Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Lifestyle 21 nov 2016 / 09:58 uur

5 simpele trucs om deze week gezonder te leven

Was afgelopen week een pittige week, en heeft je lijf het zwaar te verduren gehad door weinig slaap, (werk)stress en ongezonde snacks? Dan is een gloednieuwe week dé uitgelezen kans om met wat simpele tips het roer een beetje om te gooien. Want het kan áltijd wel iets gezonder.

Tip 1: Ontbijt

De belangrijkste start van je dag: een voedend en gevuld ontbijtje. En juist daar valt er best wat winst te behalen zonder dat je daar urenlang voor in de keuken hoeft te staan, of met een lijst onmogelijke ingrediënten starend voor het schap in de supermarkt hoeft te staan. Er zijn een aantal oersimpele en goedkope ontbijtjes die je in een mum van tijd op je bord hebt getoverd.
1) Kokoshavermout: een pak havermout, kokosmelk, één banaan.
2) Gebakken ei met avocado: één avocado, één ei en twee boterhammen.
3) Ei en tomaat op brood: twee boterhammen, een hard gekookt ei (deze kan je ook een avond van te voren klaarmaken om ochtendstress te voorkomen) en één tomaat.

Tip 2: Half uurtje

Het lukt je vast niet altijd, maar probeer eens elke avond een half uurtje eerder naar bed te gaan. Vanavond bijvoorbeeld? Zo ben je in de ochtend energieker, gedurende dag minder snel moe en zul je overdag en ’s avonds minder snel naar ongezond voedsel grijpen of je ‘te moe’ voelen voor de sportschool of je hardloopclubje.

Tip 3: Playlist

Heb je een workout op de planning staan maar ben je niet zo’n held in het bijhouden van de tijd? Dan kun je ervoor zorgen dat je een fijne workout playlist klaarzet die precies even lang duurt als de tijd die je van jezelf in de sportschool moet doorbrengen. Zo weet je precies wanneer je klaar bent en hoef je niet de hele tijd op de klok te kijken (en afgeleid te worden door alle berichtjes op je telefoon).

Tip 4: Water

Het is algemeen bekend, maar wordt tóch nog te vaak vergeten: drink genoeg water. Wanneer je in de ochtend na het wakker worden een glas water drinkt heb je minder snel last van hoofdpijn in de ochtend of een zwaar gevoel. Bovendien word je iets frisser wakker dan wanneer je direct begint met een kop koffie. Koop een flesje of neem een groot glas mee van thuis en zet deze op je bureau. Zo word je er constant aan herinnert dat je water moet drinken. Stel een minimum vast van bijvoorbeeld drie flesjes water op een dag. Je zult merken dat je hierdoor ook minder trek krijgt in snacks of zoete tussendoortjes, want water geeft een verzadigd gevoel.

Tip 5: Stel jezelf doelen

Wil jij deze week gevarieerder eten, minder snacken en minstens één keer sporten? Pak je agenda erbij en plan het in en schrijf je doelen uit. Haal de gezonde boodschappen op maandag vast in huis, zodat je de rest van de week geen excuus hebt om niet gezond te koken. Let wel: wees realistisch bij het stellen van je doelen. Wanneer je een doel haalt voelt het als een kleine overwinning en motiveert het je, maar wanneer je doelen te streng of onrealistisch zijn, is er grote kans dat je je doel niet haalt. En tja, daar raak je gedemotiveerd van. Begin met kleine stapjes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
5 simpele trucs om deze week gezonder te leven
Sluiten