Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Lifestyle 10 dec 2015 / 19:09 uur

5 x Manieren om sneller in slaap te komen

Hoe heb je geslapen vannacht? Had je plafonddienst of heb je schaapjes geteld? In slaap komen kan lastig en slopend zijn. We helpen je graag aan een retourtje dromenland met deze handige in-slaap-kom-tips.

We hebben genoeg om over na te denken en ons zorgen over te maken. Het gevolg is dat je op je werk moet vechten tegen de slaap. Eén nachtje slechte slaap is geen big deal, maar zodra het er meerdere zijn is het tijd om eens iets anders te proberen. Doodsimpele trucjes bijvoorbeeld.

1. Draag sokken in bed

Je hebt genoeg personen die het liefst onder de wol kruipen met een paar sokken aan. Het is wetenschappelijk bewezen dat een paar sokken helpt om je slaap te stimuleren rond bedtijd. Zo schrijft een studie, die gepubliceerd is in het tijdschrift Nature, dat het dragen van sokken naar bed kan helpen om je bloedvaten te verwijden. Tevens helpt het bij het reguleren van de perfecte temperatuur voor het slapen gaan.

2. Schakel je apparatuur uit

Recent sprak Metro Lifestyle met de Britse slaapexpert Neil Stanly. Hij wist ons te vertellen dat je 45 minuten voordat je gaat slapen je elektronica weg moet leggen. Het blauwe licht van de schermen veroorzaakt namelijk slapeloosheid. Je hersenen worden geactiveerd door het blauwe licht. Volgens Stanly kan je gemiddeld één tot anderhalf uur korter slapen door dit licht. Zo wist hij ons te vertellen dat je niet alleen later gaat slapen (want je voelt je niet moe), maar je slaapt ook korter en minder vast.

3. Neem een warme (niet hete) douche of bad

Een warm bad is naast gelukzalig makend ook een trigger voor alle stofjes in je lichaam die je slaap aanwakkeren. Wanneer je uit bad stapt (of onder de douche vandaan), koelt je lichaam snel af. Dit proces kan het slaperige gevoel triggeren. Zo meldt Alex Orlov aan Huffington Post.

4. Ga uit bed, naar een andere ruimte

Het kan gigantisch frustrerend zijn wanneer je niet in slaap komt. Dit zorgt ervoor dat je een stresshormoon aanmaakt waardoor je dus, jawel, nog langer wakker blijft als gevolg van adrenaline. Stap uit bed en ga naar een andere ruimte. De woonkamer bijvoorbeeld. Verleg je aandacht. Ga de was opvouwen of een kopje thee drinken en je zult vanzelf werken dat je relaxt en slaperig wordt. En waag het niet om die televisie aan te zetten!

5. Zet het op papier

Als zorgen en gedachten je wakker houden, overweeg dan om dit op papier te zetten. Maak je hoofd leeg -liefst voordat je gaat slapen. Denk na over wat je denkt en voelt en schrijf het van je af. Daarna kun je (terug) je bed in. Sleep well!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
5 x Manieren om sneller in slaap te komen
Sluiten