Sigrid Stamkot
Sigrid Stamkot Lifestyle 9 okt 2015 / 10:43 uur

Een parfum van 20.000 euro

Het is helemaal van nu: niet het standaard geurtje, maar juist spelen met verschillende parfums – het zogenaamde layering – waardoor je een eigen signature krijgt.

Lees ook: Parfumdief: ik dacht dat ik onzichtbaar was

Wil je een stapje verder, dan kan dat in warenhuis Harvey Nichols. Azzi Glasser is een zogeheten neus – iemand die parfums ontwerpt – en heeft al geurtjes voor onder andere Johnny Depp, Jude Law en Orlando Bloom samengesteld. Nu gaat ze dat ook voor de ‘gewone mensen’ doen. Nou ja, gewoon: wel voor de welgestelden, want een parfum geheel op maat gemaakt gaat wel 15.000 pond, zo’n 20.000 euro, kosten. Maar dan krijg je ook wel een persoonlijke parfumsessie.

DNA

„Het is belangrijk om een persoonlijkheid en karakter te leren kennen, en te weten hoe ze zich willen presenteren aan de buitenwereld”, zo zegt Glasser tegen Vogue. Daar neemt ze de tijd voor: zeker een aantal uur. „Ik zie het als een DNA-afdruk, en kijk ook naar hun stijl, accessoires, haar en huid bij het samenstellen van hun geur.” Vervolgens gaat ze eindeloos ‘geurproeven’ met de klant. „Het is een beetje zoals een regisseur zijn belangrijkste sterren kiest.”

Lees ook: Parfum met de geur van een overledene

Oké, prima, maar 20.000 euro? „Een op maat gemaakt parfum is als de liefde van mensen die je aanbidden. Een geur roept herinneringen op voor de komende jaren. Het is uiterst moeilijk voor iedereen een geur te vinden die anders is dan al die geuren die er al zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Een parfum van 20.000 euro
Sluiten