Jij gaat de iPhone X kopen

Thomas Hissink Muller 18 sep 2017

Mijn eerste gedachte: “nee, ik ga nooit en te nimmer de iPhone X kopen.”. Toch kan ik niet ontkennen dat ik nu de nieuwste iPhone X meme op mijn iPhone zie langskomen. Ik lach binnensmonds om alle iPhone X-grapjes. Lachen zoals je doet wanneer je via WhatsApp de woorden ‘hahaha’ intikt naar een goede vriend. Je wil laten blijken dat je het grappig vind, maar ondertussen heb je bedenkingen over de toekomst van deze vriendschap. Gelukkig herkent X (klinkt stoer hé) onze gelaatstrekken en kan de iPhone nu voor ons kiezen welke smiley we moeten sturen.

Zoals je merkt sta ik niet echt om deze ‘feature’ te springen, maar toch kan ik het niet allemaal wegwuiven als ‘wat de boer niet kent, lust tie niet’. Met een blik op mijn huidige iPhone bedenk ik me dat Apple heel goed is in het maken van producten die we niet nodig hebben, maar uiteindelijk wel willen. De heren en dames van Apple creëren een probleem dat er niet is en lossen die dan voor je op. Wie weet kunnen we in de toekomst onze laptop opstarten als we drie keer met onze ogen knipperen. Aan en –uit knopjes zijn tamelijk ouderwets weetje. Niet mijn beste vergelijking, maar je snapt wat ik bedoel.

Mensen klagen over diverse verbeteringen die Apple jaar in jaar uit weigert door te voeren. En met mensen bedoel ik een paar mensen op het internet en met diverse verbeteringen bedoel ik langere batterijduur. Apple probeert op de trends voor te lopen en het zou me niet verbazen als we het over vijf jaar heel normaal vinden om je iPhone te ontgrendelen via Star Trek-achtige gezichtsherkennende stralen. Als ik me het goed herinner was er ook veel commotie om de plugloze iPhone 7, maar tegenwoordig zie je steeds vaker de draadloze oordoppen van Apple in diverse oren hangen. Geloof ik heeft Apple een beetje een haat-liefde relatie met haar gebruikers.

Vooralsnog schrik ik vooral van het prijskaartje: voor de iPhone X met 64 GB opslag betaal je 1159 euro, voor 256 GB opslag betaal je 1329 euro. De meeste van ons zullen wel een paar keer terugdeinzen voordat ze dat bedrag over de digitale toonbank gooien. Gelukkig schotelen providers ons voor met diverse abonnementen waarbij elke maand een vast bedrag van je bank wordt afgeschreven. Dat noemen ze lenen en lenen kost geld. Zal ik ooit de X in mijn knuistjes hebben? Waarschijnlijk in het jaar dat de iPhone XIV uitkomt en Apple mijn gedachten kan lezen. Bel Apple-klantenservice: “de verbinding is super slecht. Ligt dat aan mijn provider? Schei uit!”