Andrea Peelen
Andrea Peelen Lifestyle 19 feb 2016 / 15:27 uur

Je buikspieren trainen zonder te bewegen? Het kan!

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: je buikspieren trainen zonder dat je jezelf in het zweet werkt. Toch kan het echt! Welkom in de wereld van de isometrische work-outs en statische krachtoefeningen.

Je spant je spieren tijdens het doen van de work-outs wel degelijk aan, maar maakt geen beweging. Nu klinkt dat waarschijnlijk supermakkelijk, maar heb je weleens geprobeerd te planken? Juist, stilstaande oefeningen kunnen net zo vermoeiend zijn als die waarbij je beweegt.

Hoe werkt het?

Eigenlijk is het mogelijk om elke bestaande oefening in een isometrisch of statisch jasje te steken. Doe een squat, lunge of push-up en houd je ergens halverwege de oefening muisstil. Span al je spieren zo hard mogelijk aan en beweeg niet. Net zoals bij de plank begin je met 15 seconden aanhouden, probeer de tijd daarna langzaam op te bouwen.

Je houding is het belangrijkste tijdens het doen van de oefeningen. Door je armen en benen in hoeken stil te zetten die je normaal gesproken niet aanneemt, wordt je spierkracht verbeterd. Maar kijk uit! Blessures liggen op de loer. Luister dus goed naar je lichaam wanneer je de oefeningen uitvoert.

En vergeet ook zeker niet om af en toe een sportschool te bezoeken. Want afwisseling is vaak ook het geheim tot succes…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Je buikspieren trainen zonder te bewegen? Het kan!
Sluiten