Sigrid Stamkot
Sigrid Stamkot Lifestyle 14 sep 2015

Modecolumn Sigrid Stamkot: Modebijlagen afzeiken

Het begon met een reactie op de tweet van Volkskrant Magazine hoofdredacteur Corinne van Duin. „Aha! Het magazine kan morgen weer ongelezen de oudpapierbak in!”, zo luidde het antwoord op haar aankondiging dat dat weekend het bewuste blad in het teken van mode stond.

In datzelfde blad, dat ik dus niet in de oudpapierbak gooide, las ik een bijdrage van Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper’s Bazaar. Ik quote, omdat het zonde zou zijn haar volzin aan te passen en ik nu eindelijk de mogelijkheid krijg het prachtige woord subiet op te tikken: „Mode wekt bij veel krantenlezers zoveel allergie op dat ze modebijlages subiet bij het oud papier mieteren en schuimbekkend brieven sturen naar de meneren hoofdredactie, want zo veel oppervlakkigheid bij een verstandige krant, dat moest toch niet mogen.”

Tot slot een tweet van freelancejournalist Ilonka Leenheer: „En maar weer klagen over het #modenummer van @volkskrantmag. Hoor je mij zeuren over honderden sportkaternen? Twee specials per jaar jongens!”

Goed, bovenstaande niet de minsten preken natuurlijk voor eigen parochie. Maar toch is het vreemd, die uitgesproken aversie tegen modebijlagen. Want hoe hard je ook roept dat het je geen zier interesseert: je bent ie-de-re dag met mode bezig. Iedere dag denk je na over wat je aantrekt. De één wat meer dan de ander, want bij de één gaat het niet verder dan praktisch nadenken over een T-shirt of trui. Maar eenmaal die keuze gemaakt, denk je toch ook na of je er die ene of die andere spijkerbroek onder aan trekt. Geen levensveranderende keuzes, dat klopt, maar denk je er dan wel iedere dag over na of Van der Wiel zondag überhaupt wel in de basis had moeten staan? Precies.

Dit is geen oproep om iedere fashionista haar (of zijn, natuurlijk) afkeer uit te laten spreken over sportbijlagen, zeer zeker niet. Het is alleen vreemd dat het kennelijk een trend (hé, trends, da’s ook iets van uit de modewereld) is om je afkeer uit te spreken over iets alledaags als mode. Een wereld waarin jaarlijks alleen al in Nederland 14,6 miljard euro wordt uitgegeven aan kleding en schoenen. Waar alleen al in Nederland honderdduizenden mensen in werken.

Dus hoe spijtig voor die modehatende roeptoeters ook, de modewereld is een heuse wereld. Een economie. Waar geld in wordt verdiend. Waar mensen hun inkomens, al dan niet hoog genoeg, uithalen. Waar mensen genoegdoening uithalen, want er goed uit zien, is je goed voelen. De modewereld geeft dus heus veel mensen genoegdoening. Meer dan de sportwereld met het falende Oranje momenteel doet, denk ik zo.

Lees ook:
Modecolumn Sigrid Stamkot: Doe maar niet meer
Modecolumn Sigrid Stamkot: De standaard toerist
Modecolumn Sigrid Stamkot: Mode-omi

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
Modecolumn Sigrid Stamkot: Modebijlagen afzeiken
Sluiten