Commerciële redactie
Commerciële redactie Gesponsord 30 mei 2023
Leestijd: 4 minuten

Zelf onderdeel worden van een digitaal kunstwerk: het kan tijdens Utrecht Pride met Vodafone

Het is alweer bijna tijd voor de jaarlijkse Canal Pride in Utrecht. Een evenement waarop de liefde gevierd wordt, ongeacht je seksuele voorkeur of gender. Dit jaar is de boodschap: What if love is the masterplan? Could you be the masterpiece? Een thema waar hoofdsponsor Vodafone zich goed in kan vinden. Zo onthullen zij op zaterdag 3 juni een digitaal collage-kunstwerk. En het bijzondere is: jij kunt daar ook onderdeel van worden.

De Nederlandse aanbieder van televisie, internet en telefonie VodafoneZiggo heeft sinds 2019 een intern netwerk genaamd ‘Queers Connected’. Metro sprak met bestuursleden Mitch en Annick over wat dit precies inhoudt binnen het bedrijf, maar uiteindelijk ook daarbuiten.

Queers Connected

„We proberen organisatiebreed mensen te informeren en we zijn ook betrokken bij het beleid. Zo adviseren we ook op het gebied van LHBTQI+ kwesties en hebben we ook mede veranderingen kunnen doorvoeren”, vertelt Mitch ons. „Eén van die dingen is bijvoorbeeld dat we op al onze kantoren genderneutrale toiletten hebben gerealiseerd.” Toen hij pas bij VodafoneZiggo ging werken, merkte hij naar eigen zeggen al snel hoe flexibel het bedrijf is. „Toen bleek dat op de verdieping waar ik werkte wel een genderneutraal toilet was, maar dat die vanaf mijn werkplek te ver lopen was, hebben ze speciaal voor mij nog een ander toiletblok toegevoegd. Ook ben ik persoonlijk betrokken bij het inrichten van transitieverlof binnen onze organisatie, deze wordt nu opgenomen in onze cao.”

Het Queers Connected-netwerk vindt het belangrijk om bij te dragen aan het jaarlijkse LHBTQI+ event. „We zouden niet de hoofdsponsor van Pride Utrecht zijn als we iets intern niet op orde zouden hebben op dat gebied. We willen binnen het bedrijf ook waarmaken wat we aan de buitenwereld laten zien”, aldus Mitch. Zo verzorgt het bestuur voor haar medewerkers vaak diverse workshops of lezingen. „Zo hadden we gisteren een event over de geschiedenis van pride, History 101. Het is belangrijk om te beseffen welke strijd er is gestreden. Met de workshop gaven we een dieper inzicht in de oorsprong van Pride, waar we vandaag staan en welke weg we nog te gaan hebben. Een andere keer hadden we een sessie waarbij een professor van de Universiteit Utrecht kwam vertellen hoe je je kind het best kunt supporten als die queer is.”

Eigen gezicht in kunstwerk Vodafone tijdens Utrecht Pride

Vodafone wil tijdens deze Pride laten zien hoe divers de LHBTI-community is. „Ons idee was om realistische modellen te tonen”, laat Annick weten, die vertelt over de campagne ‘real models’. „In je jeugd heb je rolmodellen die belangrijk zijn voor je ontwikkeling, maar helaas zijn voor LHBTI-jongeren de rolmodellen waar zij zich mee kunnen identificeren gewoon beperkter. Dus je grijpt heel snel naar media en nu je de wereld op je telefoon kunt zien is dat steeds meer zo.”

Daar heeft het bedrijf iets op bedacht: een manier waarop ze die bestaande diversiteit letterlijk kunnen laten zien. Dat deden ze overigens vorig jaar ook al: „Toen dachten we: hoe mooi is het als al die Pride-bezoekers model kunnen zijn in de campagne? Dus werden mensen real-time op de foto gezet en die foto’s waren vervolgens op alle schermen in de stad te zien.”

Tijdens deze editie gaan ze nog een stapje verder. „Nu worden de foto’s van de geportretteerden, ofwel modellen, samen één digitaal collage-kunstwerk. Met natuurlijk de diepere gedachte dat het proces van de vorming van je identiteit heel fluïde is en dat het juist verschillende fases en gezichten heeft. De verschillende gezichten in het kunstwerk ‘Role Real Models’ symboliseren de diversiteit van de queer community en het voortdurende proces van vorming in identiteit. Dat sluit dan mooi aan op de boodschap die de stad Utrecht dit jaar uitdraagt, namelijk Could you be the masterpiece?

Foto: VodafoneZiggo

Medewerkers zelf zijn eerste real models

Het idee achter het concept van de real models is volgens het Queers Connected-bestuur om een realistisch beeld te geven van de queer community. De eerste modellen zijn er trouwens al. Geen bekende Nederlanders of influencers, nee, het zijn de medewerkers zelf. Waaronder Mitch.

Iedereen die ook onderdeel wil zijn van dit bewegende kunstwerk, kan zichzelf dus laten vastleggen in een photobooth op het stationsplein bij Utrecht Centraal, op zaterdag 3 juni tussen 11.00 en 15.00 uur.

In samenwerking met VodafoneZiggo