Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Lifestyle 24 feb 2016 / 12:00 uur

Nog meer redenen om aan yoga te doen

We willen veel, meer en nog meer. Op den duur eisen onze lichamen en geest een break. Daarom is yoga het summum van ontspanning voor velen. Maar als je nog niet onder de indruk bent van het yoga-fenomeen ben je dat wellicht na het lezen van de volgende vijf voordelen van yoga.

Het credo van yoga: kalm en flexibel worden en bewuster in het leven staan. Maar naast deze mentale en fysieke voordelen biedt het ook wat gezondheidsvoordelen. Maar welke zijn dat?

1. Een sterker immuunsysteem

Tijdens oefeningen op de yogamat wordt je immuunsysteem versterkt. Dit komt door de verandering in gen-expressie. Dit werd onderzocht door wetenschappers aan de Noorse universiteit. Dit positieve effect van yoga op ons immuunsysteem was sterker dan bij de groep mensen die door de natuur wandelen met kalmerende muziek op. Yoga helpt je namelijk niet alleen om bewuster te worden, maar ook om beter te ademen en daardoor beter te kunnen functioneren.

2. Beter in bed

Yoga draait om ademhaling en spieren trainen waarvan je voorheen wellicht niet wist dat je ze in je bezit hebt. Zoals je bekkenbodemspieren. Hierdoor kun je een kei worden in het stimuleren van krachtige orgasmes. Zo schrijf Libelle dat na twaalf weken yoga je seksuele verlangens, opwinding en zelfvertrouwen een giga boost krijgt.

3. Slaap zacht

Hé slaapkop, slaap je zo slecht de laatste tijd? Neem dan plaats op de yogamat. Onderzoekers aan de Universiteit van Harvard hebben mensen met slapeloosheid onder de loep genomen en kwamen tot de conclusie dat acht weken regelmatig aan yoga doen je nachten een stuk langer en vaster kunnen maken. Want als je slecht slaapt ben je allicht aan het malen of kamp je met spanningen en emoties. Door yoga word je een stuk rustiger en verandert je mindset van ‘onrust’ naar ‘rust’.

4. Minder snaaibuien

Vaak zijn het emoties die ons triggeren om te gaan snaaien. Maar wanneer je lichaam en geest dieper met elkaar verbonden zijn, en je meer met je ademhaling bezig bent eet je ook bewuster. Wanneer je bewust wordt van je emoties, kun je ademhalingsoefeningen doen in plaats van naar de voorraadkast te sprinten. Deze ademhalingsoefeningen leer je eigen maken wanneer je aan yoga doet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Nog meer redenen om aan yoga te doen
Sluiten