Diploma met korting

Niels van Hemert 27 jun 2017

Er is voor een Nederlander niets aantrekkelijkers dan gratis, of het nou etenswaren of nutteloze gadgets zijn. Zelfs onze partners kopen we niet meer. Trouwen is voor als je van je geld af wil.

Maar gratis is alleen goed om te krijgen, niet om te zijn. Een diploma is een identiteit, daar moet je voor betalen. Daar komt de status vandaan.
‘Maar een diploma geeft toch ook aan dat je vaardigheden en kennis hebt?’
Dat klinkt belangrijk, maar wat is kennis waard die niet op een baan in het vakgebied uitloopt? Je kan ook het hele college op Youtube volgen. Geen diploma, maar het kost niks.
“Het is altijd beter om dat papier te hebben.”
Studeren kost flink veel geld en dat resulteert niet altijd in een baan, voor sommige studies is die kans zelfs vrij klein. In financiële zin is het dus niet altijd beter. Zelfs al vind je een baan, dan eindig je nog met een startersloon of een nulurencontract, en ben je vijf jaar bezig om quitte te spelen. Een vrachtwagenrijbewijs geeft beter rendement. Zelfs het casino geeft betere ROI dan sommige studies.
“Niet alles draait om geld. Met je middelbare school kom je sowieso nergens, studeren is investeren in je toekomst.”
Een toekomst waarin je zolang in je adolescentie blijft hangen dat je gelijk door kunt naar je midlife crisis? Als je economisch gaat praten, dan moet je ook de tijdlijn van je investering zien. Hoe langer je bezig bent met aflossen van je studieschuld, hoe groter je rendement moet zijn. Denk maar na, een bankier veegt zijn kont nog niet af met drie procent op jaarbasis, dat stort hij bij jou op de rekening.
“Dat gaat niet op voor alle studenten.”
Klopt. Maar is een specifieke groep voor wie een studie geen investering is, eerder een statusproduct dat verkoopt door korting en groepsdruk. Niemand hecht waarde aan een gratis diploma en als ze het volle bedrag van hun eigen zuurverdiende euro’s moesten betalen, had deze groep iets anders gekozen. Iets dat minstens resulteert in een ingenieurstitel.

Zowel input als output van een studie is gelijk aan die van een merkproduct: geld in, status uit. Als teveel mensen het merk dragen kun je de prijs verhogen om de status te behouden. Of de studiefinanciering afschaffen. Als de markt voor het product verzadigd is, verzin je gewoon nieuwe producten, deluxe studies, Coca Cola management editie, hogere Iphonekunde, waarom niet. Je schotelt de klant een verhaal voor over kennis en vaardigheden en carrièrekansen, hij rekent het toch niet uit. En daarna bied je hem korting.