerste kleinkind ging ik daar vaak logeren en creëerden we samen onze eigen wereld. We voerden toneelstukjes op in galajurken. Zij heeft mijn fantasie gevoed, onze band was heel speciaal. Ik heb voor deze naam tijdens mijn afstuderen gekozen en mijn oma heeft mijn afstudeershow nog kunnen meemaken.

Elke collectie baseer je op een sprookje. Na Sneeuwwitje en Peter Pan heb je nu gekozen voor de vertellingen van Duizend-en-een-nacht. Waarom?
Mijn vriend heeft een Arabische achtergrond en voor hem is het verhaal van Duizend-en-een-nacht zo bekend als voor ons Sneeuwwitje is. Hij was verbaasd dat ik het niet kende. Ik kocht het boek en raakte geïnspireerd door Scheherazade, zij vertelt duizend-en-een-nachtsprookjes aan de koning zodat hij haar niet onthoofdt. Ze is een krachtige vrouw die haar eigen pad kiest, iets wat ik heel belangrijk vind. Onderdelen van het sprookje zie je terug in mijn collectie: in de silhouetten, de kleuren (waaronder goud) en ook in de casting van de modellen. Eén van die modellen is eigenlijk een stuk korter dan gebruikelijk, maar ze past zó goed dat ik haar wel moest hebben.

Alle modellen zullen een bril dragen, hoe dat zo?
Dat is een samenwerking met Eye Wish opticiens. Ik heb voor hen verschillende brilaccessoires zoals kleine versieringen in de vorm van kevers en bloemen. Maar ook een fashionable antwoord op het koord. Ik raak altijd mijn bril kwijt, maar wil niet met zo’n koord gevonden worden. Met deze wel! De accessoires hebben uiteindelijk de basis gevormd voor de collectie.

Wat is naast de sprookjes kenmerkend voor jouw collecties?
Je zult altijd prints in mijn werk zien: ik hou van een happy kleurgevoel. Prints zijn altijd heel belangrijk voor me geweest. Toen ik mijn master aan ArtEZ (kunstacademie Arnhem, red.) deed, liep ik altijd rond met een plaatje van een vleugel van een nachtvlinder. Toen zei een docent: ‘Moet je dat niet verwerken in een stof?’ Ik heb vervolgens duizend veren bijgeknipt en ze in vijf banen neergelegd. Die heb ik gedigitaliseerd. Mijn hele atelier lag vervolgens dagenlang vol met veren. Het digitale patroon blijkt eindeloos te inspireren: ik gebruik het tot nu toe in iedere collectie.

Naast veel prints en kleur zie je ook een bepaalde ‘rauwiteit’. Ik gebruik bijvoorbeeld alle stukken van leer, ook de minder mooie, ik laat niets up to waste. En ik maak veel gebruik van handwerk: zo zie je jurken vol met kraalwerk en verschillende stofbewerkingen.

Dat moet heel arbeidsintensief zijn.
Absoluut. Ik heb jurken ontworpen waar twee man vier weken lang aan werken. Dat is geen uitzondering op de regel. Ook heb ik een jurk waar handgebreide kevers op zitten. De eerste heb ik ooit zelfgemaakt, de rest vermenigvuldigd mijn fantastische team. In dit geval: vijf man die elke dag een kever maken. Het liefst help ik een handje mee met dit soort klussen, maar dat lukt helaas niet altijd.

Hoe belangrijk is de Fashionweek voor jou?
Het is één van de belangrijkste momenten van het jaar. Natuurlijk is dit het moment waarop ik mijn werk aan de buitenwereld toon. Maar ik kijk vooral erg uit naar de laatste repetitie. Dan kan ik op de catwalk toekijken en komt alles samen: de choreografie, de modellen, de muziek. Ik ben heel beeldend ingesteld, dan is het écht compleet. De echte show zie ik vanachter de coulissen. Een plek die me ook dierbaar is: ik werk het liefst achter de schermen.

Wat gaat er ná dit weekend gebeuren?
Een paar weken geleden betrapte ik mezelf er al op dat ik onbewust al aan het ontwerpen was voor de volgende collectie. Ik denk altijd tien stappen verder en heb al een aantal potentiële sprookjes in mijn hoofd…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Alexandra Frida’s Duizend-en-een-nacht-sprookje
Sluiten