Sigrid Stamkot
Sigrid Stamkot Lifestyle 12 feb 2015
Leestijd: 3 minuten

In de jaren 70 kon op modegebied alles

Suède minirokjes met knopen, fringejasjes, broeken met wijd uitlopende pijpen en kleuren als bruin, oranje en groen. Als er één opvallende trend waar te nemen viel op de catwalks van onder meer Gucci, Tom Ford, Just Cavalli, Missoni en Tommy Hilfiger, dan was het de revival van de jaren zeventig.
Ontwerpers Addy van den Krommenacker en Sheila de Vries maakten furore in die belangrijke periode op modegebied. “Het was de mooiste tijd ever”, verzucht De Vries. “Er gebeurde van alles. Alles was nieuw: de hotpants, de schoenen, de rokjes. Het was één grote explosie van creativiteit.”

Lees ook: De modecolumn van Sigrid Stamkot: Winterperikelen

“Veel kleur, veel pailletten en lurex”, herinnert Van den Krommenacker zich. “Het waren fashionable gezien voor mij heel interessante jaren. Er was zoveel variatie, een mix van stylen: midi, maxi, mini, prints en kleur.”
De Amsterdamse ontwerpster ziet zichzelf zó voor zich in de jaren zeventig, toen Fleetwood Mac, Deep Purple en The Eagles uit de speakers schalden. “Ik droeg knalgele plateauzolen waar ik echt op heb moeten leren lopen. Als ik uitging, was ik drie kwartier bezig met nepwimpers opplakken en pruiken kiezen. Want zonder je een vollédige look aan te meten, ging je de deur niet uit.”

Lees ook: adidas Ultra Boost: Techniek in een mooi jasje

Die mix van stijlen is terug, zagen we op de catwalk. Komende seizoenen hullen we ons in patchwork minirokjes van leer, slaan we suède fringejasjes om, trekken we wijd uitlopende (patchwork) jeans aan en stappen we rond op stevige hakken. Moderne hippies gaan het straatbeeld heroveren, zo wordt voorspeld. Minus de pruiken en nepwimpers, maar plus natuurlijke wimperextensions, voor die hedendaagse twist.

Vertaling

Hedi Slimane voor Saint Laurent heeft die bewuste jaren bijvoorbeeld goed vertaald naar 2015, vindt De Vries. "Je moet het wel moderniseren natuurlijk, anders wordt het een herhaling van zetten.Hij heeft de hele look goed doorgevoerd in haar, make-up en kleding. Ik zag mijn jeugd voorbij komen op de catwalk. Het grote verschil tussen toen en nu is dat er vroeger nog hier en daar een rafeltje aan hing. Nu zijn de stoffen zoveel mooier, de technieken zoveel beter, de borduursels zo ongelooflijk mooi. Het zit tegen perfectie aan."

Een gebrek aan creativiteit vindt Van den Krommenacker de revival niet: "Ik hou er van. En ik heb niet de filosofie dat het niet vernieuwend is, dat we het allemaal al eens hebben gedragen. Er is altijd een nieuwe invalshoek. En bovendien, ontwerpers laten zich altijd inspireren door het verleden."

Lees ook: Interview Sylvie Meis: Ik ben perfectionistisch

Wel heeft de huidige modewereld nieuwe prikkels nodig, vindt De Vries. "Ik mis die creativiteit van toen. Alles rolt nu zo de computer uit. Er is een lading nieuwe ontwerpers nodig met geld om boetiekjes te openen, waar ze hun eigen kleding verkopen en waar consumenten echt naartoe willen. Ontwerpers moeten vanaf de eerste steek weer alles gaan ontwerpen en niet direct ‘Viktor&Rolfje’ willen spelen. Eerst rijpen, dan groeien. Maar ze willen allemaal meteen naar Parijs."

Mode met liefde

Gevraagd naar de jaren die zij graag op de catwalks zien terugkeren, antwoordt Van den Krommenacker: "Ik ben altijd fan van vijftiger en zestiger jaren geweest. Mijn laatste collectie was daar ook op geïnspireerd." De Vries: "De jaren twintig! Ik ben dol op films als The Great Gatsby. De stijl van kleden was in die tijd zo prachtig: subtiel, zomen met kleine veertjes, kralen, drie kraagjes over elkaar… Mode die met liefde werd gemaakt. Daar gaat het om. Dan maakt het niet eens uit welk jaar het is."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
In de jaren 70 kon op modegebied alles
Sluiten