Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Lifestyle 20 mei 2015 / 12:45 uur

Onderzoek: Zondag shoppen krijgt voorkeur

Shoppen, de een heeft er een hekel aan, de ander doet niets liever. Een onderzoek van marktonderzoeksintituut GfK wijst uit dat Nederlanders er toch wel een heel specifiek koopgedrag op nahouden. Zondag blijkt dé shopdag te zijn waarop Nederlanders de pinpassen laten branden.

Vooral de Nederlandse ‘wat oudere’ vrouwen (categorie 40-49 jaar) met een goed inkomen staan bovenaan de shopladder. Zij shoppen het meeste op de vrije zondag.

Algemeen

Sinds 2010 zijn de aankopen op zondag in ons kikkerlandje met 16 procent gestegen, blijkt uit het onderzoek dat is gehouden onder 12.500 Nederlanders. Over het algemeen zijn de aantal aankopen juist gedaald. Sinds 2010 hebben we 21 procent minder geshopt dan voorheen.

Online

En dan online. Want wie de online shopmand nog niet ontdekt heeft zal de komende jaren bijna niet anders meer zien dan online shopping advertenties. Is Nederland eigenlijk een beetje online aan het shoppen? Jawel. In 2010 vond 6 procent van alle aankopen online plaats. In 2014 is dit verdubbeld naar 12 procent. De beste dag voor online mode-aankopen is dinsdag. De dinsdag bemachtigd 17 procent van alle online aankopen.

Winkelstraten

En die oude vertrouwde winkelstraten doen het nog steeds goed in ons land, met name op zaterdag. Wat niet geheel een verrassing is. 23 procent van de aankopen vond op die dag plaats. In het algemeen is het aantal aankopen op zaterdag afgenomen met 26 procent.

Lees ook: Onderzoek: Paasbest kleden beïnvloedt mindset

Reageer op artikel:
Onderzoek: Zondag shoppen krijgt voorkeur
Sluiten