Grote ontwerpers maken Nederland hun tweede thuis
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2F1111d7794b16452ee7f9e6457724e372-1432716514.jpg)
Zondag werd bekend dat de Amerikaanse ontwerper Michael Kors plannen heeft voor het openen van een groot distributiecentrum in Nederland. Vanuit het Limburgse Venlo moet het voor het merk makkelijker worden om de markt in Europa en het Midden-Oosten te bedienen. Kors is echter niet de enige ontwerper die zijn weg naar Nederland heeft gevonden.
Balmain
Bij het überpopulaire merk Balmain denken de meeste mensen niet meteen aan haarproducten. Toch heeft het Franse modehuis, dat sinds een aantal jaar wordt gerund door de piepjonge ontwerper Olivier Rousteing, ook een afdeling voor haarproducten en extensions. Het hoofdkantoor van Balmain Hair is gevestigd in, jawel, Schipluiden.
Karl Lagerfeld
Ook de excentrieke ontwerper Karl Lagerfeld wist zijn weg naar Nederland te vinden. Zowel zijn naar hem vernoemde lijn, als de merken Chanel en Fendi staan in Nederland geregistreerd, en wel bij het trustkantoor Intertrust naast het Amsterdamse Amstelstation.
Lees ook: Converse spot talentvolle muzikanten
De reden? Royalty’s, rente en dividend wordt in ons land bijna niet belast, en dus is het voor buitenlandse bedrijven zeer aantrekkelijk om geld via Nederland naar buitenlandse belastingparadijzen door te sluizen.
Hilfiger
De Amerikaanse modeontwerper Tommy Hilfiger heeft van Amsterdam inmiddels zijn tweede thuis gemaakt. Naast twee winkels heeft het merk sinds 1997 ook het hoofdkantoor in onze hoofdstad gevestigd, in een groot pand aan de Stadhouderskade.
Lees ook: Armani onder vuur om homofobe uitspraken
Calvin Klein, dat onder dezelfde eigenaar valt als Hilfiger, heeft inmiddels plannen om een gigantisch pand in de Amsterdamse Houthavens te betrekken. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam kan het merk zich helemaal richten op de Europese markt. Helemaal onbekend met Nederland was het merk overigens niet: eerder straalde het Nederlandse model Lara Stone al als het gezicht van meerdere campagnes van het merk, onder andere samen met zanger Justin Bieber.