Evie Westland
Evie Westland Lifestyle 20 sep 2016 / 12:51 uur

4 x wat je niet in bed moet doen bij slaapproblemen

Kom jij lastig in slaap of lig je soms nachtenlang te woelen tussen de lakens? Dan weet je hoe moedeloos je kunt worden van slapeloze nachten.

Het veranderen van sommige avondrituelen zou weleens een hoop soelaas kunnen bieden. Maak jij je schuldig aan onderstaande punten? Stop daar dan nu mee!

1. Appen/bellen
Het blauwe licht dat van je tablet of telefoon komt, zorgt ervoor dat je lastiger in slaap valt. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Lees liever een ‘ouderwets’ papieren boek. Wat ook verstandig is voor mensen die ’s avonds nog vaak op hun laptop werken: download (gratis) het programma f.lux. Dit draait op de achtergrond mee en zorgt voor minder felle straling, wat rustiger is voor je ogen.

2. Tv kijken
Nog even Stranger Things afkijken of een marathonsessie van al je oude Friends-dvd’s afronden? Probeer net voor het slapengaan geen tv te kijken. Zeker in de slaapkamer is de televisie uit den boze, houd het kastje bij voorkeur enkel in de woonkamer.

3. Snacken
Voor je tanden is het sowieso geen goed idee om in bed nog te snoepen, maar ook wat betreft nachtrust is het geen aanrader. Dit kan namelijk insecten en huismijt aantrekken en van alleen die gedachte al slaap je een stuk minder lekker, toch?

4. Werken
Niet alleen het licht van je laptop of telefoon is een boosdoener. Door te werken in bed, krijgen je hersenen het signaal dat de slaapkamer een werkkamer is. Hoe vaker je dat doet, des te vaker je brein de slaapkamer associeert met gefocust en alert zijn. En dat zorgt natuurlijk niet bepaald voor een fijn gevoel om te slapen.

Bron: ATTN.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
4 x wat je niet in bed moet doen bij slaapproblemen
Sluiten