Evie Westland
Evie Westland Lifestyle 1 sep 2016 / 09:07 uur

Nieuwe campagne moet taboe menstruatie doorbreken

Blije dames en mysterieuze blauwe goedjes op maandverbanden voeren vaak de boventoon in de gangbare maandverbandreclames. En daar zijn we eigenlijk best wel klaar mee.

Eerder al schreven we over de campagne van Bodyform, de Engelse variant van het merk Libresse, dat ‘echt bloed’ in haar maandverbandreclame gebruikte. En nu komt deze ‘Red.fit’-campagne ook naar Nederland.

Taboe

Het doel van de reclame is om het taboe rondom menstruatie en sport te doorbreken. Zo liet de Chinese zwemster Fu Yuanhui tijdens de Olympische Spelen weten dat zij minder goed presteerde vanwege haar menstruatie, wat een hoop controverse veroorzaakte.

Sportwetenschappers, voedingsdeskundigen en sportpsychologen werkten aan het platform Red.fit mee. Sporten is namelijk juíst goed tijdens de ongesteldheid, menen zij. „Bankhangen is niet het beste wat je kunt doen tegen de pijn in je buik, onderrug en borsten in de week voordat je ongesteld wordt. Juist een lichte work-out, zoals yoga, kan bevorderend zijn en de pijn wegnemen door de endorfine die je lichaam dan aanmaakt”, aldus Moniek de Boer, gynaecoloog van Women’s Healthcare Center in Amsterdam.

Rauw en direct

De reclame met ‘echt bloed’ zorgde voor discussie in Groot-Brittannië. „De Red.fit aanpak is rauw en direct maar dat is misschien ook juist nodig om dit onderwerp bespreekbaar te maken”, zegt Marian Bron, marketing manager bij Libresse „Veel vrouwen zitten met vragen. Ga ik wel of niet sporten? Hoe ga ik om met klachten? Wat is het effect op mijn sportprestaties? Voor al deze en andere vragen en tips kunnen zij nu bij ons terecht.”

Benieuwd naar de video? Bekijk hem hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=ihpIGWWSCH8

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Nieuwe campagne moet taboe menstruatie doorbreken
Sluiten