Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Lifestyle 10 mei 2016 / 15:27 uur

De hik? Met deze trucs kom je ervan af

De hik komt áltijd onverwachts opzetten. De ene keer kom je er snel vanaf en de andere keer helpt niets om het te stoppen. Gelukkig komen de mannen achter het wetenschappelijke YouTubekanaal SciShow met trucs.

Terug naar het begin: hoe ontstaat een hik? Wanneer je je middenrif tijdens het ademhalen onwillekeurig samentrekt en je strotklepje plots sluit, krijgt je stemband als het ware last van een spasme.

Volgens SciShow-vlogger Hank Green is het dan ook zaak om je middenrif te kalmeren en als het ware te resetten. Dan stoppen de spasmes bij je stembanden en ontspannen je spieren weer. Zo adviseert Hank dat we onze ‘nervus vagus’ moeten ontspannen. Oftewel je tiende hersenzenuw. Deze zenuw loopt vanuit je hersenen direct door naar je nek en keel en zorgt voor de regulering van je hartslag en je ademhaling. Dus wanneer je deze ‘afleidt’, verdwijnt de hik.

Dat doe je door:

1. Eet een lepel suiker

Wanneer je deze zenuw wilt ‘afleiden’, kun je een theelepel suiker nemen. Dan gaat-ie direct over op het concentreren van deze zoete korrels in je keel, en verdwijnt de focus op je middenrif. Dan moet volgens Green de hik automatisch stoppen.

2. Adem in

Om je middenrif te laten ontspannen, kun je ook je ademhaling aanpassen. Zo zegt Hank dat je je adem een korte tijd kunt inhouden, snel een glas water drinken of in een papieren zak kunt ademen. Door deze methodes wordt de hoeveelheid kooldioxide in je bloed hoger, waardoor de nervus vagus ontspant.

De oorzaken voor de hik kunnen het te snel drinken van alcohol (koolzuur) zijn, het eten van gekruid voedsel, stress en roken. Dus mocht je door één van de bovenstaande redenen plots de hik hebben gekregen, kun je de proef op de som nemen!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De hik? Met deze trucs kom je ervan af
Sluiten