Evie Westland
Evie Westland Lifestyle 11 jun 2016 / 12:30 uur

5 x Zo krijg je wél zin om te sporten

Onder het motto ‘beter laat dan nooit’: het is tijd om te werken aan je summerbody. Mocht je daar behoefte aan hebben, natuurlijk. Maar waar haal je toch in vredesnaam de motivatie om te sporten vandaan?

Stranden jouw beste bedoelingen vaak al na een maand? Houd dan de volgende 5 tips in de gaten. Zo krijg je niet alleen weer zin om te sporten, maar behoud je het ook!

1. Zoek een sportbuddy
Vanavond zou je écht gaan rennen, maar beland je toch weer met een zak chips achter de televisie. Oops. Als je met een vriend(in) afspreekt om samen te sporten, voel je je toch wat lulliger als je op het laatste moment besluit om niet te gaan. Bovendien is het ook nog eens een stuk gezelliger. Prik een vaste avond in de week, zo lopen jullie niet het risico al van alles gepland te hebben waardoor jullie sportavondje in het water valt.

2. Beloning‘Blegh, ik heb echt geen zin’ en ‘ik ben moe’. Herkenbare gedachten? Denk dan eens vóórdat je gaat sporten, hoe je je daarna altijd voelt. Een stuk energieker en vrolijker toch? Heb jij ooit na een rondje rennen gedacht: nou, dat had ik beter niet kunnen doen? Juistem. Houd dat in gedachten, voordat je negatieve gedachten de overhand krijgen.

3. Doelen stellen
Wil je binnen twee maanden tien kilometer kunnen rennen? Wil je een lager vetpercentage? Wil je een strakkere buik? Stel jezelf (realistische!) doelen, en schrijf deze ook op. Door gericht naar een bepaald doel toe te trainen, weet je ook waar je het voor doet. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een hardloopwedstrijd en ga aan de slag met een (online) coach.

4. Weegschaal
Stop met obsessief naar de getallen op de weegschaal te kijken. Sterker nog, doe het ding lekker de deur uit. Je gewicht zegt vrij weinig over hoe gezond of fit je bent. Kijk liever of die broek die tegenwoordig stiekem wat krap zit inmiddels beter past. Dat is een stuk leukere beloning dan een paar nietszeggende getallen op een schermpje.

5. Timing is everything
Ga direct als je thuiskomt aan de slag. Niet eerst eten of even voor de televisie hangen. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste hoef je niet eerst te wachten tot al het eten gezakt is voordat je kunt gaan sporten. Ten tweede ben je de rest van de avond dan lekker ‘vrij’ en kun je gewoon relaxen zonder dat je steeds denkt ‘ik moet eigenlijk nog sporten’. Heb je echt trek na de hele dag werken? Eet dan even een banaan voordat je je in het zweet werkt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
5 x Zo krijg je wél zin om te sporten
Sluiten