Elselotte Smink
Elselotte Smink Lifestyle 11 okt 2016 / 12:50 uur

Eerste hulp bij een beginnend herfstdipje

Merk jij dat je de laatste dagen een beetje somber bent en maar moeilijk je bed uit komt? Dat zit niet tussen je oren: waarschijnlijk heb je last van een seizoensgebonden dip.

Niet alleen de temperaturen veranderen in de herfst: je humeur kan er -helaas- ook minder zonnig van worden.

Gebrek aan licht

Naar de herfstdip is veel onderzoek gedaan, zo ook door professor Kathryn A. Roecklein van de Universiteit van Pittsburgh. Kathryn: „De dip bestaat echt! Dit komt voornamelijk door de korter wordende dagen. Je lichaam ziet en voelt minder licht dan in de zomer, wanneer de dagen het langst zijn. Hierdoor raakt je biologische klok in de war. En dat merk jij aan je stemming.”

De gevolgen? Minder energie, geen zin in je favoriete bezigheden, gekke cravings en slecht slapen, vertelt de professor aan The Huffington Post. „Dit zijn de meest voorkomende gevolgen van de dip, al kunnen deze per persoon verschillend zijn.”

Tips en tricks

Alhoewel je de stemmingswisseling kunt wijten aan een biologisch proces in je lichaam, kan je zelf wel wat doen om je humeur een beetje op te peppen. Metro Lifestyle vroeg psycholoog Robert Haringsma naar praktische tips.

  1. Ga op pad! Robert: „Als je je niet prettig voelt kun je ofwel daar helemaal in opgaan, of juist niet. Het klinkt voor de hand liggend, maar het werkt om leuke dingen te doen.” Ga bijvoorbeeld sporten met vrienden, in je eentje naar de bioscoop of maak een boswandeling. “Het kan van alles zijn, als je maar niet in je eentje op de bank blijft zitten”, adviseert Robert.
  2. Eet gezond. Haringsma legt uit dat wanneer je lichaam gezond is, dit ook veel goed doet voor je geestelijke gezondheid. „Hoe lekker die chocoladetaart ook klinkt, probeer er niet altijd aan toe te geven.” Wat je wel kunt doen voor een gezond lichaam? Veel groenten en fruit eten, voldoende water drinken en af en toe sporten.
  3. Omdenken. Volgens de psycholoog is het zaak om positief te blijven tijdens de herfst- en wintermaanden. „Draai het eens om en denk niet aan de nadelen, maar aan de voordelen van de herfst. Zoals de mooie kleuren in de natuur, het aankomende schaatsseizoen, warme chocolademelk, knuffelen met je partner bij de open haard…” Klinkt goed, nietwaar?
  4. Lichttherapie. „Deze vorm van therapie helpt je lichaam om beter te wennen aan de koudere seizoenen. Doordat je lichaam in de ochtend blootgesteld wordt aan het licht zou je beter kunnen slapen.” Voor wie denkt dit effect met de zonnebank ook te kunnen behalen: helaas. Je kunt onder de zonnebank namelijk niet je ogen open houden en dit is essentieel voor lichttherapie, vertelt de psycholoog.
  5. Emigreren. Wie de dip hoe dan ook wil ontwijken, doet er goed aan om een zonvakantie in de winter te boeken. „Of emigreer naar Los Angeles: daar schijnt de zon bijna elke dag!”, lacht Robert Haringsma.

Blijven de depressieve gevoelens aanhouden? Raadpleeg dan een arts of psycholoog.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Eerste hulp bij een beginnend herfstdipje
Sluiten