Sigrid Stamkot
Sigrid Stamkot Lifestyle 17 aug 2015 / 09:40 uur

Fashionweek: Een podium voor ziel en zaligheid

De 23e editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam begint donderdagavond. Ruim dertig shows staan op het officiële programma.

De terugkomer

Monique Collignon showde in januari 2012 voor het laatst, en vanavond op de openingsavond weer met haar haute couture en zondag met haar couture light-collectie.

Ben ik weer
„Ik vind het altijd leuk om tijdens Amsterdam FashionWeek (AFW) te showen. Vooral dat hele circus eromheen vind ik lekker en heel inspirerend. Al die mensen bij elkaar: jong, oud en alle rangen en standen. Ik voel me, nu ik weer op het programma sta, alsof ik net van de academie kom.”

Lees ook: Modecolumn Sigrid Stamkot: Mode-omi

Twee keer
„Naast mijn haute couture toon ik ook een couture light-lijn, ready to wear. Het is een hele kluif om in een paar dagen tijd twee collecties te tonen en twee shows neer te zetten. Heftig, maar zo ontzettend leuk. Showen is gewoon leuk. We zijn inmiddels zo’n geoliede machine, wat betreft het maken van een draaiboek en het aanpakken van zo’n show. We komen binnenrijden met de hele karavaan, zetten naar onze mening een verpletterende show neer en gaan weer.”

Programma
„Ik vind onbekende namen geen probleem, maar het moet wel in balans zijn. Een Fashionweek moet prikkelend zijn, te platte commercie werkt daarom niet. Het moet een goede mix zijn van jong talent en designerlabels. Dat versterkt elkaar alleen maar. Beginnende ontwerpers moeten een kans krijgen en kunnen op AFW de gevestigde namen aan het werk zien en daar weer van leren. Om vervolgens te groeien. AFW is daar de perfecte plek voor, een platform voor iedere zichzelf respecterende ontwerper.”

Lees ook: Moeder maakt hip gehoorapparaat voor doof zoontje

De verrassing

Oilily was een beetje van de moderadar verdwenen. Groot was de verrassing dan ook toen het Nederlandse merk voor maandag op de rol bleek te staan. In 2009 showde het merk ook al eens. Gijs de Kogel, marketing director:

Opmerkelijk
„De meeste mensen kennen Oilily van haar kindercollectie, maar de afgelopen jaren hebben we ook heel hard gewerkt aan een nieuwe damescollectie. Met de komst van de nieuwe creatief directeur Henk Goewie in 2014 is deze ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen. Deze collectie verdient dan ook een groot podium en de AFW is een podium waarop wij graag laten zien waar we de afgelopen tijd onze ziel en zaligheid hebben ingestoken.”

Lees ook: Nederlandse Ilja Visser showt op Parijse coutureweek

Transformatie
„In de jaren 80 en 90 was er behoefte aan vrijheid en escapisme. Mensen zochten naar manieren om zich af te zetten tegen het establishment. Oilily vertaalde die tijdsgeest op een spannende manier, met een contrasterend kleurenpalet en de mix van bonte prints. Ook vandaag de dag willen mensen hun persoonlijkheid uitdragen met kleur en prints, alleen niet meer zo ‘over the top’ als in de jaren 80 en 90. Het is goed als een merk herkenbaar is, maar een merk moet ervoor waken z’n eigen succes te blijven herhalen. Op een bepaald punt werd Oilily alleen maar geassocieerd met vrolijke kleurtjes en leuke printjes.”

De vaste waarde

De zusjes Truus en Riet Spijkers showen deze editie voor de elfde keer, deze fashionweek op zaterdag, met hun meer betaalbare SIS-collectie.

Oudgedienden
„Wij omarmen AFW zoals de Fransen en Italianen dat doen bij hun Fashion Week. Het is dé Nederlandse Modeweek en zo zien we die dan ook. Wij vinden het een heel mooi platform om onze collectie SIS by Spijkers en Spijkers te presenteren. En het is altijd een mooi feest na elke show, waar heel modeminnend Nederland elkaar ontmoet.”

Lees ook: Plop! Champagne is officieel cultureel erfgoed

Resultaat
„We zijn altijd heel blij met de media-aandacht en ook de verkopen die eruit voortkomen. Onze klanten uit het buitenland houden de Nederlandse modeweek ook goed in de gaten, om zo zo snel mogelijk de nieuwste collectie te zien.”

Toekomst
„Wij vinden dat álle Nederlandse designers zichtbaar zouden moeten zijn op AFW. Het is de enige echte Mercedez Benz Fashion Week van Nederland, zoals Parijs, Milaan en New York ook Mercedez Benz als sponsor hebben. Zo moeten we het zien en het is prachtig dat wij dit in Amsterdam ook hebben.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Fashionweek: Een podium voor ziel en zaligheid
Sluiten