Elselotte Smink
Elselotte Smink Lifestyle 8 sep 2016 / 12:05 uur

Paaldansen voor beginners: zó gaat een eerste les

Paaldansen is al lang geen fenomeen meer dat slechts aan stripclubs voorbehouden is. Sterker nog: steeds meer sportscholen bieden paaldanslessen aan. Is het ook voor iedereen geschikt?

Redacteur Elselotte neemt de proef op de som door het uit te proberen in een Utrechtse paaldansstudio. Spoiler: wie wil paaldansen, moet wél een beetje pijn lijden.

Alle begin is moeilijk

Wanneer ik binnenkom in een les voor beginners, zakt de moed me in de schoenen. De ruime, lichte zaal is gevuld met petieterige dames (de meeste lessen zijn woman only) die om de palen hangen alsof het hun tweede natuur is. Met mijn 1 meter 81 voel ik me lomp en onhandig.

Dat blijk ik ook te zijn, maar daarover later meer. Een standaard paaldansles begint met een warming-up op yogamatten. Armen, benen, billen en buik komen aan bod. En dat is al redelijk intensief voor iemand die weinig sportervaring heeft.

Bron: Giphy

De oefeningen

Licht hijgend en flink zwetend begin ik aan de oefeningen. Die worden eerst voorgedaan door de instructeur, waarna ik deze samen met de andere deelnemers één voor één, in een rijtje nadoe.

Volgens de instructeur zijn het beginnersposes (onder andere de fireman, polestep, klimmen, duo-draai en de ‘naughty-stripper’), maar zo voelt het allerminst. Het is namelijk ontzettend zwaar om je lichaam op te tillen aan zo’n paal!

View this post on Instagram

Last week we did some #doubles during Beginner 1 class, so much fun 🙂 #DoublesPole #Beginner1 #PoleDance #PoleLove #StudioAeris

A post shared by Studio Aeris ~ Aerial Dance (@studioaeris) on

Pijnlijke huid

Ook is het paaldansen een pijnlijke aangelegenheid. Je moet je namelijk met je huid vastklemmen aan de paal om te kunnen blijven hangen. Het gevolg? Blauwe plekken, schuurwondjes en beurse ledematen. Wie wil paaldansen…. moet pijn lijden.

Maar: als je dan een oefening vlekkeloos kunt uitvoeren, geeft dat een ontzettende kick. Ook werkt het goed dat je de oefeningen achter elkaar doet. Je ziet aan de meer ervaren paaldansers hoe zij een houding of draai uitvoeren en kunt hier zo van leren. En iedereen steunt en helpt elkaar.

Zo wordt er luid geapplaudisseerd als ik eindelijk langer dan twee seconden in de paal blijf hangen. Er zwelt een soort trots in me op en ik weet: die blauwe plekken zijn het me waard. Wanneer mag ik weer?

Ik kan concluderen dat zélfs met mijn onsportieve achtergrond (en lengte) paaldansen mogelijk -en hartstikke leuk- is. Aangezien je tijdens het paaldansen al je spieren gebruikt, is het meteen een goede work-out.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Paaldansen voor beginners: zó gaat een eerste les
Sluiten