Sigrid Stamkot
Sigrid Stamkot Lifestyle 26 jan 2015 / 14:42 uur

‘Duurzame mode is geen trend, maar de toekomst’

Gisteren startte in Amsterdam de GO Fashion Fair. Honderdvijftig duurzame en eerlijke lifestyle- en kledingmerken komen vandaag nog samen in de Kromhouthal Amsterdam. MetroMode.nl stelde initiatiefneemster Sylvie Verdierre wat vragen.

Vanwaar een duurzame beurs?Merken met duurzame mode en lifestyleproducten verdienen een aparte beurs, zodat we winkeliers de kans geven om stil te staan bij de keuzes die ze kunnen maken, namelijk verantwoorde producten kopen. Vaak weten inkopers niet waar ze die kunnen vinden. Of hooguit een plukje merken op een grotere beurs zoals de Modefabriek.

Lees ook: De wishlist van Olcay Gulsen 

Merken jullie dat de consument duurzame mode begint te omarmen?Over het algemeen kopen consumenten een product omdat ze het mooi vinden en omdat het betaalbaar is. Duurzaamheid komt pas daarna om de hoek kijken. De veranderingen worden steeds zichtbaarder, zoals bijvoorbeeld met voedsel. Ook daar letten mensen steeds meer op hoe het is gemaakt en waar het vandaan komt. Het kost tijd, maar er is overduidelijk veel gaande. Duurzaamheid is geen trend. maar de toekomst.

Welke stappen moeten er nog worden gemaakt?We moeten laten zien dat duurzame producten even mooi en trendy zijn, als meer alledaagse producten, en in alle prijsklasse en stijlen. Het enige grote verschil is dat deze producten met respect voor mensen en milieu gemaakt zijn. Dat draagt of gebruikt toch net wat lekkerder.

Lees ook: Een interview met Fred de la Bretonière

Wat zouden jullie de consument willen adviseren op het gebied van duurzame mode?Gewoon kopen. Verder moet hij goed onthouden waar duurzame producten voor staan en met name beseffen wat niet duurzame producten betekenen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Duurzame mode is geen trend, maar de toekomst’
Sluiten