Evie Westland
Evie Westland Lifestyle 30 jul 2016 / 09:38 uur

De andere kant van ‘Real Beauty’ campagnes

Social media, magazines en advertenties staan er bol van: de boodschap dat iedereen mooi is. Zo heeft het cosmeticamerk Dove hoge ogen gegooid met haar Real Beauty campagne.

Ook bij Metro Lifestyle plaatsen we vaak artikelen over inspirerende bloggers, fotografen en schrijvers, die anderen aansporen om hun lichaam te omarmen – ondanks eventuele imperfecties. De achterliggende gedachte: iedereen is prachtig.

Inspireren

Natuurlijk is die positieve insteek een hele fijne. Zeker in de tijd waar mensen ontzettend onaardig tegen elkaar kunnen doen op social media, is het prettig dat er mensen zijn die anderen kunnen inspireren en zich mooi laten voelen over henzelf.

Toch zette Kristin Salaky ons met een artikel in The Washington Post ons hierover aan het denken. Want is deze trend wel zo positief als wij steeds schetsen? Salaky schrijft in haar artikel dat de Dove campagne niets voor haar doet. „Ik ben lelijk, en ik weet het.”

View this post on Instagram

The #DoveRealBeautyCampaign remains one of my favorite initiatives for #BodyPositive media. Especially on #InternationalWomensDay I want to highlight that ALL women are beautiful no matter their color, size, shape, class, sexuality, ability, etc. You only get one body and it's not up to society to decide if it's "right" or not. While there are far more issues we face as women, many of which are serious and unjust, I wanted to remind all of my lady followers to practice self love because you deserve it. Encourage, inspire, support and show compassion for the women in your life. Girl Power is a chain reaction. 💞👸🏻👸🏼👸🏽👸🏾👸🏿💞

A post shared by Carolyn (@pastaqueeeen) on

Genegeerd

De Amerikaanse legt uit: „Ik weet dat ik niet knap ben. Mijn heupen zijn te breed, mijn gezicht is te oninteressant en bijna ieder deel van mij zou wel wat werk kunnen gebruiken."

Daardoor moet Salaky naar eigen zeggen harder werker om vriendschappen met mannen te onderhouden, aandacht van mensen op een feestje te krijgen en wordt ze zelfs op de werkvloer vaker genegeerd.

Gevaarlijk

Dat klinkt als een behoorlijk heftige uitspraak, maar de schrijfster van het artikel wil hiermee duidelijk maken dat juíst daarom campagnes als die van Dove gevaarlijk zijn. „Ze koppelen mooi zijn aan ‘iets waard zijn’ en ‘aardig zijn’. Dit helpt de mensen die zeker weten dat ze dat niet zijn, niet bepaald.”

Ze gaat verder: „In plaats daarvan moeten we mensen, en met name vrouwen, leren dat hun uiterlijk hen niet definieert.” En daar heeft ze een goed punt. Want waarom moeten wij eigenlijk anderen zich goed laten voelen over hun uiterlijk, als uiterlijk helemaal niéts zegt over wie je bent, of wat je doet?

View this post on Instagram

Wayne's World 🤘🏻

A post shared by Kristin Salaky (@kristinsalaky) on

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De andere kant van ‘Real Beauty’ campagnes
Sluiten