Sigrid Stamkot
Sigrid Stamkot Lifestyle 1 okt 2015
Leestijd: 3 minuten

‘Schoenen zijn lastige producten’

Deze week opende aan de Amsterdamse Leidsestraat een gloednieuw flagshipstore van schoenenmerk Sacha. Eigenaar Ward Termeer over wat er anders is, en waar het heen gaat. „Niets is zo lastig als online een schoen verkopen.”

Lees ook: Modecolumn Sigrid Stamkot: Dat kan kleding met je doen

Ruimtelijk. Trendsettend. Gebruik van andere kleuren. Nieuwe materialen. Dat zijn de termen waarmee de nieuwe winkel van schoenenmerk Sacha, sinds deze week geopend in Amsterdam, wordt aangeduid. Maar inderdaad, zo geeft eigenaar Ward Termeer grif en verrassend eerlijk toe, dat soort bewoordingen zijn wat loos. ,,Een woord als beleving is gevaarlijk, want het wordt te pas en te onpas gebruikt. Want wat is dat dan precies? Dat is voor iedereen weer anders. De kleuren die we gebruiken zijn heus niet uniek, de materialen ook niet. Maar het is de combinatie die het anders maakt en dus voor beleving zorgt.”

Lees ook: Interview Tommy Hilfiger: Het beste moet nog komen

Goed gevoel

De beleving zit hem ook in de onbewuste dingen, zo weet het hoofd van het in 1973 in Tilburg opgerichte schoenenmerk. Verlichting bijvoorbeeld, die zo is samengesteld dat je niet meer de Leidsestraat op hoeft om de kleur en het materiaal beter te zien. „Als je voor de spiegel staat, willen we dat je een zo realistisch mogelijk beeld krijgt. Dat geeft je een goed gevoel, en dat is weer onderdeel van die beleving.”
Daarnaast staat ook service hoog in het vaandel, iets dat anno 2015 onontbeerlijk is. Een simpel voorbeeld: er staan zo veel mogelijk maten en modellen ín de winkel, maar handig weggestopt, zodat je niet het idee krijgt van een discountwinkel vol schoenen in dozen. Want: „Als de verkoper eerst drie trappen op moet om een bepaalde maat te zoeken en dan onderweg nog drie andere opdrachten krijgt waardoor het langer duurt, is ’ie het contact met de klant kwijt. Het is ook onderdeel van de klant een goed gevoel bezorgen.”

Lees ook: Aandacht, maar niet voor de kleding

Lastig

Over de klant gesproken: dé consument bestaat niet, zo zegt Termeer stellig. „Er zijn er zoveel, dat valt niet te veralgemeniseren zonder iemand er mee tekort te doen. Iemand komt binnen, heeft een wens en wordt op dat moment geholpen op een manier die bij hem of haar past. De ene keer is dat in alle rust, omdat die persoon echt voor een dagje shoppen heeft gekozen. De andere keer daadkrachtig, omdat er weinig tijd is.”
Wel kan hij over ’de consument’ zeggen dat deze bijzonder goed is geïnformeerd, met dank aan alle technische hulpmiddelen van deze tijd. „Mensen willen alles, overal en altijd. Ze zijn niet veeleisender, want dat zijn ze altijd al wel geweest, maar ze weten dat er nu meer mogelijkheden zijn en verwachten dat al die mogelijkheden ook worden aangeboden, zowel in fysieke winkels als online.”

Lees ook: Interview Danie Bles: Als je iets wilt, kun je het bereiken

En hoewel de laatste tijd veel wordt gesproken over online shoppen, is schoenen via het internet bestellen een lastige. Je wilt immers voelen hoe ze zitten, een rondje kunnen lopen. „Klopt”, knikt Termeer. „Een schoen is een lastig product. Niet alleen om te produceren: anders dan bij kleding met een patroon heb je bij een schoen met een 3D-product te maken, en met een leest. Het produceren van een schoen is daardoor lastiger dan het produceren van kleding.”
En dus ook om online op de juiste manier te verkopen. „Daarom is het retourpercentage ook zo hoog: ik schat zo’n 35 tot 40 procent. We onderzoeken nu de mogelijkheden op dat gebied: dingen als het maken van een 3D-scan, zodat je precies weet of de aangeboden schoen gaat passen. Ik weet niet of dat het ei van Columbus is, maar we zijn er in ieder geval mee aan het experimenteren.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
‘Schoenen zijn lastige producten’
Sluiten